گزارش و تحلیل

دانشگاه دولتی مسکو

© Sputnik / Maksim Blinovدانشگاه دولتی مسکو به نام « لومونوسف» روسیه
دانشگاه دولتی مسکو به نام « لومونوسف» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشگاه دولتی مسکو در ردیف سوم پس از استنفورد و اوکسفورد قرار گرفت.

در شعبات  خارجی دانشگاه دولتی مسکو به نام « لومونوسف» بیش از  3 هزار دانشجو  در حال تحصیل هستند.   5 شعبه خارجی دانشگاه در  خارج از کشور تأسیس شدند.  در آینده نزدیک قرار است  شعبه دانشگاه دولتی مسکو در اسلووانی تأسیس شود و  شعبه مشترک دانشگاه های  روسیه — چین  در « شنژن». برای اولین بار در  تاریخ مراکز عالی آموزشی روسیه و  اتحاد شوروی، دانشگاه دولتی مسکو  در  فهرست رتبه بندی  بین المللی تقاضا برای فارغ  التحصیلان در ردیف سوم قرار گرفت.  ویکتور سادونیچی رئیس دانشگاه دولتی مسکو  در دیداری  ویژه  موضوعات  همکاری بین المللی در رشته آموزش و پرورش را به اطلاع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه رساند.

 رئیس یکی از  پیشروترین دانشگاه های  روسیه در این خصوص گفت: «  نکته مهم، تدریس به زبان روسی است.  مدرک  دانشگاه دولتی  مسکو  به زبان روسی دریافت می شود.  فارغ التحصیلان شعبات  دانشگاه  در جمهوری ها  کار می کنند.  یعنی ما  دوستان را پرورش می دهیم. البته امیدواریم که اینطور باشد».

شعبات دانشگاه دولتی مسکو  در قزاقستان، آذربایجان ، ازبکستان، ارمنستان و تاجیکستان  فعالیت می کنند.  بعضی از آنها به درخواست  رئیس جمهور این کشورها تأسیس شدند. در پایان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اسلووانی ، موافقت نامه ای در باره تأسیس شعبه  دانشگاه دولتی مسکو در  آن کشور عضو اتحادیه اروپا  به امضا رسید.  در شهر چینی « شنژن»  قرار است شعبه مشترک دانشگاههای روسیه و چین تأسیس شود.

رئیس دانشگاه  دولتی مسکو به نام « لومونوسف» متذکر شد: «  روسای جمهور کشورها شخصا به  کار شعبات دانشگاه رسیدگی می کنند.  بطورکلی این موفقیت مأموریت  آموزشی ماست  که من  آن را مأموریت می دانم».

شعبه دانشگاه دولتی مسکو در سواستوپل (تا قبل از الحاق کریمه به روسیه  از جمله شعبات خارجی  به حساب می آمد)  که در آن 700  دانشجو تحصیل  می کنند  از سوی مقامات اکراین  تحت فشار قرار  گرفت. به گفته ویکتور سادُونیچی، ریاست منطقه  از صدور مجوز  برای این شعبه خودداری ورزید  و  سعی کرد  آن را تعطیل کند.  اما شعبه دانشگاه مسکو به کار خود ادامه داد.  سادُونیچی برای رئیس جمهور  روسیه تعریف کرد که شعبه  کریمه دانشگاه دولتی مسکو،  5 دانشکده دارد: فیزیک، ریاضی  و زبان روسی و اقتصاد و جغرافی. این شعبه در  سربازخانه سابق « لازاریف» مستقر است  و از زیرساخت  بزرگ مقیاسی  از جمله  مجتمع ورزشی و  علمی  برخوردار است.

در مسکو خوابگاهی به گنجایش 3000 نفر  ساخته شده است و  مرکز پزشکی  و بخش های دیگر —  کتابخانه های لومونوسف و شووالوفسکی   به مساحت  یک میلیون  متر مربع  سازه —  باید  طی 7-5  سال ساخته شوند.  هم اکنون بیش از 50 هزار  دانشجو  و دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی مسکو در حال تحصیل هستند.  در سال گذشته  تعداد فارغ التحصیلان به 10 هزار نفر رسید.

برای اولین بار در  تاریخ مراکز عالی آموزشی روسیه و  اتحاد شوروی، دانشگاه دولتی مسکو  در  فهرست رتبه بندی  بین المللی تقاضا برای فارغ  التحصیلان در ردیف سوم قرار گرفت. استنفورد و اوکسفورد  در ردیف های اول و دوم قرار دارند.  این یک ارزیابی بسیار خوب است  که قبلا دانشگاه دولتی مسکو  بدینگونه  مورد ارزیابی قرار نگرفته بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تفسیر این ارزیابی گفت:« فعالیت دانشگاه دولتی مسکو عینی تر شده است».

 به دستور  رئیس جمهور ، در روسیه  رتبه بندی آموزشی خاص خود  ایجاد شده است.  نتایج آن  شاخص های  دانشگاه های خارجی را در نظر  خواهد گرفت.  رئیس دانشگاه دولتی مسکو  قول داد  اولین داده های «  رتبه بندی بین المللی  مسکو»  در ماه سپتامبر سال جاری منتشر شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала