واکنش دنیا به درگذشت آیت‌الله هاشمی

© AFP 2023 / Atta Kenare56 کشور پرچم خود را به حالت نیمه افراشته درآوردند و 29 رئیس جمهور یا پادشاه پیام تسلیت فرستادند
56 کشور پرچم خود را به حالت نیمه افراشته درآوردند و 29 رئیس جمهور یا پادشاه پیام تسلیت فرستادند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
56 کشور پرچم خود را به حالت نیمه افراشته درآوردند و 29 رئیس جمهور یا پادشاه پیام تسلیت فرستادند

 در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، 56 کشور پرچم خود را به حالت نیمه افراشته درآوردند، 29 رئیس جمهور یا پادشاه پیام تسلیت فرستادند و در سفارتخانه های 66 کشور دفتر یادبود گشایش یافت.


محمد اکبری: سران مختلف جهان برای رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان دادند. او باب جدیدی در دیپلماسی روابط ایران و جهان بعد از انقلاب گشود و تاثیر بسیاری بر مناسبات بین المللی ایران و جهان گذاشت. نه تنها مراسم تشییع این مرد بزرگ با شکوه و برگزار شد بلکه جهانیان نیز او را با شکوه تجلیل کردند. 

رفسنجانی مرد صلح و همکاری در روابط خارجی و توسعه و سازندگی درایران بود. بعد از ریاست جمهوری هم نقش کلیدی در ممانعت از چرخش انقلاب به سمت افراطگرایی راست یا چپ داشت بطوریکه مهمترین میراث او را می توان طرز تفکر اعتدالی و نفی افراط گرایی در سیاست داخلی و خارجی دانست. اینها سخنانی است که سید حسین موسویان در مصاحبه با شبکه الجزیره در رابطه با آیت الله بیان داشت. 

مراسم تشیع پیکر آقای هاشمی رفسنجانی در تهران - اسپوتنیک ایران
٦٢٧ مصدوم در جريان تشييع پيكر آيت الله رفسنجانی


درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اتفاقی نبود که باعث سکوت  سران کشورهای جهان شود. مسئولین کشورهای مختلف یا به ایران آمدند و در مراسم درگذشت او شرکت کردند یا در سفارت های ایران در کشورهای مختلف حضور یافتند و دفتر یادبودی را که برای رئیس جمهور پیشین ایران باز شده بود امضاء کردند.


از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درگذشت آیت‌الله رفسنجانی را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت. همچنین مقامات استان ارزروم ترکیه با حضور در سرکنسولگری ایران، ضمن ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت ایران دفتر یادبود ارتحال ایت الله هاشمی رفسنجانی را امضا نمودند.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان با حضور در محل سفارت ایران درباکو دفتر یاد بود آیت الله هاشمی رفسنجانی را امضا کرد. رئیس جمهوری آذربایجان در این دفتر یاد بود از آیت الله هاشمی رفسنجانی بعنوان سیاستمدار عاقل و دور اندیش یاد کرد و نقش مهم و تلاش های ایشان همراه با حیدر علی اف رئیس جمهوری فقید آذربایجان در راستای برقراری و گسترش روابط دوستی و برادری دو کشور را مورد اشاره قرار داد. 

Хасан Хомейни у гроба бывшего президента Ирана Али Акбара Хашеми Рафсанджани - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
واکنش به فوت رفسنجانی سلیقه شخصی یا واقعیت

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین، ضمن ادای احترام و عرض تسلیت درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به ملت و دولت ایران، دفتر یادبود ایشان را امضاء کرد. 

اکمل الدین احسان اغلو، دبیرکل پیشین سازمان همکاری اسلامی در زمان امضای دفتر یادبود آیت الله هاشمی گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روحانی منحصر به فرد و تأثیرگذار در روند تحولات ملی و سیاست های منطقه ای و بین المللی است.

همچنین عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی در راس هیاتی از مقامات افغانستان به منظور حضور در مراسم ترحیم آیت الله هاشمی به ایران سفر کرد. علاوه بر عبدالله عبدالله، محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور،استاد محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی،محمدالله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی ملکی،نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه به همراه ۲۰ نفر دیگر اعم از رئیس دفتر و مشاوران این مقامات در این سفر حضور داشتند. 

  یک هیات عالی به نمایندگی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز راهی تهران شد. این هیات شامل ابراهیم جعفری وزیر خارجه، فریاد رواندوزی وزیر فرهنگ، قاسم الفهداوی وزیر برق، عبدالحسین عبطان وزیر ورزش و همچنین طارق نجم و شیخ عبدالحمید زهیری مشاوران نخست وزیر عراق و ایاد وائلی رئیس دفتر العبادی بود که با حضور در ایران در مراسم درگذشت آیت الله هاشمی شرکت کردند. 

مراسم تشیع پیکر آقای هاشمی رفسنجانی در تهران - اسپوتنیک ایران
مراسم تشیع پیکر آقای هاشمی رفسنجانی در تهران

در بسیاری از کشورهای دیگر از مقامات دیگری از جمله رئیس مجلس(مانند کشور مالی) یا وزیر امور خارجه مانند آمریکا پیام تسلیت فرستادند.

در پی این ضایعه، 29 شخصیت از بین عالی‌ترین مقامات کشورهای مختلف شامل رئیس جمهوری یا پادشاه این کشورها پیام تسلیت ارسال کردند،‌از جمله رئیس جمهوری کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکیه، عراق، افغانستان، سریلانکا، قبرس، جمهوری آذربایجان،ارمنستان، قرقیزیستان،ازبکستان،تاجیکستان، کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا، سوریه، لبنان، الجزایر، تونس، موریتانی، ساحل عاج و آقریقای جنوبی و پادشاه اردن، امارات، بحرین، کویت،قطر، عمان پیام و رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی هرزگوین،‌نخست وزیر ژاپن و نخست وزیر پاکستان تسلیت دادند. 


علاوه بر آن در سفارتخانه های 66 کشور دنیا نیز دفتر یادبود برای تجلیل از مقام شامخ آیت الله هاشمی رفسنجانی گشایش یافت.
همچنین مراسم یادبود و بزرگداشت آیت الله هاشمی رفنسنجانی در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت، سفارت جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا، مرکز اسلامی و فرهنگی اهل بیت (ع) برن (سوئیس)، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، مرکز اسلامی انگلیس در شهر لندن، مرکز اسلامی- فرهنگی ایرانیان در برلین، محل کتابخانه غازی خسرو بیگ شهر سارایوو در بوسنی و هرزگوین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در محل بیت الزهرا (س) پاریس و نیز مرکز اسلامی امام علی (ع) در استکهلم سوئد و محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن و نیز سفارت ایران در ایرلند در حسینیه أهل البیت (ع) در دوبلین طی هفته گذشته برگزار شد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала