گزارش و تحلیل

سیاستمداران روسیه در شبکه های اجتماعی

© Sputnik / Alexandr Kryazhevشبکه اجتماعی
شبکه اجتماعی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدودوف به « سکرات مرگ ضد روسی» تیم باراک اوباما اشاره نمود.

جون کری وزیر امور خارجه آمریکا  از دونالد ترامپ  رئیس جمهورمنتخب آمریکا به خاطر  بحث در خصوص سیاست خارجی در « تویتر» انتقاد کرد. در روسیه، رئیس جمهور در شبکه های اجتماعی حضور ندارد، اما  مقامات حکومتی در شبکه های اجتماعی  مسائل سیاست خارجی و داخلی را به بحث می گذارند و  قصد ندارند به این روند خاتمه بدهند.  علاقه  کارمندان دولتی و سیاستمداران روسیه به « دیپلماسی  اجتماعی» از کجا ناشی شده است؟

تا پایان سه ماه اول سال جاری،  کارمندان دولتی باید گزارش  حضور خود در شبکه های اجتماعی   را ارائه بدهند. اصلاح قانون  خدمات دولتی  که کارمند دولت را  موظف می کند  اطلاعات شخصی  و دیگر  اطلاعات ضروری را در اختیار کارفرما بگذارد، در ماه ژوئن سال گذشته  به تصویب رسید.  در ماه نوامبر رسانه ها به نقل از وزارت کار  گزارش دادند  که کارمندان دولتی فراموشکار با خطر اخراج روبرو هستند. در این وزارتخانه  توضیح دادند که بدین ترتیب  خواهان آن هستند که کارمندان دولتی موازین اخلاقی حرفه ای را رعایت کنند.

البته همه  از این ایده خوششان نیامد اما  این موضوع از شدت حضور آنها در شبکه های اجتماعی نکاست.

دمیتری مدودوف نخست وزیر  روسیه،  در بلاگ خود در « تویتر»  خاطرات  و عکس هایی از دیدار ها و دیگر مراسم را با کاربران شبکه اجتماعی درمیان می گذارد.  « آکونت» وی در اینستاگرام،  از محبوبیت زیادی برخوردار است  که وی  عکس ها  از سفرهای کاری را در آنجا منتشر می کند.

ماریا زاخارووا  سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه  در صفحه خود در «فیس بوک»  نه تنها  کارهای وزارت امور خارجه را به اطلاع عموم می رساند  بلکه با سبک  « خودمانی» معاشرت  خوانندگان را شاد می کند:  اشعار نوشته خود، عکس های شخصی  و فیلم های ویدئویی  رقص های ملی را منتشر می کند. وی در صفحه خود، بطور منظم  اخبار رسانه ها را   مورد تفسیر قرار میدهد   و به تدقیق آنها می پردازد و  حتی رد می کند. معروف ترین اعلامیه های  سیاستمداران روسیه در شبکه های اجتماعی  به مسائل سیاست خارجی مربوط است. زاخارووا  بطور منظم نسبت به اظهارات دولت آمریکا  و یا بعضی از نمایندگان  دولت آمریکا  بطور شدید ابراز عقیده می کند.  پس از اخراج دیپلمات های روسیه از آمریکا، دمیتری مدودوف نیز در اینگونه اظهار نظرات به وی پیوست — نخست وزیر روسیه  به « سکرات مرگ ضد روسی»  تیم ریاست جمهوری آمریکا، باراک اوباما  که مدت خدمت آن رو به پایان است اشاره نمود  و  RIP (  Rest in Peace) را به پیام خود اضافه نمود که اغلب روی سنگ قبر نوشته می شود.

 رمضان قادروف رئیس جمهور چچن  که در فوریه سال 2013  در « سرویس عکس» اینستاگرام  ظاهر شد طی دو روز  4 هزار  نفر از صفحه او دیدن کردند.  هم اکنون تعداد مشترکین  صفحه او 2 میلیون و 200 هزار نفرند. قادروف هر روز عکس و  فیلم های ویدئویی از  جلسات  دولت  منتشر کرده  و در باره موفقیت های بچه ها در  یادگیری قرآن  و  دستاوردهای ورزشی آنها  تعریف می کند و جاذبه های منطقه  قفقاز شمالی را  نشان می دهد.

 تا تابستان سال 2014 میلادی  53 از 85  رهبر عناصر فدراسیون   روسیه  آکونت هایی در شبکه های اجتماعی داشتند. باراک اوباما را بنیان گذار  مد « دیپلماسی اجتماعی»  در  اینترنت می دانند. در سال 2007 میلادی  او که هنوز سناتور بود  آکونتی در « تویتر» باز کرد.  مطابق با اطلاعات « تاس»  حدود 68 درصد روسای کشورها  و دولت های 193 کشور  عضو سازمان ملل متحد  از آکونت های شخصی خود برخوردارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала