گزارش و تحلیل

اوباما ، خدمات " 5+1" در امضای توافق هسته ای را افتخار خود می داند

© REUTERS / John Gressاوباما ، خدمات " 5+1" در امضای توافق هسته ای را افتخار خود می داند
اوباما ، خدمات  5+1 در امضای توافق هسته ای را افتخار خود می داند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عصر روز سه شنبه رئیس جمهور باراک اوباما در شهر شیکاگو سخنرانی خداحافظی خود را انجام داد و دستاوردهای مهم خود را در مقام ریاست کاخ سفید طی هشت سال برشمرد.

در بین مهم ترین خدمات سیاسی، باراک اوباما نابودی تروریست شماره یک یعنی اسامه بن لادن توسط نیروهای ویژه ی آمریکا ، اصلاحات بیمه درمانی(Obamacare) ، بازسازی ارتباطات با کوبا و معاهده ی هسته ای با ایران را نام برد.
رئیس جمهوری که از دفتر بیضی شکل کاخ سفید می رود مغرورانه بیان داشت: اگر من هشت سال پیش به شما گفتم که آمریکا از عهده ی افسردگی بزرگش بر می آید، صنعت خودروسازی ما از سرگرفته می شود، طولانی ترین دوره ایجاد فرصت شغلی در تاریخ آغاز خواهد شد… اگر من گفتم که ما فصل جدیدی با ملت کوبا آغاز می کنیم و برنامه سلاح هسته ای ایران را بدون شلیک تیر حل و فصل کرده و مسبب حمله ی 11 سپتامبر را نابود خواهیم کرد… شما می توانستید بگویید که ما روی ابرها حرکت می کنیم. اما این همان چیزهایی بود که ما انجام دادیم."
در عین حال کارشناسان ایرانی در مصاحبه ای با اسپوتنیک یادآوری می کنند که توافق برجام ، تنها کار اوباما نبوده بلکه نتیجه تلاش گروهی کشورهای 5+1 واسطه های بین المللی بود.
محمد مرندی، کارشناس مشهور مسائل آمریکا ، مدیر گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران در مصاحبه ای با اسپوتنیک توضیح داد ، تنها کشوری که همواره سعی داشت برجام را نقض کند خود آمریکا بود و این مسئله ، صحبت های اوباما را سوال برانگیز می سازد. آقای سید محمد مرندی می گوید:
در وهله ی اول باید خاطر نشان کنم که توافق هسته ای بین ایران و گروه 5+1 ، دستاورد یک کشور به خصوص از جمله آمریکا نبوده بلکه تلاش و کوشش مشترک همه کشورهای عضو این روند مذاکره است. در کنار آمریکا ، روسیه ، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان هستند. ضمن آنکه مواضع برخی از کشورهای گروه 5+1 در روند مذاکره سازنده تر از آمریکا بود. آمریکایی ها نقش مثبت و سازنده ای در این مسئله بازی نکردند. در نهایت توافق بدست آمد اما این فقط به خاطر آمریکا نبود.
ضمن آنکه محسوس ترین لحظه زمانی بود که ما طی یک سال پس از انعقاد توافق دیدیم و تنها کشوری که از توافق های بدست آمده حمایت نمی کند آمریکاست. آنها توافق را نقض می کنند و همواره محدودیت هایی را وضع کرده و تحریم های جدیدی علیه ایران برای افراد مشخص یا شرکت های این کشور وضع می کنند ، علی رغم آنکه سند امضاء شده لغو تحریم های وضع شده ی پیشین را دربرمی گیرد. همه ی این مسائل به طور جدی در تقابل با وظایف امضاء کنندگان است. بنابراین این مسئله مطرح می شود: اگر برای آمریکا همانطور که باراک اوباما تاکید می کند توافق هسته ای آنقدر مهم است و او آنرا دستاورد مهمی تلقی می کند پس چرا فقط آمریکا سعی دارد دائما این توافق را نقض کند؟
حسن هانی زاده، تحلیل گر سیاسی و کارشناس مسائل خاور میانه ، سردبیر سابق خبرگزاری ایرانی مهرنیوز در مصاحبه ای با اسپوتنیک خاطر نشان می کند که اگر تلاش روسیه و چین در روند مذاکرات نبود ، شاید توافقی بدست نمی آمد. حسن هانی زاده می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала