فعال حقوق ‎بشر عربستانی زیر شکنجۀ در عرسستان سعودی جان داد

© AFP 2023 / STR"دبیر کل" دانه ای چند
دبیر کل دانه ای چند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌های عربی از جان باختن یک فعال حقوق‎ بشر بر اثر شکنجه در یکی از بازداشت‏‎گاه‎های عربستان سعودی خبر داده‎اند.

به گزارش اسپوتنیک، براساس گزارش گروه‌های مستقل دیده‎بان حقوق بشر، جابر حبیب حسن العقیلی، فعال 45 سالۀ عربستانی در مرکز پلیس تاروت در منطقۀ قطیف در شرق عربستان جان باخته است.
مقامات سعودی در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کردند العقیلی خودکشی کرده است.
از سوی دیگر خانوادۀ این فعال حقوق بشر ادعای مقامات رژیم ریاض را رد و اعلام کرد این نخستین باری نیست که آل‌سعود به چنین جنایاتی دست می‎زند.
بر اساس گزارش‌ها العقیلی هفتۀ گذشته به اتهام قایقرانی در یک منطقۀ ممنوعه بازداشت شده بود.
منطقۀ الشرقیه عربستان طی‌ سال‌های گذشته صحنۀ اعتراضات مردمی برای پایان دادن به سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم سعودی بوده است. این اعتراضات همواره با خشونت نیروهای امنیتی رژیم آل‌سعود و بازداشت شهروندان روبرو شده است.
ریاض تاکنون ده‌ها فعال حقوق بشر را در منطقۀ الشرقیه دستگیر و در مواردی اعدام کرده است. اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته و شیعۀ عربستانی در سال گذشته با واکنش‌های بین‌المللی بسیاری روبرو شد.
این گزارش درحالی منتشر شده است که یک سازمان مستقل حقوق بشر روز سه‌‏شنبه اعلام کرد رژیم عربستان سعودی در راستای سیاست خود مبنی بر سرکوب آزادی بیان در این کشور، 2 فعال حقوق‎ بشر را به دلیل فعالیت‎‏های اینترنتی‎شان دستگیر کرده است.
مرکز حقوق بشر خلیج فارس با انتشار یک بیانیۀ مطبوعاتی در وب‌سایت خود اعلام کرد عصام کوشک و احمد المشیخص هفتۀ گذشته بازداشت شدند.
این سازمان حقوق‌ بشری اعلام کرد: «مرکز حقوق‌ بشر خلیج‌فارس بر این باور است که این دستگیری‎ها فقط به خاطر استفادۀ این 2 نفر از حق مشروع و صلح‎آمیز آزادی عقیده و بیان خود و فعالیت در زمینۀ حقوق بشر است.»

رژیم ریاض به دلیل وضعیت وخیم حقوق‌ بشر در عربستان سعودی با انتقادات بسیاری چه از داخل و چه خارج از این کشور پادشاهی روبرو بوده است.
در حالی که عربستان سعودی وجود زندانیان سیاسی در این کشور را نفی می‌کند، کمیسیون حقوق بشر اسلامی در سال 2015 از حضور دست‌کم 30 هزار زندانی سیاسی در زندان‌های رژیم آل‌سعود خبر داد.
باوجوداین انتقادات گسترده، عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال گذشته تمدید شد.
تعداد بالای اعدام‌ها و موارد متعددی از دستگیری و اجرای احکام سنگین علیه فعالان در عربستان ازجمله مواردی است که همواره با انتقادات بین‎المللی روبرو شده است.
عربستان که در زمینۀ رعایت حقوق زنان نیز سابقۀ ناامیدکننده‌ای دارد، تنها کشور جهان است که از رانندگی زنان جلوگیری می‌کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала