گزارش و تحلیل

برنامه هسته ای آمریکا

© Photo / Public Domainاورانیوم
اورانیوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروه شش با وجود نارضایتی تیم اوباما از عهده وظایف برمی آید.

به گزارش آژانس « آسوشیتد پرس» به نقل از یک منبع دیپلماتیک  در وین — مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی — ایران 130 تن  اورانیوم طبیعی از روسیه دریافت خواهد کرد  تا صادرات آب سنگین جبران شود.

در عین حال، به گفته منبع عالیمقام که نخواست نامش فاش شود،  تحویل این مقدار اورانیوم  از سوی  تمام اعضای  گروه « شش» بین المللی (روسیه،آمریکا، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان)  مورد تأیید قرار گرفته بود که  تأیید  شورای امنیت  سازمان ملل را  به سطح فرمال کاهش داد، زیرا 5 از 6  عضو گروه « شش»  اعضای دائمی  شورای امنیت سازمان ملل هستند.

اورانیومی که به ایران تحویل داده خواهد شد طی 25 سال تحت کنترل  شدید  آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد داشت.

مجتبی جلال زاده کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل، پژوهشگر پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه اسلامی آزاد گفت:« وضعیت موجود  گواه  آن است که  ایران و 5 عضو « گروه شش»  به تعهدات خود مرتبط با  برجام هسته ای پایبند هستند. این امر  یک پیام آشکار و مشخص  برای مقامات آمریکا در این خصوص است که امضا کنندگان دیگر  برجام هسته ای قصد ندارند بیش از این از ایالات متحده حمایت کنند».

آقای  جلال زاده  در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک» این موضوع را مورد تفسیر قرار داد.

شایان ذکر است که خبر تحویل اورانیوم از روسیه به ایران  در لحظه ای گزارش شد  که اعضای « گروه شش»  می بایست  شکایت رسمی ایران از آمریکا به دلیل عدم  اجرای مسئولیت های متقبله برجام هسته ای از سوی آمریکا را بررسی می کردند.

آقای جلال زاده متذکر شد: « نارضایتی آمریکا بیشتر می شود و شدت می گیرد، به ویژه با توجه به  این نکته که در فرایند دستیابی به  توافق و  اجرای  نقشه عمل  در خصوص برنامه هسته ای ایران، همانا روسیه پیشواز شد و نه واشنگتن».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала