گزارش و تحلیل

چرا کرملین به مناسبت درگذشت هاشمی رفسنجانی ابراز همدردی نکرد؟

© AFP 2023 / Atta KENAREFormer Iranian president and head of Iran's Assembly of Experts, Akbar Hashemi Rafsanjani, delivering a speech during a meeting of the top clerical body in Tehran. (File)
Former Iranian president and head of Iran's Assembly of Experts, Akbar Hashemi Rafsanjani, delivering a speech during a meeting of the top clerical body in Tehran. (File) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از روز سه شنبه در بلوار آرام پاکروفسکی که در مرکز مسکو قراردارد ، به خصوص در محل در ورودی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو ازدحام شد.

همانطور که اسپوتنیک پیشتر هم گزارش داد ، در سفارت جمهوری اسلامی ایران در روز های سوگواری دفتر یادبود علی اکبر هاشمی رفسنجانی گشایش یافت. حتی می‌توان گفت که امروز نه تنها ایرانی های مقیم مسکو بلکه افراد روس در این دفتر نوشته‌های تسلیت خود را به یادگار می گذارند.

Former Iranian president Akbar Hashemi Rafsanjani attends Iran's Assembly of Experts biannual meeting in Tehran. (File) - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
امیر کبیر دوم هم رفت
پیش از همه افرادی دست نوشته های خود را در این دفتر به جا می گذارند که نسبت به سرنوشت صلح در منطقه و سیاره خاکی ما ن بی تفاوت نیستند. در روسیه سال‌های سخت و دشوار 1990 برای خاور میانه را بیاد دارند. در آن زمان در حوزه خلیج فارس «آشوب در صحرا» شعله‌ور بود و آتش اختلاف عرب و اسراییل گسترده‌تر می‌شد و پژواک تلخ جنگ ایران و عراق هنوز به گوش می رسید.
در آن دوره ی بی ثبات در میان هزاران تن که افکار داغ و پرآشوب داشتند تنها معدود کسانی با روحیه آرام و بدون هیجان پیدا می شدند. مخصوصاً در میان سیاستمداران. بدون شک یکی از آن‌ها علی اکبر هاشمی رفسنجانی بود. محمد خاتمی اولین کسی بود که از ابتکار سیاسی صلح او جانبداری کرد و امروز کمتر کسی از این امر تعجب می کند که هر ایرانشناس روس همینکه خواندن و نوشتن فارسی را یاد بگیرد ، اصل گفت و گوی تمدن‌ها ی آنها را که در عمل سیاسی اجرایی شد، مطالعه خواهد کرد. میراث هاشمی رفسنجانی — ثبات حداقل ده ساله در داخل و خارج ایران است. خانواده دنیای معنوی هر انسان را شکل می دهد و ایران امنیت خاور میانه را تأمین می کند. این گرایش در زمان امیر کبیر قرن بیستم به صورت نهایی تکوین شد.
مردم روسیه ضمن ابراز همدردی با مردم ایران در این روزهای سوگواری این مسئله را از یاد نخواهد برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала