گزارش و تحلیل

یک محقق نطامی: آمریکا «یک بشکه باروت» جدید را در اروپا ایجاد می‌کند

© AFP 2023 / Nikolay DoychinovАмериканские солдаты во время военных учений в Болгарии
Американские солдаты во время военных учений в Болгарии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بارتولومی میشویچ سخنگوی رسمی وزارت دفاع لهستان اعلام کرد که تقریباً یک هزار نفر از پرسنل نظامی و اولین محموله های مخصوص تیپ تانک آمریکا وارد اراضی لهستان شدند

کانال تلویزیونی «پولسات» گفته‌های این مقام را نقل کرده خبر داد که «از امروز تقریباً یک هزار نظامی آمریکایی وارد خاک ما شده و اولین تجهیزات مرتبط از مرز کشور ما عبور داده شده است. مراسم استقبال از نظامیان آمریکایی 14 ژانویه برگزار می شود.

نظامیان آمریکایی در چارچوب عملیات با عنوان «قاطعیت آتلانتیک» وارد لهستان می شوند، تیپ آمریکایی در آن کشور نه ماه بسر خواهد برد. قرار است که تعویض شیفت بدون تنفس انجام شود و نیروی آمریکایی به طور دائم در این حوزه بماند.

نظامیان در تعلیمات مشترک با متحدین اروپایی شرکت خواهند کرد. در ترکیب گروه جنگی این تیپ حدود سه هزار و پانصد نفر پرسنل نظامی، 87 دستگاه تانک، 18 هویتزر خودرو Paladin، بیش از 400 دستگاه خودرو زرهی Humvee و 144 دستگاه نفربر Bradley قرار دارد.

رسانه‌های غربی می‌نویسند که این بزرگترین اعزام تیپ زرهی آمریکایی به اروپا پس از پایان جنگ سرد است. تکنیک های نظامی آمریکایی بوسیله راه آهن از آلمان به محل های استقرار در لهستان و کشور های بالتیک منتقل خواهد شد.

پیشتر گزارش شده بود که پرسنل نظامی آمریکا در لیتوانی، لتونی، استونی و نیز در بلغارستان و مجارستان مستقر خواهد شد. بعلاوه آمریکا، بریتانیا، آلمان و کانادا امسال چهار گردان به تعداد کل 4 هزار نفر را به استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان خواهند فرستاد.

ولادیمیر کوزین مشاور ارشد انستیتو ی مطالعات استراتژیک روسیه، استاد آکادمی علوم نظامی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک اشاره کرد که چنین نقل و انتقالات نیرو های مسلح ناتو در سمت شرقی از زمان فروپاشی شوروی مشاهده نشده بود. برای این کار چند علت وجود دارد. وی در توضیح گفت:

«بنا به داده‌های ارتش آلمان، برای حمل چنین تعداد زیاد تکنیک ها 900 واگن به درازای کل 14 کیلومتر لازم است. این کار برای چه انجام می شود؟ اولاً باراک اوباما می‌خواهد کار دونالد ترامپ را خراب کند که در انتخابات، نامزد دموکرات ها را مغلوب کرد. دوم، آمریکا باید هزینه‌های بالا رفته متحدین اروپایی ناتو را تبرئه کند که بالاتر از 2 درصد از محصول ملی شده است. این تصمیم در همایش سران ناتو در ولز گرفته شده بود. علت و مقصد سوم — ایجاد تنش برای جهان و اروپاییان و ساخت «بشکه باروت تازه» در اروپا است. در حال حاضر این «برنامه شماره یک» محسوب می شود».

به گفته کوزین، آمریکا می‌خواهد با روسیه مقابله کند و در این کار اروپا را گروگان خود تبدیل کرده است. وی چنین گفت:

«نباید فراموش کرد که آمریکا و ناتو قصد دارند فعالیت‌های هوایی، ضد کشتی، ضد موشکی، اطلاعاتی و دیگر فعالیت‌ها را با کاربرد تکنیک نظامی سنگین جهت تمرین اعمال تهاجمی تشدید کنند. بعلاوه برای توجیه همه گونه تحریم ها باید کاری شود تا موقعیت همیشه متشنج بماند تا کسی این سؤال را مطرح نکند که اصلاً ناتو به درد چه می خورد؟ قبلاً ناتو می‌خواست نیرو های واکنش سریع 40 هزار نفری را داشته باشد و در آخر سال گذشته رهبری ناتو اعلام کرد که حاضر است این نیرو را تا 300 هزار نفر افزایش دهد. یعنی یک نوع اتحادی تشکیل می‌شود که در آن از میان 28 کشور عضو ناتو 16 کشور سهم خواهند گرفت. اروپا به گروگان فاز دوم جنگ سرد تبدیل شده که اوباما آنرا راه انداخته است. دلم می‌خواهد بگویم که دیگر بس است! چرا شما اروپا را در حالت شوک و استرس دائم نگه دارید؟ مگر خودتان مسایل حل نشده زیادی ندارید؟ بیایید بنا به توصیه دونالد ترامپ به حل مسایل داخلیتان بپردازید».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала