گزارش و تحلیل

نفرتاری زیبارو

© AP Photo / Nariman El-Moftyآرامگاه در دره پادشاهان در مصر
آرامگاه در دره پادشاهان در مصر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باقیمانده نِفِرتاری، زیباروی مصر باستان کشف شد.

ویکتور سولکین  رئیس انجمن  مطالعه مصر باستان و رئیس بخش  شرق  کتابخانه  مسکویی « ام.آ. وُلوشین»  به تعریف در باره مهمترین  کشفیات   در باستان شناسی مصر در سال 2016 میلادی برای شنوندگان « اسپوتنیک» ادامه می دهد.

ارنستو اسکیاپارِللی باستان شناس  مشهور ایتالیایی، آرامگاه  ملکه « نِفِرتاری- Nefertari » را در سال 1904 پیدا کرد.  « نفرتاری- Nefertari » که معنای آن« زیباترین زیباروی دنیا»ست،  همسر  محبوب رامسس دوم — یکی از مقتدرترین فراعنه  مصر که در قرن 13  قبل از میلاد حکومت کرد- بود. یادبودهای عظیمی از دوران حکومت رامسس دوم باقی مانده است که  مجتمع  سنگی « ابوسیمبل»  از شهرت زیادی برخوردار شده است.  اما آرامگاه « نفرتاری»  در بین هزاران  یادبود دیگر،  واقع در کوهپایه  « دره تزار» در « لوکسور» جای خاصی دارد.  این یک شاهکار بی نظیر است: 520 متر مربع دیوار آرامگاه بر طبق متون « کتاب مردگان»   منقوش به نقش هایی در باره سفر  ملکه  به دنیای دیگر است.

متأسفانه آرامگاه در دوران باستان به غارت رفت، اما اسکیاپارللی توانست  بسیاری از اشیاء و وسایل  آرامگاه به غارت رفته را پیدا کند.  هم اکنون  تمام آنها در  سالن ویژه  ملکه « نفرتاری»  در  موزه  مصر « تورین»  نگهداری می شود  که از نظر اندازه و اهمیت کلکسیون فقط از  موزه مصر  در قاهره عقب می ماند.

در بین  تکه هایی از  پوشش گرانیتی  قبر ، تعدادی از  وسایلی که در قبر گذاشته شده بود و زیورآلات ، تکه هایی از مومیایی  زنانه  پیدا شد — پاهای بخوبی مومیایی شده.  مدت طولانی  پاسخ این سوال بی جواب مانده بود که آیا  آنها بخشی از  مومیایی  همسر محبوب  رامسس دوم است یا خیر.  تحقیقات ویژه ای که در تورین انجام شد  ثابت کرد که آنها  تنها چیزی هستند که از  « نفرتاری» زیبا رو باقی مانده است.آزمایشات،  تاریخ مومیایی پاها را  مورد تأیید قرار داد.  تحقیقات توموگرافیکی و شیمیایی  باقیمانده « نفرتاری» برای اولین بار انجام شد و نتایج  آن با  نتایج تحقیقات در خصوص باقیمانده های اعضای دیگر  خانواده رامسس دوم مقایسه شدند.  در نتیجه مشخص شد که پاهای مومیایی به زنی از دوران حکومت ـ رامسس دوم تعلق دارد که سنش در زمان مرگ بین 40 تا 50 سال بوده است.  بدن او با گرانترین مواد مومیایی شده بود  که از آنها فقط برای  اعضای خانواده  پادشاه و  عالیمقام ترین  مقامات دربار استفاده می شد.

جای تأسف است که پاهای مومیایی تنها چیزی هستند که از مشهورترین  زیباروی  مصر باستان  باقی مانده است. جمجمه وجود ندارد، بازآفرینی صورت ممکن نیست ، از اینرو فقط  با کمک نقش های رو دیواری و  مجسمه ها می توانیم در باره زیبایی  « نفرتاری» قضاوت کنیم. در سال 2016 میلادی، « نفرتاری»  نه فقط مورد توجه زیاد  متخصصان در ایتالیا  و مصر ، بلکه در روسیه قرار داشت.  گروه متخصصان طراحان سه بعدی  دفتر طراحی « Scionik» تحت رهبری  آندری پلاکسین  بازآفرینی علمی  منحصربفرد  آرامگاه مشهور  ملکه را ممکن ساخت. این مدل که با کمک  مطالعه دقیق  عکس های اولیه آرامگاه  و  هنر آن دوران  ساخته شده  است  در جهان بی نظیر است  و  مورد ارزیابی عالی  وزارت امور  باستانی  مصر قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала