ساخت دستگاه اندازه گیری ضربان قلب ورزشکاران توسط متخصصین ایرانی

© Sputnik / Anton Denisovتایید شدن ورزشکار پرش طول روسیه برای حضور در المپیک -2016
تایید شدن ورزشکار پرش طول روسیه برای حضور در المپیک -2016 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پژوهشگران کشور با حذف محدودیت‌های نمونه خارجی،‌ دستگاهی را برای اندازه گیری ضربان قلب، سرعت و جابجایی ورزشکاران عرضه کردند.

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایسنا- محمد حیدری مجری این طرح گفت: در مطالعاتی که در دستور کار داریم اقدام به طراحی و ساخت دستگاهی برای اندازه گیری شتاب، سرعت، ضربان قلب و جابجایی ورزشکاران کردیم.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی که در دنیا موجود است، دستگاه‌هایی است که بر اساس GPS کار می‌کند ضمن آنکه این دستگاه‌ها تنها در محل‌های باز قابلی استفاده است.

حیدری با اشاره به نمونه ساخته شده در کشور، اضافه کرد: دستگاهی که ما در این مطالعات عرضه کردیم با عنوان «دستگاه اندازه گیری در لحظه ضربان قلب، سرعت و جابجایی ورزشکاران» است که می‌توان از آن حتی در محیط‌های بسته نیز بهره برد.

مجری طرح دقت بالای آن را از دیگر مزایای این دستگاه نام برد و یادآور شد: بسیاری از رشته‌های ورزشی برای بررسی وضعیت قلب ورزشکاران نیاز به این دستگاه دارند.

وی با بیان اهمیت این دستگاه، توضیح داد: کلیه ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای رشته خاصی از ورزش را پیگیری می‌کنند نیاز دارند تا کلیه پارامترهای بدنی را در حین تمرین محاسبه کنند تا میزان تحرک بدنی خود را محاسبه کنند.

حیدری اظهار کرد: تاکنون برای این منظور از نمونه‌های وارداتی استفاده می‌شد که علاوه بر خروج ارز از کشور، محدودیت‌هایی داشت ولی نمونه داخلی آن قابلیت به روز رسانی این دستگاه را دارد.

وی با اشاره به عملکرد این دستگاه از حذف محدودیت‌ها در نمونه داخلی خبر داد و گفت: در نمونه ساخته شده قابلیت GPS‌ را از بین برده‌ایم و نیاز به ماهواره‌های مبتنی بر GPS‌ ندارد و سرعت و شتاب قلب ورزشکاران مستقیما با استفاده از سنسورهایی که در آن قرار دادیم، سرعت و شتاب قلب آنها محاسبه می‌شود.

وی به بیان نحوه استفاده از این دستگاه پرداخت و اظهار کرد: سنسورهای ریزی در نقاط مختلف بدن نصب می‌شود و از این طریق به طور همزمان میزان ضربان قلب و سرعت و شتاب آن اندازه گیری می‌شود.

حیدری اضافه کرد: اطلاعات به دست آمده از این دستگاه به مربی ارسال می‌شود و مربی به صورت آنلاین به اطلاعات مورد نظر دسترسی دارد.

وی به امضای قراردادی با پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی اشاره کرد و یادآور شد: بر این اساس قرار است با همکاری این پژوهشگاه از ما حمایت خواهد کرد تا این دستگاه به تولید و تجاری سازی برسد.

به گفته این محقق،‌ دستگاه «اندازه گیری در لحظه ضربان قلب، سرعت و جابجایی ورزشکاران» با برند پژوهشگاه تجاری‌سازی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала