گزارش و تحلیل

در چین استراتژی تأمین امنیت اینترنتی ظاهر شد

© Fotolia / ArtemSamКлавиатура с флагом Китая
Клавиатура с флагом Китая - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری شین هوآ گزارش کرد که دولت چین استراتژی تأمین امنیت اینترنتی را منتشر کرد. در این سند آمده است: مقام های چین سعی و کوشش خواهند کرد که فضای سایبری بی خطر، باز، قانونی و صلح آمیز باشد.

آندره کارنییف معاون انستیتو ی کشور های آسیا و آفریقا وابسته به دانشگاه دولتی مسکو در صحبت با اسپوتنیک این خبر را مورد تفسیر قرار داده گفت

ما در سال اخیر شاهد فعالیت‌های شدید در زمینه تهیه قوانین مربوط به تأمین امنیت در بخش چینی اینترنت هستیم. توضیح آن دو علت دارد. یکی اینکه اهمیت اینترنت در تمامی شؤون زندگی جامعه چین رو به افزایش است و نیز به این خاطر که این امنیت به عامل بسیار مهمی در تأمین امنیت دولتی آن کشور تبدیل می شود. دوم این است که تا همین چندی پیش فعالیت‌های اینترنتی در حال گسترش شدید از نظر قانونی بطور شایسته تأمین نشده بود. در چین بخشنامه های نهاد های مختلف رایج بود ولی سند واحدی وجود نداشت که برای فعالیت شرکت های گوناگون آی تی- رسانندگان خدمات اینترنتی، طراحان اپلیکشن های ویژه موبایل، رسانه‌های اینترنتی، شبکه های اجتماعی و غیره اجباری باشد

هفتم نوامبر سال 2016 کمیته دائمی مجلس نمایندگان سراسر چین لایحه قانونی جدید در باره امنیت سایبری را به تصویب رساند. به گزارش رسانه‌های چین، هدف از تهیه این قانون، متحد کردن مساعی چند ارگان دولتی در مبارزه با جنایتکاران سایبری و دفاع از شهروندان است. ولی یک تعداد از محققان غربی بر آن هستند که این قانون علیه تولید کنندگان خارجی نرم افزار و تجهیزات جانبی طرحریزی شده است. وزارت خارجه چین علیه این تعبیر بر خاست و بلافاصله پس از تصویب قانون اشاره کرد که این قانون در حکم تبعیض شرکت های خارجی نیست و تصویب آن با پراتیک عمومی دمساز کردن اینترنت با قوانین ملی است.

به عقیده محققان چینی، تأمین نظم در شبکه اینترنتی به مساله امنیت ملی و پیشرفت اقتصادی تبدیل می شود. محققان می‌گویند که متن این قانون منعکس کننده برقراری دولت حقوقی در این کشور است. در مرحله کنونی استقلال ملی در فضای سایبری از اهمیت کلیدی برخوردار می شود. مطابق استراتژی منتشر شده در این قانون دولت چین از استقلال و امنیت کشور در فضای سایبری و از زیربنا های عمده اطلاع رسانی کشور خود دفاع کرده و با تجلیات تروریسم سایبری و جنایات در اینترنت مبارزه خواهد کرد. در این سند گفته شده که مکانیسم مبارزه با تروریسم بهینه سازی شده و همکاری چین با دیگر کشر ها در این رشته توسعه خواهد یافت. در 2015 روسیه و چین توافقنامه در باره همکاری در رشته تأمین امنیت اطلاع رسانی را امضا کردند. این همکاری نه تنها برای دو کشور بلکه کلاً برای پیشرفت اینترنت اهمیت دارد. کارشناسان می‌گویند که در رشته دفاع از اینترنت عملاً سه بازی گر عمل می‌کنند — آمریکا، چین و روسیه. در زمان کنونی آمریکا بطور اساسی روسیه و چین را متهم به حمله به خود می‌کند ولی آمریکا را به این امر متهم می‌کنند که مدعی انحصاری کردن هدایت از اینترنت بوده و از ذخایر اینترنتی خود برای مقاصد تبلیغاتی و جهت مداخله در امور داخلی دیگر کشور ها استفاده می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала