گزارش و تحلیل

امیر کبیر دوم هم رفت

© AFP 2023 / Raheb HomavandiFormer Iranian president Akbar Hashemi Rafsanjani attends Iran's Assembly of Experts biannual meeting in Tehran. (File)
Former Iranian president Akbar Hashemi Rafsanjani attends Iran's Assembly of Experts biannual meeting in Tehran. (File) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خوشا به سعادت امیرکبیر انقلاب اسلامی، آیت الله علی اکبر هاشمی بهرمانی رفسنجانی، که در شرایطی پر زد که دوست و دشمن خود را موظف به تعظیم و احترام به جایگاه وی دانستند.

بر کسی پوشیده نبود که رفسنجانی علاقه زیادی به شخصیت امیر کبیر داشت و همیشه دوست داشت ملقب به امیر کبیر انقلاب گردد ولی شاید کسی پیش بینی نمی کرد که فوت وی مصادف شود با سالگرد فوت امیر کبیر.
از این پس 19 دی به عنوان سالگرد فوت هر دو امیر کبیر در تقویم ایران ثبت خواهد شد.
تقریبا هیچ سیاست مدار ارشدی را در ایران پیدا نخواهید کرد که نتواند خاطره ای از این بزرگ مرد انقلاب برایتان تعریف کند.
از رهبر انقلاب آیت الله علی خامنه ای گرفته که از خاطرات خانه شریکی شان در کوچه نایب السلطنه محله رزاق نیا تا دوران طلبگی در قم، تا مسیری را که دو طلبه قسم خورده کربلایی برای رساندن نظام جمهوری اسلامی به آنچه امروز به آن رسیده طی کردند را به یاد خواهد داشت، تا روسای جمهوری و وزرا و مدیران ارشدی که همه روزی از مدیران منصوب این بزرگ مرد تاریخ ایران بودند، روزی مورد مهر ومحبت وی قرارداشتند و روزی دیگر مورد تشر وغضب پدری او.

Визит председателя Госдумы РФ С.Нарышкина в Иран - اسپوتنیک ایران
اکبر هاشمی رفسنجانی درگذشت
بنده افتخار آن را داشته ام که با تمام روسای جمهوری ایران بعد از ملاقات و نشست داشته باشم می توانم بگویم هاشمی رفسنجانی ویژگی خاصی داشت و آن توانایی شناسایی افراد توانمند بود، افرادی که چه همسو با وی بودند و چه همسو با وی نبودند با چشم تیزبین وی شناسایی و تربیت شدند تا راه انقلاب را ادامه دهند.
امکان نداشت شما وی را ملاقات کنید و تحت تاثیر هوش و ذکاوت و تیزبینی وی قرار نگیرید، چند کلمه که از دهانتان خارج می شد وی تا آخر صحبتتان را می خواند.
در برهه های زیادی وی مورد نقد و انتقادات فراوان قرار گرفت. چه جناح اصلاح طلب چه جناح اصولگرا هر کدام به نوبه خود در مواردی با دیدگاه ها و سیاست های وی مخالفت کردند اما هنر وی در آن بود که در نهایت همه به سوگ او نشستند و برایش احترام قایل شدند.
شطرنج سیاست را بخوبی بازی می کرد ، تاریخ ایران سیاستمداران زیادی داشت اما تاریخ ثبت خواهد کرد که رفسنجانی سیاست ساز بود نه فقط سیاستمدار.
هیچ وقت پیش نیامد که وی را در خط مقدم سیاستمداران ایرانی مشاهده نکنید.
هر زمانی که انقلاب و نظام دچار چالش می شد ورود پیدا می کرد وخود را سپر بلای دشمنان می کرد.
بر عکس بسیاری که در کوچه پس کوچه های تاریک سیاست راه خود را گم کرده و گم می کنند هاشمی چشم بسته با دلیل روشن به سمت تعالی راه انقلاب پیش می رفت هیچ گاه هم خطراتی که در مسیر مترصدش بودند از عزم وی نکاستند.
زندگینامه: اکبر هاشمی رفسنجانی (۱۳۱۳- ۱۳۹۵) - اسپوتنیک ایران
زندگینامه: اکبر هاشمی رفسنجانی (۱۳۱۳- ۱۳۹۵)
شاید ما در حدی نباشیم که بتوانیم بر عملکرد وی قضاوت کنیم اما قطعا تاریخ بر عملکرد وی قضاوت خواهد کرد و چه عملکرد وی را قبول داشته باشیم چه قبول نداشته باشیم باید بپذیریم که وی آنقدر هنرمند بود که بتواند با نسل های جوان انقلاب ارتباط برقرار کند و آنها را به سمت همراهی با انقلاب و نظام بکشاند و همین یک قلم هنر وی کافی است تا تاریخ تکلیف قضاوت خود بر عملکرد هاشمی را مشخص کند.
خاطرات وی همیشه یادگار چندین دهه تاریخ پر فراز و نشیب ایران خواهد بود.
خزانه دار انقلاب با دلی پر از راز نهفته از میان همه ما رفت و تنها کاری که ما می توانیم انجام دهیم تسلیت گفتن به خانواده وی می باشد.
با رفتن رفسنجانی انقلاب ضربه بزرگی را متحمل شد اما افسوس که این راهی است که همه مان روزی به سویش خواهیم شتافت.
اگر لیاقت داشته باشیم کاری کنیم که دوست و دشمن همانند همه روزنامه های امروز ایران، چه آنهایی که روزی با او بودند چه آنهایی که روزی بر او بودند، از رفتن ما هم متاثر شوند.
خداوند رحمتش کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала