اسد: موضع همه نسبت به سوریه تغییر کرده، اما فرانسه تغییر نکرده

© Sputnik / Sergey MamontovПрезидент Сирии Башар Асад
Президент Сирии Башар Асад - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور سوریه با تأکید بر لزوم آزادسازی خاک این کشور تصریح کرد که فرانسه موضع خود را در قبال دمشق تغییر نداده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، بشار اسد رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که در حال حاضر همه چیز در جهان در خصوص سوریه و در سطوح منطقه و بین الملل تغییر کرده است.

اسد در گفت‌وگو با شماری از رسانه های فرانسوی تصریح کرد که وظیفه مسئولان سوری بر اساس قانون اساسی این است که هر وجب از خاک سوریه را آزاد کنند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد هر هیئتی که به سوریه می‌رود، واقعیت رخدادهای این کشور را بازتاب دهد و اینکه در حکومت فرانسه نیز گوش شنوایی برای این هیئتها وجود داشته باشد.

رئیس جمهور سوریه درباره تأثیر سفر هیئت فرانسوی به دمشق نیز اعلام کرد که فرانسوی ها در حال حاضر هیچ رابطه ای با سوریه ندارند و «دولت این کشور نیز موضع خود را در قبال دمشق تغییر نداده و همچنان به زبانی قدیمی سخن می‌گویند که از واقعیتهای کشور ما جداست».

اسد درباره علت نبرد ارتش سوریه در منطقه «وادی بردی» دمشق با عناصر تروریستی با وجود برقراری آتش بس در این کشور گفت: «اولا آتش بس مربوط به طرف های مختلف است و زمانی که همه طرف ها دست از درگیری بردارند، میتوان گفت آتش بس برقرار شده است… این مسئله در بسیاری از مناطق سوریه رخ نداده است… روزانه آتش بس به ویژه در دمشق نقض می‌شود… زیرا تروریست ها منبع اصلی آب دمشق را اشغال و بیش از 5 میلیون غیر نظامی را از سه هفته پیش از آب محروم کرده اند… نقش ارتش سوریه نیز آزادسازی این منطقه است».

وی ادامه داد: «النصره و داعش مشمول آتش بس نمی‌شوند… منطقه ای که اخیرا برای آزادسازی آن میجنگیم (وادی بردی)، شامل منابع آبی برای پایتخت است که النصره آن را اشغال و رسما اعلام کرده است… در نتیجه این [منطقه] جزء آتش بس نیست».

رئیس جمهور سوریه در خصوص عملیات احتمالی ارتش این کشور برای آزادسازی رقه نیز تصریح کرد: «در خصوص رقه، وظیفه ما بر اساس قانون اساسی این است که هر وجب از خاک سوریه را آزاد کنیم… و این مسئله قابل بحث نیست… ولی اینکه چه هنگام [این کار را نجام دهیم] و اولویتهای ما چیست، یک مسئله نظامی است که به برنامه ریزی و اولویتهای نظامی مرتبط میشود… ولی هر وجب از سوریه باید در کنترل دولت باشد».

اسد درباره مذاکره دمشق با گروههای معارض در «آستانه» اظهار داشت: «ما آماده ایم و اعلام کردیم زمانی که زمان [برگزاری] نشست مشخص شود، هیئت ما آماده عزیمت به آن است… ما آماده مذاکره بر سر هر چیزی هستیم… ولی چه کسی طرف دیگر [مذاکره] است؟… تا الان نمیدانیم… آیا معارضان حقیقی سوری خواهند بود… زمانی که می گویم حقیقی، بدین معناست که پایگاه مردمی در سوریه داشته باشند… نه پایگاه سعودی، فرانسوی و انگلیسی… باید معارضان سوری باشند تا مسائل سوریه بررسی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала