اوباما بدترین عملکرد را در خاورمیانه داشته است

© AP Photo / Carolyn Kasterاوباما بدترین عملکرد را در خاورمیانه داشته است
اوباما بدترین عملکرد را در خاورمیانه داشته است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«عباس الکاظم» محقق ارشد روابط بین الملل و کارشناس سیاسی خاورمیانه در توییتی کوتاه نوشت: آمریکا در سالهای اخیر ( دوران باراک اوباما رئیس جمهور کنونی) بدترین عملکرد را در خاورمیانه داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، کارشناس مطرح سیاسی و رئیس موسسه مطالعات شیعه شناسی مستقر در واشنگتن، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر با بازنشر مطلبی از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، نوشت: بدترین دیپلماسی آمریکا در منطقه خاورمیانه در سال های گذشته (دوران دولت اوباما) صورت پذیرفت.
بر اساس این گزارش، در بخشی از مطلب چاپ شده در واشنگتن پست آمده است: یکی از مشکلاتی که دولت ترامپ در خاورمیانه از اوباما به ارث می‌برد، مشارکت آمریکا در مداخله خون‌بار و بی‌ نتیجه عربستان سعودی در یمن است. عربستان تحت فشار جانشین ۳۱ ساله و تمامیت خواه ولیعهد، در سال ۲۰۱۵ وارد جنگ داخلی یمن شده و از آن زمان تاکنون کشنده ترین حملاتی را در خاورمیانه درگیر در جنگ مرتکب شده است و در این راه از حمایت قابل توجه آمریکا برخوردار بوده است.
اظهارات این کارشناس مطرح دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در حالی است که 'ویکی لیکس' در تازه ترین افشاگری خود درباره اقدام های آمریکا اعلام کرد، وزارت خارجه این کشور بین سال های 2009 و 2015، در دوره تصدی 'هیلاری کلینتون' و دو سال نخست تصدی این وزارتخانه از سوی 'جان کری'، تسلیحاتی به ارزش 147 میلیون دلار در اختیار دولت مستعفی یمن قرار داد.
آنچه ویکی لیکس تحت عنوان فایل یمن افشا کرد٬ شامل 500 سند سفارت آمریکا در صنعا، پایتخت یمن، درباره کمک نظامی چند میلیون دلاری آمریکا به دولت مستعفی یمن است.
طبق آنچه در این اسناد آمده است، هدف از این کمک ها تبدیل 'یمن به کشوری باثبات و جلوگیری از فعالیت افراطی ها در این کشور به منظور محدود کردن تاثیرات تروریسم، قاچاق و راهزنی بر منطقه' است.
بر اساس افشاگری ویکی لیکس، 99 میلیون دلار از این 147 میلیون دلار کمک نظامی آمریکا برای حمایت از اقدام های مبارزه با تروریسم، 41 میلیون دلار برای پشتیبانی عملیاتی و ظرفیت سازی نیروی دریایی یمن و 7 میلیون دلار نیز برای پشتیبانی نیروی اقدام مستقیم علیه تروریسم اختصاص داده شده بود.
این بسته کمک نظامی شامل تعدادی هواپیما، قایق های گشت، تسلیحات، پشتیبانی ، گروه های آموزشی و دو آزمایشگاه انگلیسی زبان بود.
در اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس، بارها به خطر تامین تسلیحاتی یمن و امکان استفاده احتمالی سایر گروه ها از جمله انصارالله در شمال یمن یا جدایی طلبان در جنوب این کشور از این تسلیحات برای مبارزه با منافع آمریکا اشاره شده است.
در فایل یمن همچنین آمده است، دولت آمریکا بین سال های 2002 و 2008 تسلیحاتی به ارزش بالغ بر 105 میلیون دلار در اختیار دولت یمن گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала