روسیه در حل و فصل مساله سوریه نقش کلیدی دارد، امریکا ناظر است

© AFP 2023 / Mahmoud TahaСирийский город Хомс после снегопада
Сирийский город Хомс после снегопада - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن در پروسه حل و فصل اختلافات سوریه از نقش رهبری به ناظر تغییر موضع داد و مسکو نقش کلیدی و رهبری دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تاس، واشنگتن در پروسه حل و فصل اختلافات سوریه از نقش رهبری به ناظر تغییر موضع داد و مسکو نقش کلیدی و رهبری دارد. آژانس خبری آسوشیتدپرس روز شنبه در مقاله ای این ارزیابی را از شرایط کنونی درگیری های سوریه ارایه داد.

به گفته این نشریه، امریکا به این نتیجه رسیده که درگیری های خونین در سوریه تا چند سال دیگر هم متوقف نخواهد شد، به همین خاطر تماشاگر درگیری های داخلی در سوریه شده اند. این نشریه همچنین می نویسد: وزارت امور خارجه امریکا پیوسته با همکارانش در روسیه، ترکیه و کشورهای عربی درباره برقراری رژیم آتش بس گفتگو می کند و گاهی نیز با اپوزیسیون مشورت و رایزنی می کنند. با این حال دو هفته تا احراز کرسی ریاست جمهوری توسط دونالد ترامپ باقی مانده و دفتر ریاست جمهوری اوباما حتی تلاشی برای بدست گرفتن نقش رهبری که این چند سال داشته، نمی کند.

امروز نقش رهبری به روسیه منتقل شده و تا حدی نیز ترکیه و ایران این نقش را ایفا می کنند. بعد از کمک های روسیه به ارتش دمشق برای بیرون راندن شورشیان از حلب کمک کرد، این کشور خود را در جایگاه صلحبان قرار داده است.

نشریه آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد: «با احتساب اینکه هیچ سیگنالی از سوی کابینه جدید ترامپ در خصوص سوریه به گوش نمی رسد، دیپلمات های امریکایی برای مشارکت و حضور در برنامه های سوریه با احتیاط عمل می کنند».

جون کری وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه گذشته در گفتگو با کانال ان بی سی اعتراف کرد که روسیه عملیات نظامی در سوریه را برای جلوگیری از اشغال حکومت توسط شبه نظامیان گروهک تروریستی داعش آغاز کرد و موفقیت هایی هم در این عملیات به دنبال داشته است. رییس جمهور پوتن برای حمایت از اسد وارد این جریان شد، زیرا داعش قدرت گرفته بود. افراط گرایان رادیکال نیز در مبارزه با اسد موفقیت هایی داشتند و مواضع اسد آسیب پذیر شده بود. من اعتقاد دارم که ایران و روسیه تصمیم گرفته اند از اسد حمایت کنند و تا جای ممکن کشور سوریه را از دست افراط گرایان نجات دهند.

کری همچنین اعتراف کرد که این مساله تاحدی باعث نگرانی واشنگتن شده بود. وی همچنین تاکید کرد که روسیه و ایران تغییرات جدی در جریانات سوریه بوجود آوردند. وزیر خارجه امریکا خاطرنشان کرد که در حال حاضر حل و فصل اوضاع سوریه تنها از طریق مذاکرات «در ژنو یا آستانه» امکان پذیر است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала