گزارش و تحلیل

مصر باستان

© AFP 2023 / Victoria Hazouاهرام مصر
اهرام مصر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یادداشت های سازنده اهرام مصر یافت شد.

ویکتور  سولکین  رئیس انجمن مطالعه مصر باستان  و  مدیر بخش  شرق کتابخانه  « والوشین» مسکو  در مصاحبه با « اسپوتنیک» در باره  مهمترین کشفیات  باستان شناسی در مصر در سال 2016 میلادی تعریف می کند.

یکی از مهمترین دستاوردها، کشف  باصطلاح  یادداشت های  معمار اهرام مصر بود.

کشف  قدیمی ترین پاپیروس ها با متون  حفظ شده روی آنها  دنیای مصر را شگفت زده کرد  و  یکی از رویدادهای درخشان  سال 2016 شد.  موضوع فقط با  یادبودهای  کتابت  فوق العاده باستانی  در ارتباط نیست —  این نوشته ها به  قرن 27 قبل از میلاد  و زمان حکومت تزار خوفو خئوپس  مشهور تعلق دارند.  دفتر یادداشت  معمار Merer به دست محققان فرانسوی و  مصری افتاد که  یکی از بزرگترین  گروه های  معماران  در ساخت اهرام  کبیر پادشاه در « جیزه» را  رهبری می کرد. در  این دفتر یادداشت هایی در باره سه ماه کار  دسته کارگران   وجود داشت که از محل سنگ تراشی در « تور» — در  ساحل شرقی  رود « نیل» —  به محل ساخت اهرام منتقل شده بودند. آنخاف  پسر  پادشاه، یکی از  مشهورترین  معماران زمان خود، آنها را در آنجا پذیرفت.  دفتر یادداشت  سازنده اهرام ضمیمه مهمی  برای درک فرایند ساخت و ساز اهرام در زمان فرعون بود.

تا آن زمان، باستان شناسان  ویرانه های  انبارهایی را پیدا کرده بودند که  هزاران کارگر  در آنجا زندگی می کردند. اطلاعات  ما در باره معماران کبیر — خمیئون و آنخاف —   با کمک بیوگرافی  حفظ شده آنها بر دیوارهای آرامگاه های مجلل اشان —  کافی است.  همچنین اطلاعاتی در باره کسانی که در روند ساخت و ساز جان خود را از دست دادند و اسناد مربوط به  رساندن مواد و مصالح ساختمانی و  غذا برای کارگران به محل ساخت اهرام وجود دارد.اما با وجود آگاهی از این همه اطلاعات،  دفتر یادداشت « Merer»  چنان مشهور شد که  جای خاصی در  موزه مصری در قاهره  به آن اختصاص داده شد.

پس از  پایان کارهای ساخت و ساز  اهرام، بخشی از کارگران  آزاد شدند و  معمار Merer به سواحل دریای  سرخ رفت و  در یکی از بنادر  بزرگ آن زمان  در  سمت بالایی مشغول کار شد.  دفتر یادداشت دیگر به درد نمی خورد و او آن را در  بیابان نزدیک  انبار بندر انداخت. باستان شناسان  در آنجا در جایی به نام   «وادی الژرف» در 118 کیلومتری  شهر « سوئز» آن را پیدا کردند.  به دلیل  آب و هوای مصر و بیابان، پاپیروس باستانی خیلی خوب حفظ شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала