گزارش و تحلیل

استقلال کردستان، تداوم سناریوی ناموفق غرب در منطقه

© AP Photo / Jacob Silberbergکردستان
کردستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک

احمد رشیدی نژاد؛ دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه خوارزمی    

به تازگی عبدالله علیاوایی مشاور رئیس‌جمهوری عراق با تأکید بر این که نیروهای پیشمرگ هرگز از مناطقی که آزاد کرده‌اند، عقب‌نشینی نخواهند کرد، در سخنانی تامل بر انگیز عنوان کرده است که: نیروهای عراقی توانایی رویارویی با پیشمرگ‌ها را نخواهند داشت! وی که با پایگاه خبری «بابل 24» مصاحبه می‌کرده، تمامی اظهاراتی که در خصوص عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از مناطقی که از قبضه گروه تروریستی داعش آزاد کرده‌اند، را منتفی دانسته و اعلان کرده است که این نیروها حتی پس از آزادسازی شهر موصل در این شهر باقی خواهند ماند و اگر نیروهای عراقی بخواهند مناطق تحت سیطره خود را در استان نینوا گسترش دهند، نیروهای پیشمرگ با آن‌ها درگیر خواهند شد!

این اظهارات در شرایطی است که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات کردستان، پیش‌تر (۲۹ آذر) در نشست شورای رهبری این حزب، دستور داد تا مقامات این حزب مقدمات و زمینه‌های برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را با همکاری احزاب دیگر فراهم کنند. آقای بارزانی در ماه‌های اخیر به منظور جلب حمایت‌های بین‌المللی به کشورهایی از جمله آمریکا، ترکیه، عربستان و چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس سفر و از سوی دیگر با انجام مصاحبه‌هایی با رسانه‌های معتبر بین‌المللی تلاش کرد تا افکار بین‌المللی را متوجه اهمیت و لزوم اعلام استقلال کردستان عراق کند. همچنین همزمان با فرمان عمومی آقای بارزانی برای برگزاری همه‌پرسی، در اقدامی خلاف قانون اساسی عراق، کنسرسیومی متشکل از سه شرکت آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی در اقدامی عجیب و بحث‌برانگیز برای مشخص کردن حدود جغرافیایی «کشور جدید کردستان» خندق‌هایی- به عمق و عرض سه متر- حفر کرده‌اند که از شمالی‌ترین مناطق عراق هم ‌مرز با سوریه و ترکیه شروع و با در برگرفتن مرزهای اداری استان کرکوک و مناطق جنوب آن و خانقین تا جلولاء و مناطق جنوبی آنها حدوداً ۴۰۰ کیلومتر مرز داخلی در داخل خاک عراق ایجاد کرده‌اند! اقدامی که حتی در تضاد کامل با محدوده جغرافیایی است که هیات کردها متشکل از رهبران آنها در زمان تدوین قانون اساسی عراق (ژوئیه ۲۰۰۳) با حضور نمایندگان آمریکا و نماینده سازمان ملل متحد در خصوص مرزهای جغرافیایی اقلیم کردستان در عراق، بر سر آن به توافق رسیده بودند. آن هم در وضعیتی که بسیاری از احزاب کردی تاکید می‌کنند که اوضاع منطقه کردستان عراق اجازه استقلال را به آن نمی‌دهد.

بر این اساس به نظر حوادث در شرف وقوع، محصول برگشت ورق تحولات خاورمیانه (بویژه در یکی دو سال گذشته) به ضرر طرف‌های غربی است. با این توضیح که؛ قفلی را (تجزیه عراق و سوریه) که غربی‌ها با طراحی و ساپورت خشونت و ناآرامی‌ در سال‌های اخیر در منطقه نتوانسته‌اند بشکنند، درصددند تا از این طرق بگشایند. بر این اساس استقلال کردستان عراق، تداومی است بر سناریوی ناموفق غرب برای منطقه. طرحی که مطابق آن، علاوه بر اینکه عراق و سوریه هر کدام باید به سه کشور مجزا تقسیم گردند(سوریه به سه بخش "علوی‌ها"،"کردها"و"استان‌های سنی‌نشین" و عراق به سه بخش "شیعی"، "سنی" و "کرد")، برای سایر کشورهای منطقه تا شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان نیز برنامه‌ریزی شده است. لذا  اکنون دیگر تردیدی نیست که ناامنی و آشوب داخلی در عراق و سوریه بخش نخست و تسریع بخش این سناریو بوده است.  

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала