گزارش و تحلیل

مقبره توتانخامون

© AP Photo / Nariman El-Moftyآرامگاه توتانخامون در دره پادشاهان
آرامگاه  توتانخامون در دره پادشاهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرار مقبره توتانخامون کشف شد.

ویکتور سولکین  رئیس انجمن  مطالعه  مصر باستان و  مدیر بخش  شرق کتابخانه « والوشین» مسکو  در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک» در خصوص  مهمترین کشفیات  در رشته باستان شناسی مصر در سال 2016 میلادی  تعریف کرد.

در بخش اول این سری برنامه ها ویژه مصر باستان در باره اسرار  مقبره  توتانخامون تعریف می کنیم.

 یکی از موضوعات سال 2016  در ارتباط با مصر  که متأسفانه با « سه نقطه» به پایان رسید، تحقیقات جدید در « دره تزارها»  در محل — مقبره  توتانخامون — بود.  نیکلاس  ریوز  یکی از  محققان بزرگ  تاریخ مصر — دوران حکومت  فرعون  اصلاح طلب  « اِخناتون» و پسرش « توتانخامون» —  از لندن تصور می کرد  که در پشت  دیوار  اتاق مقبره ، اتاق های دیگری  می توانند وجود داشته باشند  که در دهه 1920  توسط هاوارد کارتر ، باستان شناس کبیر  کشف نشده بود.  هاوارد کارتر گنج  « توتانخامون» را کشف کرد.

 دکتر هیروکاتسو  واتانابه متخصص بزرگ  ژاپن با دریافت اجازه  ویژه  وزارت  امور  مصر باستان برای کشف اسرار مقبره فرعون شروع به کار کرد.  کارهای فوق العاده دشوار  مطالعه خاک  در حول  مقبره  و دیوار  اتاق  نشان دادند  که واقعا هم  در آنسوی  آرامگاه  یک فضای خالی وجود دارد.  در بعضی از آنها، اشیائی از جمله از فلز انبار شده اند.

اما  متأسفانه  این تحقیقات موفق،  به یک خبر جنجالی مبدل نشدند:  مصر  بر تحقیقات مکمل اصرار ورزید  که گروه ویژه ای از انجمن ملی  جغرافیای  آمریکا آن را به انجام رساند  و نتایج آن  به اندازه  نتایج تحقیقات علمی  کارشناس ژاپنی  قانع کننده نبود.  پس از انتظار  جانکاه، دولت مصر بالاخره  تصمیم  تحقیقات مکمل خاک اطراف مقبره  با کمک  یک گروه از متخصصان  دیگر را اتخاذ کرد  تا فقط پس از آن  در خصوص سوراخ کردن یکی از دیوارهای  مقبره « توتانخامون» که فاقد هرگونه نقش های رو دیواری است تصمیمگیری شود. یکی از علل  این تأخیر آن بود که  کارشناس مشهور  ژاپنی  که به دلیل عدم اعتماد به  گفته هایش در خصوص مقبره « توتانخامون» آزرده خاطر شده بود از  درمیان گذاشتن  داده های اولیه  با دیگر متخصصان خودداری ورزید که با  کمک  توموگرافی  جمع آوری شده بودند. این روش توسط وی طراحی شده بود و در دنیا بی نظیر است.

بسیاری از  فرضیات  نیکولاس  ریوز از جمله در این خصوص  که اتاق های مخفی  مقبره « توتانخامون»  می توانند آرامگاه « نِفِرتاتی» زن دوم پدرش باشد  بدون شک زود رس است، اما  این نکته  از اهمیت نقش  فرضیات وی در رابطه با  وجود اتاق های کشف نشده نمی کاهد. باید دید این ماجرا چه پایانی خواهد داشت که از یکسو به یک  جنجال  بزرگ و از سوی دیگر به یک ماجرای  بزرگ مأیوس کننده در  باستان شناسی مصر در سال 2016 مبدل شد.

همراه ما باشید تا با ادامه این ماجرا آشنا شوید

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала