سخنگوی دولت آنکارا: سیاست ترکیه در سوریه از همان اول خطا بود

© AFP 2023 / Adem Altanسخنگوی دولت آنکارا: سیاست ترکیه در سوریه از همان اول خطا بود
سخنگوی دولت آنکارا: سیاست ترکیه در سوریه از همان اول خطا بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت آنکارا به صراحت گفت: سیاست ترکیه در قبال سوریه از همان اول اشتباه بود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از همشهری آنلاین نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت آنکارا به صراحت گفت: سیاست ترکیه در قبال سوریه از همان اول اشتباه بود و اکنون می‌خواهیم این خطاها را جبران کنیم.
به گزارش ایرنا، کورتولموش این مطلب را در بازدید از دفتر روزنامه حریت در آنکارا عنوان کرد که روزنامه حریت نیز گفت و گوی کورتولموش با خبرنگاران این رسانه را در صفحه نخست روز پنجشنبه منتشر کرد.

وی افزود: من از همان اول جزو کسانی بودم که باور داشتم سیاست ما در قبال سوریه اشتباه است ولی اکنون داریم این سیاست اشتباه را ترمیم و بازسازی می کنیم.

وی ادامه داد: برای این منظور ما با روسها در خصوص حل بحران حلب به تفاهم رسیدیم و می خواهیم که با این همکاری، صلح در حلب را به سراسر سوریه تسری دهیم.

او در همین حال گفت: باید پس از آتش بس، میز مذاکره به خوبی چیده شود، چون با دولت فعلی سوریه که مرتکب خونریزی های زیادی در سوریه شده، نمی توان به این راه ادامه داد اما تصمیم نهایی را شرکت کنندگان در مذاکره خواهند گرفت.
کورتولموش در ادامه با بیان این که قدرتهای فرامنطقه ی پرده دوم بازی ای را که 100 سال پیش در منطقه خاورمیانه به صحنه آوردند، می خواهند یک بار دیگر ترسیم و تنظیم کنند ولی تنها کشوری که می تواند این بازی را بر هم زند، ترکیه است.

وی تلاش برای تغییر جغرافیای سیاسی در منطقه را سایکس — پیکو دوم دانست.

توافق سایکس — پیکو که بین سایکس (Mark Sykes) دیپلمات انگلیسی و پیکو (George Picot) دیپلمات فرانسوی در 9 می 1915 تنظیم و توسط وزرای خارجه دو کشور امضا شد، مرزهای کنونی کشورهای عربی که از تجزیه امپراطوری عثمانی شکل گرفته بود، رسمیت یافت.

در این قرارداد مرزها طوری تعیین شده است که کشورها دارای مذاهب و قومیت‌های مختلف باشند تا استخوان لای زخم برای روز مبادا حفظ شود.

سخنگوی دولت آنکارا همچنین با ادعای این که منطقه خاورمیانه نسبت به 10 سال پیش از نظر مذهبی در وضعیت بسیار نامساعدی است، گفت: سر منشاء تفرقه مذهبی اشغال عراق در سال 1991 میلادی است.
او با اشاره به سفر قریب الوقوع بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه به عراق افزود: در این سفر موضوع حضور نیروهای نظامی ترکیه در بعشیقه گفت و گو خواهد شد.

وی اظهار کرد: ییلدریم با پیشنهادی که می تواند با استقبال بغداد رو به رو شود، به عراق می رود.

آنکارا پیشتر به دنبال واکنش بسیار تند عراق به تقویت حضور نیروهای نظامی ترکیه در بعشیقه، طرحی را به بغداد داد که به موجب آن با منتفی شدن موضوع داعش در موصل و عدم حضور نیروهای پ.ک.ک در شنگال در منطقه ایزدی ها در شمال عراق، نیروهای خود را از عراق خارج کند.

کورتولموش گفت: ولی با این حال فعلا عقب نشینی نیروهای ترکیه از عراق مطرح نیست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала