گزارش و تحلیل

ایالات متحده، روسیه را بر سر کدام بدبختی های سال 2016 ملامت می کردند

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyامتناع از بستن صورت حساب های راشا تودی در بریتانیا
امتناع از بستن صورت حساب های راشا تودی در بریتانیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به داستانهای ایالات متحده آمریکا راجع به سر کوفت زدن های اثبات نشده عنوان روسیه در سال 2016 ادامه می دهد.

اکثر حملات واشنگتن بر مسکو ناشی از عملکردهای روسیه در سوریه است. مثلا، در ماه سپتامبر سامانتا پائوئر، نماینده دائمی ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در جریان جلسه عاجل شورای امنیت اظهار کرد که روسیه " به عملیات کامل المقیاس در شرق حلب که در نتیجه آن 139 نفر کشته شده، دست زده است". در ضمن وی علاوه کرد که "این بیشتر پوچ محض است نه مبارزه با تروریسم". علاوه بر این کاخ سفید معتقد می ساحت که محض یگانهای روسیه کاروان بشردوستانه سازمان ملل را مورخ 19 سپتامبر در حلب به آتش کشیدند. بهانه ای برای اتهام گویا آن بود که در لحظات بمباران در آسمان سوریه دو جنگنده سو-24 مشاهده شده بود. کمیسیون ویژه سازمان ملل که برای تحقیق حمله بر کاروان بشردوستانه در ماه دسامبر تشکیل شده بود، اعلام کرد که نتوانست مقصر را پیدا کند. بعد از یک ماه، جان کیربی طی جلسه توجیهی اظهار کرد که نظامیان روسی مکتب شهر ادلیب را بمباران کردند که در نتیجه آن 22 کودک کشته شد. سخنگوی وزارت خارجه به این نتیجه رسید که "ما دقیق مطمئن نیستیم که جنگنده مزبور مال کدام طرف بود ولی می دانیم که اطلاعاتی در دست داریم نشان می دهد که این هواپیمای روسی یا سوری بود".

تمام این اتهامات توسط وزارت دفاع روسیه با ارائه داده های بمباران، کاملا رد شده است. ولی ایالات متحده آمریکا به ادعاهای خود ادامه داده اعلام کردند که مبارزه روسیه با تروریسم ناموفق است.

جاش ارنست، نماینده رسمی کاخ سفید در ماه اکتوبر اظهار کرد که "عملیاتی که ایالات متحده و متحدین ائتلاف انجام دادند، روسیه اعلام می دارد که گویا عملیاتی موفق خودش است".

کانال تلویزیونی Russia Today  و خبرگزاری اسپوتنیک  هم از ملامت و تهمت های ایالات متحده آمریکا در امان نماندند. سیاستمداران آمریکایی به نتیجه رسیدند که خبرنگاران نشرات فوق الذکر در برگزاری انتخابات صادق ریاست جمهوری ممانت ایجاد می کردند و حامی کاندید جمهوریخواهان بودند.

نِیرا تاندِن، شخص معتمد هیلاری کلینتن،در تابستان سال گذشته تأیید می کرد که Russia Today ، جنگ تبلیغاتی را علیه دمکرات ها راه انداپزی میکند و جان کیربی، اصلا نخواست خبرنگاران کانال Russia Today را همردیف رسانه های مستقل بشناسد.

خانم تاندِن در مصاحبه ای با نشریه آمریکایی خشمگین شده می گفت:"کار Russia Today را مرور کنید: آنها زمان طولانی را برای حمایت از احزاب سوم در ایالات متحده ضایه می کنند، بر خانم کلینتن حمله ور می شوند و دلایل آنها در ضمن مشابه دنالد ترامپ است".

در ماه دسامبر جاش ارنست، نماینده کاخ سفید از ارتباط مایکل فلین مشاور آینده امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و Russia Today اظهار نظری نمود ولی نتوانست شواهدی را ارائه نماید. وی عیناً همین را که موضع کاخ سفید هم است بیان کرد:" آقای ترامپ، مایکل فلین را مشاور امنیت ملی تعیین نمود، شخصی را که از Russia Today ،منبع تبلیغاتی روسی پاداشی دریافت می داشت".

مایکل مَکفول، سفیر اسبق ایالات متحده در روسیه به نوبت خود اظهار کرد که خبرنگاران Russia Today را باید مانند جاسوسان و عاملین خارجی تلقی کرد.

وی در روزنامه آمریکایی پیشنهاد خود را ذیلا انتشار کرد:" Russia Todayو اسپوتنیک، رسانه های تحت کنترل کرملین، علناً و آشکار از ترامپ پشتی بانی می کردند. قوانین آمریکا به دول خارجی اجازه حمایت از کاندیدان را منع می نمایند. شاید ما هم چنین قائده را در جهت همایت تبلیغاتی پیاده کنیم برای آنکه خبرنگاران Russia Today مانند عاملین خارجی مقیم شوند؟".

به نظر واشنگتن، روسیه بطورهمه جانبه مانع تحقیق هواپیمای سرنگون شده  Boeing- 777  شرکت هوایی Malaysia Airlines که دو سال پیش در ولایت دونتسک سقوط گردید می شوند. چنین اظهاریه در بیانیه ماه سپتامبر خانم سامانتا پائوئر، نماینده دائمی ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل که جریان تحقیق را مورد بررسی قرار داده بود ابراز شده است که توجه شنوندگان به آن جلب می نماییم:"روسیه تلاش می کند یافته های مقدماتی را پیش از نشر آن بدنام کند و کیفیت بازجویی را زیر سوال قرار دهد. به عقیده مسکو، علیه وی توطئه باقت می شود. رفتار و برخورد روسیه، بخشی از نقشه برای گیج کردن حضارمبنی بر مسلح کردن و آموزش دادن تجزیه طلبان در ولایات دونتسک و لوگانسک است ". در این بیانیۀ، خانم سامانتا به نتایج تحقیقی که در گزارش مورخ 28 سپتامبر گروه بازپرسی در راس هلند انجام شده بود استناد می ورزد. به گفته محققان این گروه، هواپیمای شرکت  Malaysia Airlines توسط موشکی که از سامانه موشکی متحرک موسوم به "بوک" که گویا از روسیه به روستای "پروامایسکویه" واقع در اوکراین انتقال شده است که در لحظات فاجعه سقوط، نیروی عشایری دونتسک در آنجا مستقر بودند.      

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала