گزارش و تحلیل

ترس بریتانیا از روسیه

© Ministry of Defence of the Russian Federationتانک « آرماتا» روسیه
تانک « آرماتا» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بریتانیایی ها از « آرماتا» و « کورگانتس» روسیه می ترسند.

بریتانیا دو « تیپ ضربتی» (Strike Brigades), را تشکیل می دهد  که به گفته  نظامیان بریتانیا  برای « دفع تجاوز روسیه»  با استفاده از  جدیدترین تانک های  روسی « آرماتا» و خودروهای زرهی با پلتفرم «کورگانتس»  در نظر گرفته شده اند. « تیپ ضربتی»  مجهز به  خودروهای زرهی  بر پلتفرم « آیاکس«  خواهند بود  که به عقیده کارشناسان  از نظر امکانات  عملیاتی از  « آرماتا» و « کورگانتس» روسی عقب می ماند.

هر یک از  « تیپ های جدید»از دو هنگ  زرهی  شناسایی  مجهز به  خودروهای  مستقر بر پلتفرم های « آیاکس»  (بطورکلی  حدود 100 واحد)  تشکیل خواهد شد.  به گفته  مایکل  فلون، وزیر دفاع  بریتانیا  در  سال 2017 میلادی، قرار است  گروه ویژه  تمرینی  تشکیل شود که به  تکمیل نظریه «  تیپ ضربتی»  و  استفاده از خودروهای  جنگی از  نوع «ایاکس» در  میدان نبرد خواهد پرداخت.

اولین « تیپ کامل» باید تا سال 2020 میلادی تشکیل شود.  مطابق با اطلاعات منتشره  وزارت دفاع بریتانیا ، « تیپ های ضربتی» جدید  بخش های ذخیره  موبایل خواهند بود  که می توان طی چند ساعت آنها را به هر نقطه اروپا منتقل کرد — از رومانی گرفته  تا سواحل دریای بالتیک  تا مانع از تجاوز احتمالی  نیروهای روسیه شوند.

هر چند « آیاکس» رسما  خودروهای زرهی   هستند، اما  تانک های سبک به حساب می آیند. چرخ های « شنی دار»  و تسلیحات — توپ های 40 میلیمتری  اتوماتیک ، کاربرد  مهمات نسل  جدید  باصطلاح « مهمات  تلسکوپی» —  آنها را در فهرست تانک  قرار می دهد. این خودروها از  سرعت اولیه خوبی برخوردارند.  به ارزیابی  متخصصان بریتانیایی ، به دلیل  کاربرد فناوری جدید ، توپ « آیاکس» قادر است سپر دفاعی به ضخامت  تا 100 میلیمتر را با سرعت  200-180 شلیک  در دقیقه نابود کند.  این خودرو  از شانس واقعی برای تخریب  تانک جنگی  و یا حداقل  آسیب جدی  به  تجهیزات  بیرونی آن برخوردار است.

 وزن جنگی « آیاکس»  کمی بیش از  38 تن  است که آن را می توان با هواپیماهای  باری از نوع « اس-130هرکولس»  حمل و نقل کرد. بدین ترتیب  می توان « تیپ ضربتی» را  در کوتاهترین زمان به هر  منطقه  خطرناک منتقل کرد.  برای رسیدن به این هدف، در هنگ کامل  سلطنتی   تانک های « چلنجر-2» با « آیاکس»  جا عوض می کنند.

یکی دیگر از خصوصیات  نیرومند  « آیاکس» —  مجموعه  تجهیزات شناسایی  آن است  که امکان کشف دشمن در هر نوع آب و هوایی را برای خدمه  تانک  ممکن می سازد.  اطلاعاتی که هر  خودروی جنگی جمع آوری می کند   فورا به فرماندهی منتقل می شود.

نیروهای مسلح بریتانیا 589  خودرو  زرهی بر پلتفرم « آیاکس»  سفارش دادند. برای تنوع بخشیدن به آن،  هر دو هنگ « تانکی»  سبک، از دو گردان پیاده نظام با  زره پوش های « آرِس» برخوردار خواهد شد.

اما متخصصان روسیه کارایی  جنگی  « هنگ ضربتی» بریتانیایی را مورد شک قرار دادند.  به گقته آلکسی خلوپوتوف، کارشناس  نظامی روسیه، « آیاکس»   یک خودروی نظامی عجیب و غریب است.

«  معلوم نیست این خودرو به چه درد می خورد.  این خودرویی بین  زره پوش و تانک است.  از نظر تسلیحات ضعیف است ، در حالی که هر یک از  زره پوش های جدید باید دارای موشک ضد تانک باشد. بعلاوه  اندازه « آیاکس»  مانند خودروهای زرهی اواخر  دهه 1970 است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала