دمشق حاضر به گفتگوی دوجانبه با آنکارا نیست

© AFP 2023 / Al-Maarra Today/Ghaith OmranСирийский город Мааррет-эн-Нууман в провинции Идлиб после снегопада
Сирийский город Мааррет-эн-Нууман в провинции Идлиб после снегопада - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر وزیر خارجه سوریه و هیأت همراه به ایران به لحاظ نزدیکی دیدگاه‎ طرفین در منطقه، به منظور هماهنگی‎های لازم در حوزه میدانی و نظامی در مقاطع مختلف صورت می‎گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، محمد ایرانی" سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در بیروت ضمن تاکید بر اهمیت دیدار ولید معلم با مقامات عالی رتبه ایران گفت: پس از آزاد سازی حلب صحنه سیاسی منطقه به سمت فعال تر شدن پیش می‎رود.

وی با نگاهی بر نشست سه جانبه اخیر در مسکو حول محور بحران سوریه و تاثیر آن در عرصه مناقشات اظهار داشت: حضور ایران — روسیه و ترکیه در این جلسه پس از تحولات حلب، نشان دهنده نزدیکی سوریه به یک صلح پایدار است.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی در بیروت ضمن اشاره بر دیدارهای وزیر خارجه سوریه با رییس جمهور و مقامات دستگاه دیپلماسی کشور خاطر نشان کرد: پیام تشکر بشار اسد از تهران به دلیل حمایت‎ از دمشق در برابر تروریسم یکی از محورهای مهم این گفتگوها بود.

ایرانی در ادامه، بررسی فعال نمودن مسیرهای سیاسی هماهنگ در معادلات پیش روی سوریه و نیز نحوه مقابله با نیروهای مخالف مسلح را از دیگر ابعاد ملاقات برشمرد و یادآور شد: بیشترین محور مذاکرات ولید معلم در راستای اقدامات هماهنگ کننده با جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت صحنه تحولات میدانی ارزیابی می‎شود.

مدیر کل خاورمیانه در وزارت خارجه در خصوص اظهار نظر ولید معلم در مورد اینکه در هیچ یک از اسنادی که پیرامون آتش بس امضا شده نامی از ترکیه به میان نیامده، گفت: به دلیل دخالتهای ترکیه در امور داخلی و حمایت آنها از گروه‎های تروریستی در جنگ با مردم سوریه، مقامات رسمی سوری همواره بعنوان یک مداخله جو و متجاوز از ترکیه یاد کرده‎اند.

وی خاطر نشان کرد: دولت دمشق به دلیل سابقه نامطلوب آنکارا در پشتیبانی معارضان سوریه، به هیچ روی حاضر نیست به طور دو جانبه با آنها وارد گفتگو شود.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی در لبنان با تأکید بر برخی ملاحظات در صحنه بین‎اللمل ابراز داشت: برای رسیدن به راه حل جامع برای حل بحران، حتما باید طرفهای تاثیر گذار در تحولات سوریه، بر هماهنگی و مشارکت در تسهیل روند سیاسی دست پیدا کنند.

ایرانی خاطر نشان کرد: به هر جهت روسیه و ترکیه از بازیگرانی هستند که بخشی از جریانات داخل سوریه را نمایندگی می‎کنند، لذا بحث و تبادل نظر طرفهای درگیر بر حصول نتایج صلح موثر بوده با این وجود همچنان دیوار بلند بی‎اعتمادی بین دمشق و آنکارا فاصله انداخته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала