فهرست 100 پژوهش علمی برتر سال 2016 منتشر شد

© Fotolia / Shawn Hempelفهرست 100 پژوهش علمی برتر سال 2016 منتشر شد
فهرست 100 پژوهش علمی برتر سال 2016 منتشر شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مکان سوم تحقیقات و پژوهش های علمی برتر سال 2016 به موضوع مشاهدات امواج گرانشی می رسد.

 تحقیقات علمی در مقوله فیزیک بسیار به ندرت مورد توجه رسانه ها قرار می گیرند و کسب عنوان سوم این جدول، یک رویداد نادر است. جالب است بدانید که مقام چهارم نیز به مبحثی در فیزیک نجومی که شامل شواهد وجود "نیبیرو" به عنوان نهمین سیاره منظومه شمسی است، تعلق گرفته است. بنابراین امسال برای علم فیزیک، سالی منحصربفرد بود.

به گزارش اسپوتنیک، موسسه انگلیسی "Altmetric Altmetric" هر ساله فهرستی از 100 آثار علمی برتر که بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته اند را تهیه می کند. امسال نیز این فهرست ارائه شده است. این شرکت با نظارت بر تعداد مقالات خبری منتشر شده ی بر اساس پژوهش علمی مشخص، انعکاس آن در شبکه های اجتماعی، تعداد نقل قول و اشاره به آن در ویکیپدیا، "StackOverflow"، "Faculty1000" و برخی پارامترهای دیگر، محبوبیت تحقیقات و پژوهش های علمی را می سنجد.

جدول نتایج 100 تحقیق علمی برتر سال 2016 بسیار غیر معمول است.
عجیب ترین موضوعی که در فهرست امسال به چشم می خورد، مقام نخست این جدول است. مقام نخست این جدول به تحقیق علمی که توسط باراک اوباما به تنهایی نوشته شده و در نشریه مجله انجمن پزشکی آمریکا "JAMA" به چاپ رسیده است، تعلق دارد.
مقاله علمی پژوهشی باراک اوباما درباره اصلاحات نظام سلامت ایالات متحده، توانست بالاترین رتبه "موسسه پژوهش های علمی، رسانه ای و اجتماعی Altmetric Top 100" را کسب کند. این نخستین فعالیت علمی است که توسط یک رئیس جمهور وقت ایالات متحده نوشته می شود. در این مقاله نویسنده به تجزیه و تحلیل تاثیر "Affordable Care Act" پرداخته و توصیه های خود را برای ایجاد الویت اصلاح مراقبت های بهداشتی برای دولت های آینده آمریکا به قلم می آورد. مقاله پژوهشی اوباما توانست از مقاله های علمی با موضاتی نظیر "کشفیات امواج گرانشی"، "مطالعات و بررسی ویروس زیکا"، "نهمین سیاره منظومه شمسی" و حتی مقاله جنجالی مربوط به "پنهان سازی مقالات مربوط به اثرات زیانبار بر رگ های عروقی قلب از سوی اتحادیه ها" نیز پیشی بگیرد.
از دیگر دستاوردهای قابل توجه فهرست امسال این است که تعداد زیادی از مقالات حاضر در این رتبه بندی در دسترسی عمومی قرار دارند.
بدین ترتیب اطلاعات مربوط به 30 مقاله از این 100 اثر علمی در دسترس عموم بوده و 17 تحقیق علمی دیگر را نیز می توان بدون پرداخت هزینه مطالعه کرد (free-to-reed). در مجموع تنها برای مطالعه و دریافت 53 درصد از این اسناد علمی هزینه دریافت می شود که این نیز یکی پیروزی دیگر در عرصه علم به شمار می آید.
جدول آمار و داده های 100 مقاله علمی برتر در صفحه اینترنتی زیر منتشر شده است:
https://figshare.com/articles/Top_100_2016_-_article_data/4294073
لازم به ذکر است که در کل، آمار بالای انتشار و نقل قول های مقالات علمی در رسانه ها و فضایی مجازی، همیشه هم دلیل بر وجود بار علمی در آن نمی باشد که رتبه نخست این جدول، خود نمونه بارزی از اثبات این حقیقت است. اهمیت واقعی یک تحقیق علمی در استفاده از نتایج و استناد بر آن در دیگر مقالات و تحقیقات علمی سنجیده می شود. این چیزی نیست همچون اخبار رسانه ها و مطبوعلت، بلافاصله تشکیل و مورد استفاده قرار گیرد. این شاخص در طول سالها و حتی و دهه های متوالی و با پدید آمدن تحقیقات علمی نوین، خود را نمایان می کند.
در حقیقت، تنها پس از گذشت 10 تا 20 سال ما به درستی خواهیم فهمید که کدامیک از تحقیقات علمی سال 2016 از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است و ما آن را متوجه نشده یا دست کم گرفته بودیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала