گزارش و تحلیل

مرکز فکری آمریکایی تهدیدات 2017 را مورد ارزیابی قرار داد

© Fotolia / Guzel StudioНаручники на американском флаге
Наручники на американском флаге - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای روابط بین المللی که مرکز معتبر فکری ایالات متحده آمریکا و توصیه های آن در تنظیم سیاست خارجی کاخ سفید، کلیدی می باشد، تشدد احتمالی روابط با روسیه، تهدید عمده سال 2017 عنوان نموده است. چنین برداشت ها در گزارشی که در سایت سازمان مزبور نشر شده عنوان می شوند.

نهمین باری است که شورای مزبور هفت تهدید بالقوۀ عمده را برای ایالات متحده در سال آینده ترسیم می نماید.

در جایی که شورای روابط بین المللی مشخص نمودند که از خبرگان معتبر در امور سیاست خارجی تقاضا نمودند که این تهدید ها را "بر اساس بروز احتمالی تهدید یا تشدید آن و همچنین تأثیر بالقوه آن بر منافع ملی ایالات متحده آمریکا" رده بندی کند.

سرتیپ جان وِسی، کارمند ارشد علمی در امور پیشگیری مناقشه ها و رئیس مرکز اقدامات پیشگیری کننده کشور توضیح داد که "در آستانه کار تیم رئیس جمهور جدید، مدد و یاری به سیاستمداران در راستای پیش بینی و پیشگویی بحران های بالقوه که می توانند بروز کنند و منافع ایالات متحده مورد تهدید قرار دهد بسیار مهم به نظر می رسد. هدف تحقیقات سالانه ما، مشخص کردن بیشترین منابع عدم ثبات و مناقشه ها در جهان برای آنکه مقامات بتوانند اولویت ها را به شکل احسن تعیین نمایند".

پس خبرگان به عنوان تهدید عمده برای منافع ایالات متحده، "تقابل عمدی یا غیر عمدی بین روسیه و اعضای ناتو" را پیشگویی می نمایند. میزان این تهدید "بیشتر و احتمالی" ارزیابی می شود.

بعد در لیست به ترتیب، تهدیدات احتمالی ذیل قید شده است. بحران جدی در کره شمالی ناشی از آزمایش موشک هسته ای یا بالیستیک بین قاره و همچنین فتنه انگیزی نظامی یا بی ثباتی سیاسی داخلی. حملات به مراتب تخریبی سایبری بر زیربنای عمده ایالات متحده آمریکا. حمله تروریست ها در خاک ایالات متحده آمریکا یا متحدینش با ارقام زیاد قربانی.

نسبتاً معتدل میزان رشد خشونت و بیثباتی در نتیجه تقویت موضع طالبان و سقوط واقعی حکومت در افغانستان است. تشدید خشونت بین ترکیه و گروه های مسلح کردی، هم در داخل ترکیه و هم در کشورهای همجوار و همچنین تشدید مناقشه در سوریه.

گفته می شود که در سال 2016 هیچ یکی از سناریوهایی که به عنوان "احتمال بسیار زیاد" معرفی شده بودند عملی نشده است. آن زمان تشدید تیز مناقشه در سوریه، تهدید بالقوه بود. خبرگان هنوز بر این عقیده اند که تشدید جنگ داخلی در سوریه، عنصر بیثباتی سال 2017 است ولی میزان تأثیر آن بر منافع ایالات متحده آمریکا از شاخص بالا تا معتدل کاهش دادند.        

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала