حیوانات چگونه جهان را می بینند؟

© Fotolia / Hayati Kayhanحیوانات چگونه جهان را می بینند؟
حیوانات چگونه جهان را می بینند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چشم انسان معمولی قادر است از 2 تا 8 میلیون طیف رنگی را با حد بینایی متوسط 20/20 (سیستم ارزیابی حدت بینایی با تابلو تست بینایی پزشک هلندی اسنلن) تشخیص دهد.

گربه ها تنها می تواند رنگهای آبی، خاکستری و زرد را تشخیص دهند. حدت بینایی گربه ها در محدوده 20/100 — 20/200 یعنی بسیار کمتر از انسان قرار دارد. آنچه که انسان می تواند از فاصله حدودا 60 متری را به وضوح تشخیص دهد، گربه ها تنها از 6 متری می توانند. حساسیت شبکیه چشم گربه به نور ده بار کمتر از چشم انسان است و به همین خاطر این حیوان از حساسیت به مراتب کمتری نسبت به دریافت و تشخیص رنگ ها برخوردار است.
سگ ها قادر به تشخیص رنگ های آبی، زرد و سبز بوده و حدت بینایی آنها 20/75 است. چشم سگ ها به نور حساس است و حساسیت شبکیه مخروطی چشم آنها به نور در دو نوع است. این حساسیت در انسان ها 3 نوع است. به همین خاطر نیز دنیای رنگ سگ ها محدود می باشد.
مگس ها دید گسترنما (پانوراما) دارند و همه چیز را در زاویه 360 درجه می بینند. آنها به خاطر جسه کوچک و سرعت بالای سوخت و ساز بدن، دنیای اطراف را به صورت آهسته و به اصطلاح، اسلوموشن می بینند. مگس می تواند رنگ های آبی و سبز را از یکدیگر تمایز دهد.
چشم موش در دو طرف سر قرار دارد. این نحوه قرارگیری چشم ها به موش ها اجازه می دهد تا میدان دید گسترده داشته و خطر را از هر نقطه احساس کند. موش ها اطراف را با وضوح کم و خاکستری می بینند.
مارها دارای بینایی ضعیف بوده و قادر به تشخیص تنها دو رنگ هستند. این خزندگان در عوض از سنسورهای مادون قرمز استفاده می کنند که اجازه می دهد تصویر حرارتی از جهان اطراف را در اختیار داشته باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала