گزارش و تحلیل

یک سیاست شناس: فیلم پرهیجان در باره تخلیه از حلب با سراسیمگی سرهم بندی شده است

© Sputnik / Mikhail AlaeddinЖители Алеппо после вывода боевиков и членов их семей из восточного Алеппо
Жители Алеппо после вывода боевиков и членов их семей из восточного Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بین تاوب خبرنگار غیر رسمی نشریه آمرکایی «نیویورکر» مقاله‌ای با عنوان «تخلیه از حلب جنایتکاری علیه بشردوستی» را تألیف کرده و عملیات انساتدوستانه خارج کردن مردم از بخش شرقی حلب را «جنگ مطلق علیه ساکنان بی‌دفاع» خواند.

وی به توییتر یک معلم سوری عبد الکافی الحمدو استناد کرده که گویا از خود حلب گزارش می‌کرده و اعلام نمود که روسیه نمی‌خواهد که ساکنان محلی زنده بمانند

کریل کوکتیش عضو شورای اتحادیه خبرگان سیاسی، استاد کرسی تئوری سیاسی انستیتوی مناسبات بین‌المللی مسکو در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک این گزارش ها را جعلیات کامل نامیده چنین گفت:

«این کار برای حفظ وجهه و حیثیت انجام می‌شود زیرا روسیه هدف حمله خبری بوده و هست. کشور های غربی تلاش می‌کنند اهالی خود را متقاعد سازند که روسیه خلاف اخلاق عمل می‌کند و یا لا اقل ثابت کنند که کشور مخالفشان طرف غیر اخلاقی است. روشن است که آن فیلم، با عجله سرهم بندی شده و یک محصول جعلی است و برای رفع احتیاجات آنی تولید شده و با دستور روز کنونی شان مطابقت دارد. به نظرم آن‌ها بر خلاف حقایقی که وجود دارد می‌خواهند شمارگان خود را افزایش داده و از موضع خود را تبرئه کنند».

به نظر این کارشناس با این همه عده‌ای هستند که به این‌گونه گزارش ها توجه خواهند کرد. کوکتیش در ادامه گفت:

«بعید است که این مطالب با بازتاب جدی مقام های رسمی روبرو شود. ولی اگر به خرس هایی که در خیابان‌های شهر های روسیه گردش می کنند باور می‌کنند فکر می‌کنم که بخش معیین آمریکایی ها به این یاوه سرایی ها هم باور خواهند کرد. البته این مطالب بعنوان فیلم‌ پلیسی قبول خواهد شد».

در عین حال در غرب روزنامه نگارانی خارج از جریان عمومی وجود دارند. یکی از آن‌ها مفسر دویچه وله «ماتیاس فون هاین» است. او نوشت که زسانه های غربی در‌واقع تابلیغات ضد سوریه و ضد روسیه را راه انداختند و حوادث در حلب را بصورت

освобождение алеппо - اسپوتنیک ایران
حلب به طور کامل آزاد شد
 یک سویی پوشش می دهند.

به نوشته این روزنامه‌نگار آلمانی، نبرد به خاطر حلب نمونه بارزی از آن است که در هر جنگی که باشد حقیقت در باره حوادث جاری اولین قربانی جنگ می شود. حوادث در سوریه نشان داد که «بازی با حقایق از دروغ بی شرمانه ثمرات بیشتری ببار میاورد» و امکان می‌دهد که به این وسیله عقاید اجتماعی بطور ثمربخش تر سوق داده شود.

ولی سیاستشناس کریل کوکتیش بر آن است که به احتمال قوی مقالات این روزنامه‌نگار آلمانی در وضعیت عمومی تأثیری نخواهد گذاشت. او در پایان چنین گفت:

«من گمان می‌کنم که او در آلمان گوش شنوا دارد ولی بعید است که در خارج از آن اینطور باشد. او با جریان عمومی تبلیغات همساز نیست و یکی از آن منتقدانی است که به طور کلی نمی‌توانند بر وضعیت عمومی تأثیر بگذارند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала