گزارش و تحلیل

حراج دایناسور

© AFP 2023 / Arno Burgi دایناسور
دایناسور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسکلت دایناسور حراج شد.

اسکلت یکی از انواع دایناسورها  که 135 میلیون سال پیش منقرض شده بود در حراج فرانسه به قیمت بیش از  1 میلیون و 130 هزار دلار  فروخته شد.  خریداری که  نخواست نامش فاش شود، قصد دارد این اسکلت تقریبا  دو و نیم متری  و درازای هفت و نیم متر را  به معرض نمایش عموم بگذارد.  محل دقیق و زمان نمایش اسکلت « آلوزاروس» فعلا فاش نمی شود.

شایان ذکر است که اسکلت «آلوزاروس» یک یافته  کمیاب  نیست. باقیمانده های این نوع دایناسور که (تقریبا 201 —145 میلیون  سال قبل می زیستند)  از اولین یافته ها بود  که دیرینه شناسان پیدا کردند. به عنوان مثال، در بین استخوان های کشف شده 74 دایناسور در پارک ملی « کلیولند- للوید» در آمریکا،  46 استخوان به «آلوزاروس» تعلق دارد.  به غیر از  ایالت « یوتا» آمریکا ، این نوع دایناسورها در پرتغال، تانزانیا و  سیبری  نیز یافت شدند. وزن آنها  به یک و نیم تن می رسیده و درازای آنها — 12 متر.  آنها 28 سال عمر می کردند.

این تنها نمونه  فروش  باقیمانده جانوران منقرض شده نیست.  باقیمانده اینگونه جانوران را می توان به قیمت ارزان تری خرید.  در ماه ژوئن،  موزه  طبیعت شناسی وابسته به  باغ وحش « اِمِن» در  هلند  اسکلت دایناسور  با « دماغ اردکی»  از نوع Harpocrasaurus stibengi را فروخت. این نوع دایناسورها  حدودا 75-76 میلیون سال  قبل روی زمین زندگی می کردند.  قد آنها به سه و نیم  و درازای آنها به هفت و نیم متر،  وزن آنها  به 4 تن می رسید.  این اسکلت را به قیمت  120 هزار دلار از موزه خریدند، هر چند  سازماندهندگان حراج  انتظار داشتند حداکثر 101 هزار  دلار در ازای آن پرداخت شود.

جالب آن است که باقیمانده جانوران منقرض شده حتی  بصورت » آن — لاین» از طریق اینتر نت بفروش می رسد. هم اکنون  در حراج آسیایی  Luxury،  سه اسکلت  این نوع سوسمارهای عظیم الجثه به معرض فروش گذاشته شده اند. گرانترین آنها، اسکلت  احیا شده « تیرانوسور»  به نام روزولت است  که از استخوان سه نوع دایناسور درست شده است. باقیمانده ها به رنگ قهوه ای  در  ایالت « مونتانا» و « وایومینگ»  طی سال های 2014-2012 کشف شدند. صاحبان  اسکلت امیدوارند  که در ازای  اسکلت که تا 45 درصد از قطعات واقعی دایناسورها درست شده است  دست کم 2 میلیون و 390 هزار دلار دریافت کنند.

جمجمه « تیرانوسور»  که تا 94 درصد سالم مانده است  به قیمت  1 میلیون و 800 هزار دلار  به فروش می رسد و اسکلت « تریسراتوپس»  از نوع  Triceratops prorsus که 65 تا 72 میلیون سال پیش می زیست یه قیمت 790 هزار دلار به فروش می رسد.

 تاریخ طبیعی حراج می شود.  در باغ وحش هلندی « اِمِن» تابستان سال 2016 میلادی  حراج  باقیمانده های جانوران منقرض شده  صورت گرفت. اسکلت جانوری که  40 میلیون سال پیش می زیست  به نام « هیرا خیوس»  و باقیمانده های سنگ شده پرنده باستانی به فروش رفت و جزئی از کلکسیون شخصی شد.

اسکلت پرنده دیگری — که نوع آن مشخص شده و ماجرای آن تراژیک است — در بریتانیا  به قیمت بیش از 430 هزار دلار بفروش رفت.  منظور اسکلت پرنده « دودو» است. کلکسیونر  که تقریبا 95 درصد اسکلت را بدست آورده بود 40 سال صرف جستجوی قطعات آن کرد.  در دنیا فقط  12  اسکلت تقریبا کامل از این نوع وجود دارد، هر چند این پرنده  در گذشته نه چندان دوری منقرض شد. « دودو» ها پرندگان بزرگی  با قد تا یک متر بودند  ولی نمی توانستند پرواز کنند.  ملوانان هلند آنها را در جزیره « موریس» اواخر قرن 16  یافتند و  طی 70 سال بعدی  کاملا منقرض شدند.  هم اکنون مقامات  « موریس»  خروج  قطعات اسکلت این نوع پرندگان از  کشور را ممنوع کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала