گزارش و تحلیل

در امتداد موفقیت در حلب

© REUTERS / Omar Sanadikiدر امتداد موفقیت در حلب
در امتداد موفقیت در حلب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نبرد ادلب نبردی سخت و دشوار

اهمیت و تاثیر آزاد سازی حلب از ابعاد متنوع سیاسی، نظامی و اقتصادی چنان بارز است که دو طرف درگیر در سوریه یعنی دولت و متحدان سوریه از یکسو و تروریست و معارضان مسلح سوریه و حامیان آنها از سوی دیگر را به واکنش در این رابطه سوق داده است. بطوریکه شدت ضربه وارده به تروریست ها در حلب آنقدر عمیق بوده است که بستر ها را برای تقابل انتقام جویانه آنها را برای  نبرد ادلب فراهم کرده است. چرا که اکنون بعد از پاکسازی سازی حلب، آزاد سازی ادلب بعنوان یکی از اهداف حیاتی دولت سوریه مورد توجه خواهد بود. از این رو نباید فراموش کرد ادلب بزرگترین پایگاه مخالفان مسلح در کشور سوریه قلمداد می شود که در سال  2015 توانستند بر آن تسلط یابند.

فلذا با توجه به جایگاه و موقعیت مخالفان مسلح در این شهر و چینش سازمان یافته این نیروها در ادلب ذکر این نکته اساسی به نظر می رسد که درگیری ها و نبرد های آتی در مسیر آزادسازی ادلب برای ارتش سوریه و هم پیمانان آنان بسیار خشونت آمیزتر از آنچه می باشد که در حلب رخ داد. چرا که ادلب در مقایسه با حلب چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ جمعیتی یکپارچه تر می باشد؛ بطوریکه اگر حلب از حیث منطقه ای به دو بخش شرقی (تحت سیطره مخالفان و معارضین مسلح) و غربی (تحت تسلط دولت) تقسیم شده  بود، ادلب به عنوان یک شهر و یا استان علیرغم تمرکز بیشتر گروههای مخالف تندرو در آنجا، از نظر پراکندگی جمعیت و ساختارسیاسی از تناسب موزونی برخورداراست که رویارویی و نبرد را در آن سخت کرده است. فلذا علاوه بر بر ویژگی های جغرافیای و جمعیتی موجود در ادلب، با حضور و انتقال تروریست های فراری و اخراجی از حلب به ادلب و استقرار آنها در آنجا می توان ادعا کرد که نبردی خشونت بارتر از حلب در ادلب در راه است.

معهذا از آنجا که جبهه فتح الشام و احرار الشام از مهم ترین گروه های مخالف و مسلط در ادلب هستند ایستگاه ادلب را باید شریان حیاتی گروه های تندرو وابسته به القاعده در سوریه دانست که در صورت تکرار سناریو حلب درباره آنها در ادلب، می توان از آغاز فصل جدیدی را در سوریه سخن گفت که مدخلی واقعی برای خروج و عبور از بحران 6 ساله کنونی است. با این حال نباید فراموش کرد که مخالفان و معارضان مسلح با هر عنوان و صفتی از تندرو  و یا میانه رو بودن از یکسو و حامیان آنها از منطقه ای تا  فرا منطقه ای از سوی دیگر با اذعان و وقوف به این موضوع که حیات و ممات آنها در حفظ ادلب و در پیوند با آن بوده و تنها از طریق حفظ این شهر است که خواهند توانست به موجودیت خود در سوریه ادامه دهند به حفاظت از این شهر با چنگ و دندان ادامه خواهند داد.

بطوریکه از نظر معارضان مسلح سوریه و حامیان آنها اکنون شهر ادلب حکم جایگزینی حیاتی و با اهمیت را برای حلب دارا است که به آنها کمک خواهد کرد تا در  مسیر «ادامۀ به اصطلاح انقلاب بَدلی» در سوریه بمانند و به پیگیری مطالبات نامشروعشان از این کشور ادامه دهند. بطوریکه از دید تروریست های موجود در سوریه اتفاقات حلب، قصور و غفلت در دیده بانی از موضوع شرایط و اوضاع بوده است که این وضعیت را برای آنها در این شهر(حلب) رقم زده است. کوتاهی و قصوری که هم شامل اختلافات نگرشی — ایده ای  و عقیده ای میان خود آنها در درون آنها بوده و هم در برگیرنده بی توجهی و کم اهمیت انگاشتن قدرت سازمان یافته و راهبردیِ هدفمند دولت سوریه و متحدانش در حلب بوده است. بطوریکه علم به تاکتیک های نظامی و تبلیغاتی و معرفت داشتن به نبردها در موقعیت های گوناگون هم در عرصه سیاسی و نظامی سوریه و هم در عرصه سیاسی-دیپلماتیک از سوی نمایندگان سوریه درباره تحولات موجود در این کشور (حلب) در عرصه نظام بین الملل گویای تفوق طبقه ای(کلاسه شده) و دریافتی از ادراک واقعی بحران  و برتری چند لایه از حوزه های گوناگون سیاسی — نظامی — عملیاتی و… دولت سوریه و متحدان آن بر تروریست ها است.

مع الوصف با توجه به این واکاوی های خود انتقادی تروریست ها و حامیان آنها از جریان اتفاقات رخ داده در حلب است که ادلب و نبرد برای بازستانی آن از تروریست ها مشکل بوده و مشمول زمان خواهد شد و در این مسیر پیش بینی شرایط سخت و خشن درگیری و نبرد میان طرفین چندان مشکل به نظر نمی رسد چرا که مطالبات طرفین درگیر در این نبردِ طاقت فرسا مشخص و بدیهی است و هر طرفی برای دستیابی و حصول به آن تلاش خواهند کرد و به دنبال سازماندهی فکری — نظامی در جهت تقویت روحیه خود و نیروهای تحت امرش همراه با انجام تبلیغات برای تضعیف روحیه طرف مقابل خواهد بود.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала