گزارش و تحلیل

جنایتکاری در اکراین

© AFP 2023 / Yuriy Kirnichnyپلیس های اکراین
پلیس های اکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پلیس های اکراین قربانی جنایتکاران می شوند.

مطابق با اطلاعات دادستان  کل، طی  9 ماه  سال جاری  512 هزار جنایت در اکراین رخ داده است  که 2 درصد بیش از  شاخص مشابه سال گذشته است.  کمتر از یک چهارم  این پرونده ها بررسی شده اند.

در ماه ژوئیه سال 2015 پلیس های جدید اکراین به انجام وظیفه پرداختند.  در انتخاب مأموران   پلیس سختگیری زیادی نشان داده شد و طی چند  ماه آنها آموزش دیدند  و یونیفرم های جدید و خودروهای  نو به آنها  داده شد.  شش ماه اول سال تعداد مأموران پلیس در خیابانها زیاد بود که با نوشیدن  نوشابه های الکلی  در اماکن ممنوعه مبارزه می کردند  و رانندگان مست را بازداشت می کردند  و به سالخوردگان کمک می کردند از خیابان رد شوند.  بزودی پلیس جدید در  دیگر شهرهای اکراین  ظاهر شدند.

اما پس از گذشت یکسال وضع تغییر کرد.  معلوم شد  پلیس های جدید  بیشتر خودروها را در تصادفات از بین بردند  و از عهده بازداشت جنایتکاران برنمی آیند و  خودشان اغلب قربانی اوباشان می شوند. یکی از اینگونه موارد  اواخر ماه نوامبر رخ داد، وقتی  هنگام  رسیدگی به یک تصادف،  مردان مست  به پلیس زن حمله کردند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.  اوباشان را دستگیر کردند.

در یک مورد دیگر در  محله اشرافی « کنیازیچی» در حومه کی یف بر اثر تیراندازی  5 مأمور پلیس کشته شد.  مأموران پلیس در یکی از خانه های یلاقی  گروهی از جنایت کاران را تحت نظر قرار داده بودند.  اما آژیر خطر خانه بصدا درآمد و  مأموران  پلیس  از واحد حفاظت دولتی به محل رفتند و به دلیل نامشخصی بین  کارمندان  سرویس  ویژه « کورد»  و پلیس جنایی تیراندازی درگرفت.  بازرسی این پرونده ادامه دارد.

چرا پلیس نمی تواند از پس  افزایش جنایتکاری براید؟  در برنامه شبکه تلویزیونی « 112 اکراین» گنادی موسکال  رئیس کلانتری « زاکارپاتسکی» اعلام کرد که اصلاحات در این بخش  باعث مشکلات زیادی می شود. جنایتکاری در زمان « کوچما» وجود داشت  ولی در زمان حکومت « یوشنکو» و یانکوویچ این دزدان مهارت خود را افزایش دادند و به این دلیل مهارت مأموران پلیس نیز باید بالاتر باشد.  دزدان و راهزنان سیستم  انتظامی کشور را نابود کردند.  توازن از بین رفته است.  مطابق با اطلاعات چندی،  کادرهای با تجربه از خدمات انتظامی کنار می روند. علت  عدم افزایش حقوق  و فشار کاری بالاست.  جنایتکاران از این موضوع سوء استفاده می کنند.

عامل دیگر، عملیات جنگی در  دونباس است که باعث افزایش پناهجویان و جنایتکاران  مسلح می شود. آندری کریشنکو رئیس پلیس کی یف در مصاحبه با آژانس خبری «  اخبار اکراین»  گفت: اغلب  نظامیانی را در  مترو  بازداشت می کنیم که در حال حمل سلاح هستند.  حتی موردی بود که یک نظامی که در شرق جنگیده بود  نارنجک انداز را با خود حمل می کرد. او گفت که می خواست این سلاح را به پدرش نشان بدهد. این یک گرایش جدی است».

آرسن آواکوف، وزیر کشور  اکراین در جلسه ای،  قانون باصطلاح « ساوچِنکو»  را عامل بی ثباتی نامید که بر طبق آن  آزادی  تقریبا 50 هزار زندانی را در نظر می گیرد.  مطابق با  اطلاعات  پلیس ملی 8500 زندانی در سال جاری آزاد شدند که یک نفر از هر 10 نفر آنها مرتکب جنایات سنگین شده است-  قتل عمد، غارت  و راهزنی.  از اینرو در  یکسال و یکسال و نیم آینده ما شاهد افزایش سطح جنایتکاری خواهیم بود. موضوع لغو این  قانون بارها به رأی گیری در پارلمان  گذاشته شد  اما به تصویب نرسید.

 مقامات محلی باید به حل این مسأله بپردازند.  ویتالی کلیچکو، شهردار  کی یف، ابتکار  ایجاد پلیس شهر را  مطرح کرد. « کی یف نیاز به پلیس شهر دارد که بر خلاف  پلیس جنایی  که به وزارت کشور خدمت می کند  باید به شهر خدمت کند.  بدین ترتب می توان کار پلیس را  تحت کنترل قرار داد  و مأموران پلیس  کاراتر کار خواهند کرد تا  نظم در شهر برقرار شود.  گفته می شود که پلیس شهر  می تواند از شهر بخوبی حفاظت کند  و تعداد دزدی ها و  سرقت ماشین ها و حملات به شهروندان کاهش یابد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала