گزارش و تحلیل

حافظ امنیت روسیه

© Sputnik / O. Grachyovبمب افکن «تو-95» روسیه
بمب افکن «تو-95» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بمب افکن «تو-95» شصت سال است که حافظ روسیه است.

بمب افکن « تو-95 ام.اس»  یکی از  جالب ترین  هواپیماهایی است که در عملیات جنگی  مبارزه با تروریست ها در سوریه شرکت دارد.  از نظر شکل ظاهر این هواپیما را نمی توان با هیچ هواپیمای دیگری اشتباه گرفت. پروانه چهار پره قدرتمند موتور توربو جت آن  وجه تمایز این هواپیماست که در هیچ بمب افکن دیگری  وجود ندارد.  بمب افکن عظیم الجثه در آسمان  هم  زیبا و هم مخوف به نظر می رسد و بدشواری می توان  باور کرد که این بمب افکن 60 سال است که در خدمت نیروهای مسلح است.  اواسط قرن بیستم ساخت این هواپیمای جنگی آغاز شد.  در آن زمان بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی دوم  در  سیاست جهانی  مقابله بین  اردوگاه  سرمایه داری و سوسیالیستی درگرفت- « جنگ سرد».  دشمنان اصلی — آمریکا و اتحاد شوروی-   سلاح هسته ای داشتند.  اما اتحاد شوروی فاقد  بمب افکن های  مدرن  با برد  پرواز  15 هزار  کیلومتر بود  که بتواند در  صورت نیاز بمب  ها را  تا خاک آمریکا برساند.  بدین ترتیب، اتحاد شوروی  در وضعیت آسیب پذیر تر از آمریکا قرار داشت.  رهبری کشور طراحی چنین هواپیمایی را  مطرح کرد.

 این وظیفه به دفتر طراحی  تحت ریاست آندری توپولوف واگذار شد. 15 ژوئیه  سال 1951 کار روی طراحی  هواپیمای جدید  در دفتر طراحی آغاز شد.  در طراحی  این هواپیما تصمیم گرفته شد از  موتورهای جت پروانه دار استفاده شود تا  سرعت و برد پرواز ضروری را  تأمین سازد.  رویهمرفته طی  8 ماه طرح هواپیما آماده شد و شش ماه بعد هواپیمای عظیم برای آزمایش آماده شد. از زمان  آغاز کار روی طرح  هواپیما تا  اولین پرواز  کمتر از  یکسال و نیم  طول کشید.  12 نوامبر سال 1952  بمب افکن  دوربرد  « تو —95» برای اولین بار  پرواز کرد.

پس از  آزمایش موفق  و تحویل آن به نیروهای مسلح، « تو — 95»  یکی از سمبل های  قدرت نظامی شوروی شد.  بمب افکن  عظیم با 9 نفر خدمه  می توانست  تا 12 هزار کیلو  بمب را حمل کند. از آن زمان تا کنون  بمب افکن بارها مدرنیزه شده است.  موتور  « ان.کا-12»  که در ساخت بمب افکن « تو —95» بکار رفته است تا کنون  قدرتمند ترین  موتور در جهان است که امکان سرعت بیش از 800 کیلومتر در ساعت را برای آن فراهم می سازد.

هم اکنون  نیروی هوا —فضای روسیه مسلح به آخرین مدل  بمب افکن « تو-95ام. اس/ام. اس.ام» است که قادر است موشک های بالدار « اکس-55» را به سوی اهداف پرتاب کند.  این بمب  افکن مثل همیشه  وقتی به مرزهای   کشورهای عضو ناتو نزدیک می شود، باعث ترس  آنها می شود.

جالب آن است که هرچند  « تو-95»  60 سال است که  در ردیف جنگ افزارهای روسیه قرار دارد، تا چندی پیش  در عملیات جنگی شرکت نداشت.  اولین بار  « تو-95»  در عملیات جنگی سوریه شرکت کرد.  نیروی هوا- فضای روسیه از این بمب افکن ها برای وارد آوردن ضربات هوایی با موشک های بالدار به مواضع  تروریست ها  استفاده کرد.

با وجود اینکه در  نیروی هوا- فضای روسیه،  بمب افکن های مدرن تر استراتژیک وجود دارد، اما بمب افکن « تو-95» که آزمایش زمان را با موفقیت از سر گذرانده همچنان در ردیف دیگر جنگ افزارها قرار دارد و ضامن مطمئن  امنیت روسیه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала