تطابق منافع مسکو، تهران و آنکارا در سوریه مانعی برای فعالیت ریاض

© Sputnik / Iliya Pitalev تطابق منافع مسکو، تهران و آنکارا در سوریه مانعی برای فعالیت ریاض
تطابق منافع مسکو، تهران و آنکارا در سوریه مانعی برای فعالیت ریاض - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مذاکرات وزرای امور خارجه روسیه، ایران و ترکیه در خصوص مسائل سوریه در مسکو برگزار شد.

سرگی لاوروف ، در خصوص نتایج دیدار سه جانبه ی وزرای امور خارجه از توافق بیانیه ی مشترک مربوط به از سرگیری روند سیاسی برای خاتمه ی درگیری در سوریه با ایران و ترکیه خبر داد. وی این مسئله را در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتایان خود از ترکیه و ایران محمد جواد ظریف و مولود چاووش اغلو اطلاع داد.
همانطور که سرگی لاوروف خاطر نشان کرد ، بیانیه ی سه کشور از 8 بند تشکیل شده است که تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه را به عنوان دولتی دموکرات تاکید می کند. در یکی از بند های این سند مهم آمده است: " روسیه ، ایران و ترکیه آماده اند به ضمانت توافق بین دولت سوریه و مخالفین تبدیل شوند. "
تهران این ایده ی سه جانبه را بسیار ارج نهاد. دکترجهانگیر کرمی ، تحلیل گر و کارشناس ارتباطات متقابل روسیه و ایران و استاد دانشگاه تهران در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت:


ضمنا ، شک و تردید طرف ایرانی در ارتباط با تعهدات پذیرش مسئولیت از جانب متحد جدید در جبهه سوریه همچنان باقیست. دکتر محمد علی مهتدی، استاد دانشکده تحقیقات استراتژیک خاور میانه ایران در این رابطه به رادیو اسپوتنیک توضیح می دهد:

 
دکتر مهتدی همچنین خاطر نشان نمود که اتحادیه ی جدید سه کشور در سطح ژئوپلیتیکی در بسیاری جهات نفوذ عربستان سعودی و قطر یعنی دو مخالف اصلی عربی حل وفصل صلح آمیز بحران سوریه و حامی تروریست ها را کاهش می دهد. آقای مهتدی ادامه می دهد:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала