ماهواره ملی مخابراتی ایران در دست ساخت/ پرتاب ماهواره ایرانی "دوستی" به فضا

© Photo / spacecorp.ruروسیه برای ایران ماهواره ی سنجش از راه دور زمین می سازد
روسیه برای ایران ماهواره ی سنجش از راه دور زمین می سازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران: تا پایان امسال یک ماهواره به نام "شریف ست" یا ماهواره "دوستی" به فضا پرتاب خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال 96 نیز دو ماهواره دیگر به فضا پرتاب شود.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری صداوسیما- محمود واعظی در چهارمین جشنواره تقدیر از پژوهشگران پژوهشگاه فضایی افزود: این سه ماهواره در مراکز تحقیقاتی دانشگاه های کشور ایران و با توان متخصصان و جوانان ایرانی ساخته شده است و با پرتاب آنها بخشی از نیازهای ایران مرتفع خواهد شد.

وی گفت: ما تلاش کرده ایم کارهای علمی در حوزه ماهواره، تبلیغاتی نباشد و تنها زمانیکه توان ارائه کاری را داریم آن را اعلام می کنیم.

واعظی همچنین از امضای قرارداد با یک شرکت روسی برای ساخت ماهواره ملی سنجش از راه دور خبر داد و گفت: این قرارداد به مراحل نهایی خود رسیده، ال سی لازم برای تأمین مالی این قرارداد نیز نهایی شده است و در دو سه هفته آینده کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی همچنین گفت: ماهواره ملی مخابراتی نیز از دیگر برنامه های وزارت ارتباطات در حوزه ماهواره فضایی است که اقداماتی نیز برای ساخت آن صورت گرفته و برای اجرایی شدن آن با دو سه شرکت خارجی درحال مذاکره هستیم که در آینده نزدیک جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات همچنین افزود: ما اگر بخواهیم در جهان جایگاهی داشته باشیم باید این امکان را برای جوانان با استعدادهای فکری خود فراهم کنیم تا با بروز توان آنها نیازهای خود را برطرف کنیم.

وی همچنین گفت: ما نمی توانیم تنها با فروش نفت و مواد خام معادن کشور را به جایگاه واقعی خود در جهان برسانیم و این جوانان هستند که با سرمایه گذاری بر روی آنها می توانیم آنان را جایگزین منابع نفت و گاز کنیم.

واعظی افزود: جوانان ما امتحان خود را پس داده اند و حضور آنها در فعالیت های برتر علمی جهان جای افتخار و غرور دارد، هم اکنون حتی در چین نیز که خود صادر کننده نیروی انسانی است جوانان متخصص ایرانی در حال فعالیت در این کشور هستند.

وی با اشاره به توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی ایران در دو حوزه کمی و کیفی افزود: نهضت علمی در کشور آغاز شده و برخلاف گذشته که تنها در چند دانشگاه محدود فعالیت های علمی جریان داشت اکنون در سراسر کشور درحال فعالیت هستند و وظیفه ما بعنوان دولت حمایت از این نوع فعالیت ها و برگزاری چهارمین جشنواره تقدیر از پژوهشگران پژوهشگاه فضایی نیز در چارچوب همین حمایت هاست.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: هم در دولت و هم در کلیت نظام توجه ویژه ای به حوزه فضایی صورت گرفته است و ما با تأکیدات مقام معظم رهبری تلاش داریم با اجرای برنامه های مختلف انتظارات را برآورده کنیم.

وزیر ارتباطات همچنین به تلاطم های چند سال اخیر در حوزه فضایی کشور اشاره کرد و گفت: با جابجایی های صورت گرفته در مدیریت بخش هایی از حوزه فضایی کشور اکنون آرامش به این حوزه بازگشته است و ما تلاش داریم از لحاظ بودجه ای نیز مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

وی افزود: البته ما هنوز نتوانسته ایم شرایط بودجه ای مطلوبی برای حوزه فضایی در وزارت ارتباطات ایجاد کنیم اما در سالهای اخیر با اولویت بندی برنامه های خود تا حدودی مشکلات بودجه ای را در این حوزه برطرف کرده ایم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала