گزارش و تحلیل

آندری کارلوف

© Sputnik / Valery Sharifulin/Pool/Tassphotoآندری کارلوف سفیر مقتول روسیه
آندری کارلوف سفیر مقتول روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عادی سازی مناسبات با روسیه را مدیون سفیر روسیه هستیم.

خبرنگاران  از رسانه های مختلف ترکیه  که در آنکارا  کار می کنند در مصاحبه با « اسپوتنیک»  دیدار خود با آندری کارلوف  سفیر روسیه در آنکارا را به یاد آوردند.

دنیس زیرک  ((Deniz Zeyrek کارمند روزنامه Hürriyet آنکارا در این خصوص گفت: او همیشه ما را به حضور می پذیرفت.  هر وقت تقاضای دیدار با وی را ارسال می کردیم در کوتاه ترین زمان، وقتی برای ملاقات با ما  تنظیم می شد.  در زمان دیدار با آقای کاروف ما به  سبک  معاشرت وی توجه می کردیم- او همیشه برای گفتگو  و جستجوی بهترین راه حل های  مسائل ابراز آمادگی می کرد.  وی دیپلمات خوب و روشنفکر خردمندی بود که  می توانست  با دید وسیع به اوضاع بنگرد  و برخورد غیر استاندارد به حل و فصل مسائل  نشان می داد. بعلاوه،  وی در معاشرت با  خبرنگاران  خیلی ساده رفتار می کرد و طنزگویی بموقع را دوست داشت.  به نظر من او از تمام خصوصیات یک  دیپلمات ماهر برخوردار بود.  سفیر کارلوف یکی از شخصیت هایی است که عادی سازی  مناسبات ترکیه — روسیه  پس از  قضیه تراژیک  24 نوامبر سال 2015 میلادی را به وی مدیون هستیم.  او تلاش زیادی برای احیای مناسبات بین  دو کشور ما بخرج داد».

با صحبت در اینباره که  مناسبات روسیه — ترکیه  پس از قتل کارلوف چگونه  پیشرفت خواهد کرد، « زیرک»  متذکر شد که روسیه پس از این واقعه ترکیه را متهم نکرد  و طرف ترکیه را نیز قربانی این حادثه  نامید.  ترکیه از طرف خود  ابتکار  بازرسی  مشترک  قتل سفیر روسیه در ترکیه را پیشنهاد کرد.

—  همانطور که مشاهده می کنیم، ترکیه و روسیه در خصوص  حل و فصل بحران سوریه  در تماس  نزدیک هستند که این تماس ها  از جمله  نتایج معینی در عملیات « حلب» را  موجب شد.  با توجه به این موضوع می توان  حدس زد که  قتل تراژیک سفیر روسیه  در ترکیه  تأثیر منفی بر مناسبات دوجانبه نخواهد گذاشت».

محمود گورر Mahmut Gürer خبرنگار شبکه تلویزیونی Habertürk و رئیس  انجمن روزنامه نگاران Diplomasi Muhabirleri Derneği  فعال در عرصه دیپلماتیک خاطرات خود را به یاد آورد و گفت: آقای سفیر همیشه با احترام زیاد نسبت به خبرنگاران برخورد می کرد.  حتی در زمان دوران دشوار  بحران در مناسبات  ترکیه — روسیه، آقای کارلوف  مناسبات خوبی با مطبوعات داشت.  وقتی از وی خواستند به تفسیر مناسبات دو جانبه در زمان بحران  بپردازد، وی همیشه  تأکید می کرد که  تماسها بین  ترکیه و روسیه احیا خواهند شد و همیشه  سعی می کرد با نظر مثبت به آینده بنگرد.  مرگ او — یک لطمه بزرگ و تلخ برای همه ماست».

سویل ایرکوش Sevil Erkuş مفسر روزنامه « Hürriyet Daily News »  در این خصوص گفت: آقای سفیر در این اواخر زیاد با رسانه ها در تماس بود و در انواع اقدامات رسانه ای شرکت می کرد. شرکت او در نمایشگاه روز دوشنبه  نیز بخشی از  سیاست  دیپلماسی فعال اجتماعی  بود که آقای کارلوف از آن پیروی می کرد.  ما برای همیشه خاطره  این شخص  منحصربفرد را  زنده نگه خواهیم داشت.  مرگ او برای همه ما یک تراژدی بزرگ است و این احساس را نمی توان با کلمات بیان کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала