چرا کارفرمایان کارمندان زن را نسبت به مردان ترجیح می دهند

© AFP 2023 / Atta Kenareانتشار عکس‌های بی‌حجاب زنان، زاینده‌رود را خشک کرده است
انتشار عکس‌های بی‌حجاب زنان، زاینده‌رود را خشک کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در شرایطی تقاضا برای حضور بانوان در محیط کاری خارج از منزل روز به روز بیشتر می شود که دختران با شرایط متفاوتی از مردان برای کارکردن روبرو هستند؛ شرایطی از قبیل دستمزد پایین تر یا مواجه شدن با آسیب های مختلف.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از قدس آنلاین- کارشناس خانم، کارگر خانم، پزشک و مسئول فنی خانم و… ستون های تبلیغاتی روزنامه ها را که مرور می کنی با انبوهی از آگهی هایی مواجه می شوی که شرط به کار گیری پرسنل خود را جنسیتی کرده اند و به استخدام خانم ها تمایل بیشتری نشان می دهند. با صاحب داروخانه ای در شمال تهران تماس می گیرم و علت جنسیتی کردن آگهی استخدامش را جویا می شوم. این فرد که خود را غلامرضایی معرفی می کند در این باره می گوید: مسئول فنی داروخانه باید دقت بالایی داشته باشد. کوچکترین سهل انگاری در پیچیدن نسخه بیماران باعث دردسرهای بزرگ می شود به همین علت تصمیم گرفتم آگهی استخدام خود را به خانم ها منحصر کنم زیرا آنها میزان دقت بالاتری نسبت به آقایان دارند.

صاحب یک تولیدی پوشاک در خیابان جمهوری نیز درباره علت استخدام کارگر خانم می گوید: تجربه ۱۵ ساله کاری به من ثابت کرده است که دردسرهای استخدام مردان نسبت به خانم ها بیشتر است. مردان بیشتر از خانم ها از کار طفره می روند و سرعت عملشان کمتر از خانم هاست.

مدیرعامل یک شرکت خصوصی که در زمینه واردات مواد غذایی فعالیت می کند نیز درباره استخدام کارمند خانم عقیده دارد: مردان درباره مسائل مالی پرتوقع تر از خانم ها هستند. آنها به خاطر اعتماد به نفس بیشترشان ادعاهای کاری بالاتری دارند و در نتیجه گاه و بیگاه سر مسائل مالی با شرکت مشکل ایجاد می کنند.

اما اینکه زنان تمایل دارند بیرون از منزل کار کنند، شاید به دو عامل بستگی داشته باشد. عواملی که در واقع به الزامات زندگی نوین مربوط می شود؛ امکان تحصیل و دیگری دشواری های اقتصادی برای تامین معیشت خانواده.

پس شاید انگیزه اولیه یک خانم برای کارکردن بیرون از منزل فقط مادی یا کسب موقعیت شغلی نیست، به همین دلیل هم هست که بیشتر خانم ها وقتی پای دلایل سرکار رفتنشان به میان باز شود از به دست آوردن «رضایت خاطر» حرف می زنند و اینکه دوست دارند برای جامعه شان مفید واقع شوند.

در این میان البته هستند کسانی که اگر فقط وظایف همسری و مادری شان را انجام داده باشند بعد از سال ها با تاسف می گویند «اگر کار می کردم اوضاعم این نبود» و این اوضاع را هم پس انداز یا سری در میان سرهای جامعه عنوان می کنند. اما مهرنوش رهبر جامعه شناس به نکاتی متفاوت درحوزه کار زنان بیرون از منزل اشاره می کند و می گوید: «با وجود توانایی جسمی ضعیف تر خانم ها، آنها نسبت به مردان کار بیشتری در محیط های شغلی شان انجام می دهند. این دیدگاه که زنان، کار را دقیق تر و کامل تر تحویل می دهند حتی به اقشار معمولی جامعه نیز تسری پیدا کرده است به عنوان مثال خانواده ها برای نظافت خانه خود به شرکت های مرتبط سفارش می کنند که برایشان کارگر خانم بفرستد یا در مراجعه به بانک ها و ادارات مختلف، ترجیح عمومی این است که کار را به خانم ها بسپارند… با این وجود زنان هم دستمزد کمتری می گیرند هم کار بیشتری انجام می دهند این در شرایطی است که توان جسمی و فیزیک زنان نسبت به مردان ضعیف تر است. موضوع آنجا مساله ساز می شود که خانم ها علاوه بر انجام کار در محیط های شغلی ناچارند وظایف خانه داری و اداره امور منزل را نیز به عهده بگیرند که این فشار مضاعفی را بر آنها تحمیل می کند.»

دیگر کارشناسان حوزه زنان هم نظرات مشابهی دارند و معتقدند منشا بسیاری از اختلاف نظرهای همسران امروزی همین کار کردن خانم خانه بیرون از منزل و عدم رسیدگی به امور خانه است. خانه ای که حالا اوضاع و احوالش با خانه های قدیم فرق کرده مثل شغل ها، مثل ابزار و وسایل و مثل خیلی مسائل دیگر.

اما حالا که تقریبا کارکردن زنان بیرون از خانه شده یکی از همین ضروریات زندگی های امروزی بد نیست برخی الزامات کار بیرون را هم به بانوان یادآوری کنیم. مسائلی که همه جامعه شناسان و نظریه پردازان حوزه زنان به آن معتقدند.

اول اینکه کار بیرون از منزل نباید طوری باشد که شما را خسته کند. باید هم وقت و هم انرژی برای کارهای خانه داشته باشید. نکته بعد هم اینکه مراقب رابطه عاطفی تان با همسر و اعضای خانواده تان باشید. صحبت با همکاران و گاهی درددل کردن اگر خارج از اندازه باشد فرصت شما را برای دور هم بودن با اعضای خانواده تلف می کند.

اجازه ندهید استقلال مالی، بر تمامی لایه های زندگی تان مسلط شود. قراراست همگام با همسرتان برای حفظ و پایداری زندگی تان تلاش کنید نه اینکه استقلال مالی شما را از همدیگر دور کند.

مرد سکاندار زندگی است و احساس سکاندار بودن از اصل این اتفاق مهم تر است. همین هم باعث می شود تلاش مردان برای داشتن یک زندگی موفق به ویژه در حوزه های مالی بیشتر از زنان خودنمایی کند. مراقب این احساس مردانه باشید؛ کشتی زندگی شما نباید ۲ تا ناخدا داشته باشد.

فراموش نکنید شما اول همسر هستید و مادر. و هرآنچه که بیرون از منزل هستید وجه دوم و بسیارکم اهمیت زندگی شماست. رسیدگی به همسر و فرزندان همیشه باید در اولویت باشد. شاید زنی بگوید من بیرون از منزل کارمند و رئیس خوبی هستم پس می توانم همسر و مادر خوبی هم باشم؛ منکر این نکته نمی شویم اما یادتان باشد اگر زندگی آرامی نداشته باشید هیچوقت در محل کار هم موفق نخواهید بود.

کارکردن باعث می شود از پیری زودرس البته به لحاظ روحی در امان بمانید و کمتر دچار افسردگی شوید اما این را هم به یاد داشته باشید که همراهی با اعضای خانواده و همسر و مادر خوب بودن است که امنیت روانی شما را تامین می کند.

سعی کنید از کارکردن بیرون از منزل به مسائل مهمی همچون سختی پول در آوردن پی ببرید. حتما کار مردتان سخت تر از کار شماست.

از محیط بیرون برای افزایش آگاهی استفاده کنید. بهره بردن از دانش اجتماعی و معلومات روز قطعا شما را مادری فعال تر و مقتدرتر برای فرزندان تان خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала