گزارش و تحلیل

من خبرنگارم

© REUTERS / Umit Bektasمراسم تشییع جنازه آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه
مراسم تشییع جنازه آندری کارلوف  سفیر روسیه در  ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حتی اگر مرا مجروح می کردند یا می کشتند، من خبرنگارم.

نوزدهم  ماه دسامبر  برهان اوزبیلیچی Burhan Ozbilici خبرنگار  عکاس « آسوشیند پرس» از  نمایشگاه عکس  « از کالینیگراد تا  کامچاتکا:  از چشم گردشگران»  حضور داشت  که  آندری کارلوف  سفیر روسیه در  ترکیه در آنجا سخنرانی کرد.  اوزبیلیچی موفق شد  چند ثانیه قبل از  شلیک بسوی  سفیر روسیه  از وی عکس بگیرد. خبرنگار  از  حادثه در حال وقوع عکس های زیادی گرفت. عکس های قاتل  تقریبا در تمام رسانه های بزرگ  جهان منتشر شدند  و خبرنگار در سایت  « اسوشیتد پرس» به تفصیل  در باره حادثه ای که در  گالری  هنر معاصر  رخ داد تعریف کرد.

به گفته اوزبیلیچی ، ابتدا او قصد نداشت  از این نمایشگاه دیدن کند: او در راه رفتن از سر کار به خانه  تصمیم گرفت سری به آنجا بزند زیرا فکر می کرد عکس های نمایشگاه کنونی بعدها به درد  مطالب آتی در باره مناسبات  روسیه — ترکیه خواهد خورد.  کارمند « اسوشیتدپرس»  متوجه شد که کارلوف  سخنرانی خود را با  « لحنی متین و  عشق به میهن»  ایراد کرد و خیلی  آرام  بود.

ناگهان صدای شلیک شنیده شد  و سالن دچار سراسیمگی شد.  بدن سفیر روسیه در فاصله چند متری از خبرنگار بر زمین افتاد.  به گفته کارلوف از پشت به  کارلوف شلیک شده بود.

«چند ثانیه طول کشید تا بخود بیایم: انسانی  جلوی چشم من کشته شد.  زندگی در مقابل چشمان ما ناپدید شد.  من تا وقتی تیرانداز  — که بعد معلوم شد پلیس  « مرت آلتینتاش» بود و افرادی  را که  پنهان شده بودند هدف گرفته بود — به سمت چپ سالن عقب رفتم».

اوزبیلیچی  ابتدا  نتوانست  به انگیزه این شلیک پی ببرد  و فرض کرد  که تیرانداز  تروریست چچنی است.  از تمام آنچه او می گفت فقط « الله اکبر» را تشخیص داد.  به گفته او  قاتل  سراسیمه بود:  او مدام  دور جسد سفیر  راه می رفت و شیشه چند  تابلوی عکس را شکست.

اوزبیلیچی اعتراف کرد که خیلی ترسیده بود و وضعیت خطرناک خود را درک می کرد.  اما با وجود این از محلی که پنهان شده بود به عکس گرفتن ادامه داد.

عکاس از قاتل و  افرادی که در اتاق بودند عکس گرفت. حتی  در وضعیت فوق العاده خطرناک ، او وظیفه خبرنگاری خود را به انجام رساند.  وی متذکر شد  که در آن وضعیت به یاد همکاران خبرنگار خود افتاد که در زمان عکاسی در « نقاط داغ» جان خود را ازدست دادند:

« فکر کردم: من اینجا هستم، حتی اگر مرا مجروهح کند و یا بکشد، من خبرنگارم.  من باید وظیفه خود را  به انجام برسانم.  می توانستم بدون گرفتن عکس فرار کنم…اگر اینطور می شد جوابی  نداشتم به سوال مردم بدهم که چرا  عکس نگرفتی؟»

با وجود  هیجان و سراسیمگی زیاد، قاتل  کنترل خود را حفظ کرده بود و فریاد می زد هیچکس به او نزدیک نشود.  دیرتر محافظان دستور ترک اتاق را دادند و  عکاس نیز آنجا را ترک کرد. پس از آن آمبولانس  و خودروهای  زرهی به آنجا آمدند. پلیس عملیاتی را شروع کرد که در جریان آن  قاتل کشته شد.

اوزبیلیچی  با رسیدن به خانه به بررسی عکس ها پرداخت و  متوجه شد که  چند ثانیه قبل از   شلیک از سفیر عکس گرفته است: در آن عکس، قاتل  کارلوف  در زمان  سخنرانی سفیر پشت او ایستاده است.  به گفته کارمند « آسوشیتد پرس»  او از دیدن این عکس شوکه شد، زیرا  او را  می توانستند با محافظ بدنی و یا حتی یکی از دوستان سفیر اشتباه بگیرند.

آسوشیتد پرس اولین عکس اوزبیلیچی از قتل سفیر  روسیه را  تقریبا دو ساعت پس از  اعلام خبر  تیراندازی در  موزه در « فیس بوک» منتشر شد.  به گفته آژانس « اسوشیتد پرس»، این عکس  در شبکه های اجتماعی طی  شش ساعت  توسط بیش از 9 میلیون نفر تماشا شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала