گزارش و تحلیل

قربانی حلب

© AP Photo / Burhan OzbiliciRussian Ambassador to Turkey Andrey Karlov moments before he was shot and killed in Ankara
Russian Ambassador to Turkey Andrey Karlov moments before he was shot and killed in Ankara - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همه تحلیلگران متفق القول هستند که ترور ناجوانمردانه آقای آندره گنادیوویچ کارلف سفیر روسیه در آنکارا مرتبط با شکست تروریست ها در حلب بوده. قطعا هم ترور کننده گان مطمئن بودند که این ترور آنقدر رو است که منجر به قطع رابطه ترکیه و روسیه نخواهد شد. پس چرا سفیر روسیه در آنکارا؟

مقامات ترکیه بلا فاصله ترور سفیر روسیه را بر گردن طرفداران فتح الله گولن انداختند و به نوعی ایالات متحده و غرب را مقصر ماجرا معرفی کردند، اما به هر حال هر ناظری که طی یک هفته اخیر فضای عمومی ترکیه را رصد می کرد می تواند به شما بگوید که فضای متشنج و تبلیغات رسانه ای بر علیه روسیه و ایران در ترکیه آنقدر شدید بود که طی چند روز اخیر بیم افتادن چنین اتفاقی می رفت.
یک تحلیلگر بسیار مبتدی هم می توانست به شما بگوید سفارت خانه ها و سفرا و دیپلمات های روسیه و ایران در آنکارا امنیت جانی نداشتند وندارند وهر لحظه ممکن بود و ممکن است است یکی از آنها ترور شود و یا اینکه تظاهر کنندگان به سفارت ها حمله کنند.

Russian Ambassador to Turkey Andrey Karlov - اسپوتنیک ایران
اخبار لحظه به لحظه در باره ترور سفیر روسیه در آنکارا
دولت ترکیه در این ماجرا، تحریک افکار عمومی بر علیه روسیه و ایران، نقش اول را داشته و نمی تواند ماجرا را بر گردن دیگران بیاندازد، همه می دانند پس از کودتای نافرجام در این کشور تجمع چهار یا پنج نفر با برخورد شدید امنیتی مواجه می شد چه رسد تجمع صدها نفر در مقابل سفارت خانه های روسیه و ایران.
با این شرایط نیروهای امنیتی ترکیه می بایست تدابیرامنیتی خود را برای حفظ امنیت و جان دیپلمات های روسیه چند برابر می کردند اما مشاهده کردیم که قاتل به راحتی توانست وارد مکانی شود که مملوء از نیروهای امنیتی بوده و سفیر روسیه را با خونسردی ترور کرد.
دولت ترکیه و نیروهای امنیتی آن نمی توانند تصور کنند که با متهم کردن طرفداران فتح الله گولن می توانند از مسئولیت شانه خالی کنند و ماجرا همین جا تمام می شود وباید در این مورد پاسخگو باشند.
تصور اینکه این فرد به تنهایی تصمیم گرفته چنین کاری را انجام دهد هم یک تصور بسیار ناپخته و خام می باشد. چون شرایط و شگرد انجام چنین عملیاتی نشان می دهد که برنامه ریزی خیلی دقیق برای این ماجرا انجام شده بوده تا بتوان سفیر را ترور کرد.
ساماندهی آنقدر دقیق بوده که ساماندهان عملیات می دانستند کی و چه زمانی سفیر کجا خواهد بود و بهترین فرصت برای ترور وی کی است و چگونه تروریست را می توان وارد صحنه کرد و سپس تروریست کشته شود تا هیچ رد پایی از ماجرا باقی نماند.
هر گروهی که پشت ماجرا بوده اند می دانسته اند که دولت روسیه بسیار با درایت تر از آن است که متوجه نشود ماجرا از چه قرار است و ترور سفیر روسیه در آنکارا بیش از اینکه با هدف قطع روابط دو کشور باشد با هدف ارسال پیام برای روسیه می باشد.
پوتین - اسپوتنیک ایران
ولادیمیر پوتین مرگ سفیر روسیه در ترکیه را خانواده و نزدیکان او تسلیت گفت
موفقیت چشمگیر ارتش سوریه در آزاد سازی حلب و پشتیبانی تمام عیار روسیه از دولت قانونی سوریه چه در داخل این کشور چه در محافل جهانی خشم بسیاری از حامیان تروریست ها را بر انگیخته.
کل ماجرای شرق حلب و هیاهویی که رسانه های غربی راه انداخته اند به دلیل نیست که اینان دلواپس غیر نظامیان و زنان و کودکان هستند بلکه به این دلیل است که اینان دلواپس افسران امنیتی خود که در آنجا گیر افتاده اند می باشند.
طبق آماری که روز گذشته بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل فاش کرد صدها افسر نظامی و اطلاعاتی آمریکایی — فرانسوی — انگلیسی — ترک — سعودی و… در شرق حلب گیر افتاده اند و جرئت خروج ندارند چون بیم آن را دارند که اتفاقی پیش آید و بازداشت شوند.
قطعنامه های پیشنهادی ارسال نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به سوریه هم در این راستا می باشد. حامیان تروریست ها می خواهند مطمئن شوند افسرانشان سالم از معرکه خارج می شوند.
پافشاری روسیه بر جلوگیری از خروج آسان اینان از شرق حلب می تواند یکی از اصلی ترین دلایل ترور سفیر روسیه در آنکارا باشد تا اخطاری برای این کشور به حساب آید.
قتل سفیر روسیه در ترکیه - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
قتل سفیر روسیه در ترکیه
یکی دیگر از دلایلی که می توان به آن اشاره کرد گرمی و صمیمی شدن غیر منتظره روابط روسیه — ترکیه و ایران بوده که این هم بسیاری را خشمگین کرده.
این سه کشور امروز قرار است در مسکو با هم بنشینند و در مورد راهکار حل بحران سوریه با هم هماهنگ شوند. آقای گنادیوویچ کارلف نیز بانی تحکیم روابط روسیه وترکیه به حساب می آمد. روابطی که خشم بسیاری از کشورها مخصوصا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را بر انگیخته. این کشورها ده ها میلیارد دلار در جنگ سوریه سرمایه گذاری کردند و برای خود نقش کلیدی در ماجرا قایل بودند اما نه در جلسه مسکو و نه در آستانه برای آنها جایگاهی در نظر گرفته شد و طبیعتا ماجرا برای آنها بسیار گران تمام شده.
اینان احساس می کنند ترکیه از پشت به آنها خنجر زده و با روسیه و ایران بسته لذا با انجام این عملیات می خواهند بگویند که در مرکز آنکارا حضور دارند و می توانند مقامات و دیپلمات های عالیرتبه را هم ترور کنند، این پیغام فقط به روسیه نیست بلکه به خود دولت ترکیه نیز هست.
گو اینکه خودشان هم می دانند که بعید است ترور سفیر روسیه منجر به قطع روابط روسیه و ترکیه گردد اما به هر حال هم دیپلمات های روسیه و هم ایران در ترکیه از این پس با احتیاط بیشتری مجبور خواهند بود تردد کنند و در روابط خود با عموم مردم و یا حضور در انظار عمومی بسیار محدود خواهند شد.
یکی دیگر از گزینه های مطرح برای ماجرای ترور این است که برخی از آتش بس در سوریه ناراضی هستند و خواهان آن هستند که آتش جنگ شعله ور بماند به همین دلیل سفیر روسیه را ترور کرده اند تا روسیه در سوریه واکنش نشان دهد و همین ماجرا منجر به شعله ور شدن مجدد جنگ و برهم خوردن آتش بس و اجلاس امروز وزرای خارجه و دفاع روسیه — ایران و ترکیه در مسکو گردد.
علاوه بر این بخش توریستی ترکیه که یکی از منابع اصلی درآمد برای این کشور به حساب می آید هم آسیب خواهد دید چرا که توریست ها مخصوصا توریست های روسیه و ایران که عمده توریست های این کشور را تشکیل می دهند برای سفر به ترکیه مردد 
Вооруженный мужчина рядом с телом российского посла в Турции Андрея Карлова в галерее Анкары - اسپوتنیک ایران
قتل سفیر روسیه در ترکیه - انتقام حلب؟
خواهند شد و تا مدت ها همه به فکر خواهند افتاد که کشوری که نمی تواند امنیت یک سفیر را تامین کند چگونه می تواند امنیت ما را تامین کند؟به این دلیل این ماجرا یک آسیب مالی کلان به دولت ترکیه وارد خواهد کرد. دق و دلی کشورهایی که ده ها میلیارد دلار در جنگ سوریه هزینه کردند را خالی خواهد کرد.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد بسیاری از تروریست های حاضر در سوریه و عراق امروزه در ترکیه آزادانه در حال تردد می باشند، شرایط امنیتی ترکیه به دلیل اختلافات سیاسی داخلی میان دولت و مخالفان بسیار بغرنج است، رویارویی دولت ترکیه با کردها خود بهانه ای برای انجام عملیات تروریستی در داخل ترکیه شده و….
قطعا تحقیقات نشان خواهد داد که چه کشور و یا کشورهایی پشت ماجرای ترور بوده اند و قطعا هم اینان می دانند روسیه تلافی ترور را خواهد کرد به همین دلیل می توان گفت ماجرا همین جا تمام نشده بلکه این شروع ترورهای دیپلماتیک خواهد بود.
با این اوصاف ترکیه امروزه مملوء از مارها و عقرب هایی است که هر لحظه ممکن است یکی را نیش بزنند و قطعا از شهروندان معمولی گرفته تا دیپلمات ها سفر به ترکیه را آخرین گزینه خود قرار خواهند داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала