گزارش و تحلیل

جستجوی شهاب سنگ در ایران

© AP Photo / Ebrahim Norooziبیابان ایران
بیابان ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جستجوی شهاب سنگ در ایران آغاز می شود.

گروه متخصصان روسیه  برای  مأموریت علمی در ایران آماده می شود.  ویکتور گروخوفسکی  عضو کمیته  شهاب سنگ آکادمی علوم روسیه  و محقق مشهور از دانشگاه فدرال اورال  در مصاحبه با  خبرنگار « اسپوتنیک» در این خصوص توضیح داد.  نام پروفسور گروخوفسکی در فراسوی  مرزهای روسیه شناخته شده است.  همانا به برکت  تلاش های وی ، گروهی از متخصصان    تحت رهبری  پروفسور گروخوفسکی  در فوریه سال 2013 میلادی  به مطالعه  تکه های شهاب سنگ چلیابینسک  پرداخت.  نتایج مطالعات و تحقیقات این گروه  دنیا را شگفت زده کرد و  پروفسور گروخوفسکی در ردیف  10 شخصیت برتر علمی  جهان  قرار گرفت که مجله معتبر  « طبیعت» این فهرست رتبه بندی را تهیه می کند.

مأموریت های علمی تحت رهبری وی  در نقاط مختلف جهان انجام شده است. به عنوان مثال، در  شبه جزیره  « کولسک»  در ماه آوریل سال 2014 میلادی  به برکت تلاش های وی  و متخصصان روسیه پرواز جسم آسمانی مورد  مطالعه قرار گرفت  و در اراضی  قطب جنوب  نمونه های منحصزبفرد  اجسام آسمانی LOM 15001 و LOM 15002 یافت شدند.

اما چه چیزی توجه  متخصصان روسیه را به  بیابان های ایران  جلب کرده است  که در سال آینده  قرار است  گروهی از 4 تا 6 نفر  به آنجا سفر کنند؟

ویکتور گروخوفسکی  شهاب شناس مشهور  روسیه در این خصوص گفت: در دانشگاه فدرال اورال بیش از 30 سال است که به تحقیق و مطالعه  شهاب سنگ ها مشغولیم.  این نوع مأموریت های علمی را دانشجویی می نامیم  که  تنها نمونه از این نوع در روسیه  است.  هر فصل  یک مأموریت علمی  انجام می شود. گروه علمی در مطالعه  شهاب سنگ چلیابینسک  منتها  تلاش خود را بخرج داد. ما اولین گروهی بودیم که تکه های شهاب سنگ را جمع آوری کردیم و   اعلام کردیم که این شهاب سنگ است و  به شهرت جهانی رسیدیم.

زمستان سال گذشته  یک مأموریت علمی به قطب جنوب ترتیب دادیم. در  قطب جنوب شهاب سنگ زیاد است.  در آنجا با صطلاح «  محله یخ آبی» وجود دارد  که باقیمانده  اجسام آسمانی  که قرنها پیش  بر زمین افتادند در آنجا  انباشته شده اند.  برای نخستین بار  در تاریخ  روسیه، در قطب جنوب  فعالیت  گروه صحرایی  در محدوده 150 کیلومتری  از ایستگاه « نوولازارفسکایا»  انجام شد.  در آنجا نمونه های زیادی از شهاب سنگ جمع آوری شد که اکنون  مورد  تحقیق قرار  می گیرند.

در بین ما شهاب شناسان  این گفته رایج است که « اجسام آسمانی را می توان  در  بیابان های « سرد» و داغ» جمع آوری کرد.  در بیابان های  داغ،  مکانیزم ویژه  انباشت شهاب سنگ ها وجود دارد.  از اینرو ایران با بیابان « لوت» خود برای ما جالب است که  قصد داریم در آنجا  تحقیقات علمی در این رابطه را آغاز کنیم. اما این تنها دلیل  سفر ما به ایران نیست.

کنگره انجمن بین المللی شهاب سنگ در برلین برگزار شد.  گزارشگران روسیه و ایران  در یک جلسه سخنرانی کردند. یک گزارش از طرف محققان ایرانی  ایراد شد و گزارش بعدی از طرف متخصصان ما در باره نتایج کارها در قطب جنوب بود. به این ترتیب گفتگو  آغاز شد. ما فهمیدیم که در بیابان « لوت» ایران نیز جمع آوری  شهاب سنگ ممکن است. بدین ترتیب ایده سفر علمی در سال آینده  به ایران شکل گرفت.

فعلا در  تماس هستیم و مکاتباتی انجام می شود، ولی  هنوز هیچگونه  موافقتنامه ای به امضا نرسیده است. دانشگاه های تهران و کرمان شرکای ما در این مأموریت خواهند بود. همانا در این دانشگاه ها،  متخصصانی  کار می کنند که به انجام اینگونه تحقیقات می پردازند. ما البته  امیدواریم که همکاران  ایرانی به سازماندهی  مأموریت علمی  ما کمک کنند».

پروفسور گروخوفسکی  متذکر شد که  هزینه این مأموریت از سوی دانشگاه فدرال اورال تأمین خواهد شد.  این  یک مأموریت آزمایشی خواهد بود که نتایج آن می تواند پایه و اساسی برای  انجام مأموریت های  بزرگ مقیاس تر  و تحقیقات جامع تر شود.

—  از آنجا که این اولین مأموریت ما در بیابان خواهد بود، زیاد طول نخواهد کشید.  ابتدا باید  شرایط  و احتمال  وجود اجسام آسمانی  در آنجا  بررسی شود. امیدواریم همکاری خوبی با  متخصصان ایرانی داشته باشیم. در این رشته می توان  هم مأموریت های متقابل به انجام رساند و هم به تبادل دانشجو  دست زد. دانشگاه ما از تجربه غنی در این رشته برخوردار است: بیش از 30 سال تحقیق و پژوهش اجسام آسمانی  که از مطالعه خاک ماه شروع شد».

ویکتور گروخوفسکی  عضو کمیته  شهاب سنگ آکادمی علوم روسیه  و محقق مشهور از دانشگاه فدرال اورال  در مصاحبه با  خبرنگار « اسپوتنیک» در  خصوص مأموریت علمی در ایران توضیح داد. در آینده از چگونگی  تکامل  همکاری  ایران و روسیه در قالب  این مأموریت علمی — پژوهشی  در خصوص جستجوی شهاب سنگ  در  ایران  مطلع خواهیم شد. همراه ما باشید!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала