یک عقیده: ارتش عربستان سعودی – ببر کاغذی است

© AFP 2023 / Fayez Nureldineتوپخانه ارتش عربستان سعودی
توپخانه  ارتش عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک عضو اندیشکده موسسه واشنگتن عربستان را بسان ببر کاغذی تشبیه کرد و گفت ارتش سعودی متحدانش را ناامید کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، 'سیمون هندرسون' عضو اندیشکده موسسه واشنگتن گفت، گرچه در ظاهر، ارتش عربستان یکی از مجهزترین ارتش های جهان است اما، واقعیت امر آن است که این ارتش مانند ببر کاغذی است که تامین کنندگان خارجی اش، از جمله آمریکا به عنوان بزرگترین فروشنده تسلیحات را به شدت ناامید کرده است.
هندرسون در مقاله منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده آمریکایی افزود، عملکرد نیروی هوایی عربستان بسیار ضعیف و رویه نیروی زمینی این کشور در حفاظت از منطقه مرزی جنوب غرب این پادشاهی مایه ناامیدی است.
هندرسون با اشاره به اتهامات وارده از سوی عربستان به ایران مبنی بر حمایت از شورشیان در یمن، خاطر نشان کرد، از قرار معلوم، شکست ریاض در کسب هرگونه امتیاز نظامی، نه به خاطر به اصطلاح مداخله ایران است بلکه به بی کفایتی خود این پادشاهی برمی گردد.
هندرسون در بخش دیگری از این مقاله به تشدید و تعمیق اختلافات بین آمریکا و عربستان به عنوان متحدان دیرینه پرداخت و نوشت، این اختلافات مانند سدی در برابر گزینه های دولت آتی آمریکا در زمینه حل و فصل درگیری یمن عمل خواهد کرد.
اشاره اخیر شاه عربستان به راه حل سیاسی، فرصتی دیپلماتیک است که واشنگتن باید مشوق و مروج آن باشد اما، به نظر می رسد در برهه کنونی، نه بمب ها و نه حرف زدن ها نمی تواند مواضع را درست هدف قرار دهند.
مقامات آمریکایی در اواسط دسامبر اعلام کردند که فروش حدود 16 هزار بسته مهمات هدایت شونده به عربستان به خاطر حملات هوایی غیردقیق این پادشاهی و کشته شدن غیرنظامیان در یمن متوقف می شود.
واشنگتن همچنین به ریاض هشدار داد که کمک نظامی آمریکا در حکم چک سفید نیست. ناامیدی دولت 'باراک اوباما' و گزینه های محدود این دولت برای پایان دادن به درگیری یمن، در گزارش های ضد و نقیض رسانه ها درباره این درگیری منعکس شده است.

از شروع مداخله عربستان در جنگ یمن در مارس 2015، نیروهای امارات عربی متحده کنترل بندر عدن را به دست گرفتند و نیروهای عربستان در به دست گرفتن اراضی شمال یمن شکست خوردند و انصارالله همچنان حدود نیمی از اراضی کشور را در کنترل دارند.
مقامات عربستان در خفا از عملکرد ارتش عربستان به شدت انتقاد کردند. مسوولیت ارتش با 'محمد بن سلمان' جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان است که در شروع جنگ یمن، از اینکه به عنوان معمار این جنگ شناخته شود، خوشحال بود اما، در حال حاضر، درصدد فاصله گرفتن از هر گونه مسوولیتی در این زمینه است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала