گزارش و تحلیل

آزادی حلب و آینده بحران سوریه

© Photo / Vanessa BeeleySyrian Arab Army celebrating victory in Sheikh Saeed, East Aleppo.
Syrian Arab Army celebrating victory in Sheikh Saeed, East Aleppo. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در باب اهمیت استراتژیک حلب باید خاطر نشان کرد، در زمان کنونی این شهر کاملا فاقد شاخصه‌های اقتصادی و هژمونیک قبل از بحران سوریه است.

و تنها شاخصه حقیقی این شهر که امروز به ویرانه‌ای بیش شبیه نیست، مبتنی‌ست بر خصوصیات ژئواستراتژیک جنگی مانند موقعیت راهبردی اتوبان کاستیلو و به واقع آنچه در شهر حلب رخ داده بیش از اینکه یک پیروزی به یاد ماندنی برای نیروهای دولت سوریه و همپیمانان بشار اسد باشد، شکستی‌ست سخت و استراتژیک برای معارضان دولت سوریه.

Syrian pro-government forces patrol Aleppo's Sheikh Saeed district, on December 12, 2016, after troops retook the area from rebel fighters - اسپوتنیک ایران
حلب آزاد شد، ورق برگشت
تحولات اخیر شهر حلب به معنای پایان بحران سوریه یا حتی آغازی بر پایان این بحران شش ساله نیست بلکه اهمیت تحولات فوق، ایجاد تغییر در استراتژی نیروهای معارض دولت سوریه و کشورهای حامی آنها است. گروه جبهه النصره که مرکزیت آن در حلب واقع بود به همراه نیروهای احرار الشام، فیلق الشام و نیروهای ائتلاف جیش الفتح که مرکزیت آن در ادلب واقع است، به ادلب کوچ خواهند کرد تا با تسلط حداکثری بر این استان، فرماندهی موقت خود را در این استان برقرار سازند. تعدادی از نیروهای جبهه النصره و احرار الشام که متمایل به مواضع ترکیه هستند نیز راه الباب و اعزاز را پیش خواهند گرفت تا تحت لوای گروه ارتش آزاد سوریه، در آینده جایگزین نیروهای ارتش ترکیه در این مناطق شوند. راهبرد ترکیه نیز، از تشکیل چهار ضلعی جرابلس، الباب، حلب و اعزاز یا به سه ضلعی جرابلس، الباب و اعزاز تغییر خواهد کرد یا ارتش این کشور منبج را جایگزین حلب بر برنامه‌های خود می‌کند. روسیه و بیش از آن ایران نیز بیشترین تمایل را برای ادامه بازی در صحنه دیپلماتیک خواهند داشت.

آنچه در این میان دور از انتظار نیست، تلاش معارضین برای بازپس گیری حلب است که با توجه به کمک‌های نیروهای روسیه و ائتلاف شیعه در آزادسازی حلب، کنترل این شهر توسط نیروهای دولتی سوریه با مشکل مواجه خواهد شد زیرا تداوم استیلای بر حلب به پتانسیل بالایی در حد استیلای بر دمشق نیاز دارد.

ЗВЕРСТВА В АЛЕППО - اسپوتنیک ایران
کارشناسان مستقل اخبار منتشره درباره دد منشی ها در حلب را تأئید نمی کنند
تمام این مسائل نشان دهنده این موضوع هستند که هنوز زمان حمله به رقه، پایتخت داعش در خاک سوریه نرسیده است. این عملیات نیازمند هماهنگی و ایجاد ائتلافی متشکل از نیروهای روسیه، ایران، ترکیه و سوریه است که تحولات حلب و تغییر استراتژی ناگهانی کشورها، خصوصا ترکیه در قبال بحران سوریه ایجاد ائتلاف فوق الذکر را قطعا با اخلال مواجه خواهد ساخت.

 

در پایان نیز باید خاطر نشان ساخت، موفقیت داعش در ورود به شهر تدمر آن هم در زمانی که نیروهای سوریه و معارضان در حلب درگیر بودند، کاملا طبیعی بوده و نسبت دادن این مسئله به مذاکرات پنهان میان داعش و جبهه النصره در جهت کم کردن فشار نیروهای دولتی سوریه از روی معارضان سوری، مبتنی بر عدم شناخت صحیح از گروه‌های درگیر در بحران سوریه است. باید توجه داشت سوریه صحنه درگیری دو گروه دولت سوریه و معارضان دولت نیست بلکه در سطح کلان داخلی، این بحران صحنه درگیری چهار گروه نیروهای دولتی سوریه، داعش، معارضان مسلح سوری و ائتلاف کردهای سوریه است که در بعد کوچک‌تر گروه‌های معارض سوری نیز به چندین گروه مختلف با ایدئولوژی‌های مختلف مانند شیعه ستیزی، غرب ستیزی، آخرالزمانی و… تقسیم می‌شوند و بسیاری از ادعاهای مبنی بر ارتباط میان آنها نشانه عدم درک صحیح از ماهیت این گروه‌ها می‌باشد.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала