گزارش و تحلیل

ارتش سوریه پس از هجوم به حلب چکار کند؟

© Photo / Vanessa BeeleyPicture of Syrian Arab Army soldier on rooftop of Sheikh Saeed in Eastern Aleppo the morning after full liberation from Nusra Front led militant factions.
Picture of Syrian Arab Army soldier on rooftop of Sheikh Saeed in Eastern Aleppo the morning after full liberation from Nusra Front led militant factions. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نبرد ها در حلب عملاً پایان یافته و خودداری شبه نظامیان باقی‌مانده از تخلیه و از سرگیری تیراندازی های متقابل در برخی محله ها چیزی عوض نمی‌کند

در زمان نزدیک نظامیان در این شهر نظم و آرامش بر قرار کرده و فرماندهی مجبور هواهد شد این مساله را حل کند که یگان های دست کشیده از عملیات چکار کنند

بعد چه؟

به نظر تعدادی از کارشناسان، بعد از تصرف پالمیرا از طرف داعش این شهر باستان هدف حمله جدید نیروهای دولتی می‌شود و ممکن است که در مرحله اول هدف عملیات در ناحیه پالمیرا نگهداری پایگاه هوایی تی-4 باشد که از آنجا همراه با دیگران بالگرد های نظامی روسی نیز پرواز می کنند.

حمایت تظاهرکنندگان در پاریس از جهادگران - اسپوتنیک ایران
حمایت تظاهرکنندگان در پاریس از جهادگران
ناگفته نماند که تی — 4 همراه با پایگاه هوایی کویرس در نزدیکی حلب و فرودگاه دیرالزود از هدف‌های چندین ساله تروریست ها است که آن‌ها هنوز آن‌ها را نتوانستند تصرف کنند. حملات مکرر شان با استفاده از اتومبیل ها و زره پوش های به رانندگی افراد انتحاری و از جمله ترتیب دادن انفچار وحشیانه کامیون غول پیکر «بلاز» پر از مواد منفجره به نتیجه‌ای نرسیده است.

با این باید کاری شود تا امنیت پاگاه تی — 4 تأمین گردد. به عقیده سرهنگ ویکتور موراخوفسکی سردبیر مجله روسی «زرادخانه میهن»، این راستا باید برای گسترش حمله به پالمیرا و دیرالزور در اختیار نیرو های دولتی قرار گیرد و لازم نخواهد بود که نیرو های عمده باقی مانده پس از نبرد ها در حوالی حلب به آنجا منتقل شود زیرا در مرحله کنونی، موجودیت یک گروه کوچک در آن ناحیه کافی است.

کارشناسان به ادلب بعنوان هدف دیگر اشاره می‌کنند که شبه نظامیان رفته از حلب راهی آنجا شدند. به عقیده موراخوفسکی، در حال حاضر این شهر و حوالی آن مطرح نیستند: «حالا اراضی استان ادلب موجود در دست تروریست ها عملاً منزوی شده و به شکل یک برونگان، خطرساز نیست ولی اگر حمله در این اراضی کوهستانی شورع شود صرف نیروهای هنگفتی طلب کرده و این هدف مرحله سوم است».

موراخوفسک ذکر کرد که برای رسیدن به برونگان کردها در ناحیه آفرین باید در درجه اول نواحی غربی و شمال غربی حلب را پاکسازی کرد، همچین باید تماس مستقیم را با یگان های های ترکیه برقرار کرد که الان بوسیله یک نوار باریک اشغال شده از سوی داعش از یگان های دولتی سوریه جدا شدند. در این مرحله لازم است که بین دمشق و آنکارا یک توافق سیاسی حاصل شود زیرا واحد های ترکیه هنوز هم در خاک سوریه قرار دارند. همچنین برقراری مصالحه با کردها ضرورت دارد.

برداشتن این گام های اول برای این کار لازم است تا قبل از حمله به سوی دره رود فرات و تصرف رقه — مرکز حقیقی دولت اسلامی امنیت جناح های ارتش دولتی سوریه تأمین شود.

ЗВЕРСТВА В АЛЕППО - اسپوتنیک ایران
کارشناسان مستقل اخبار منتشره درباره دد منشی ها در حلب را تأئید نمی کنند

برای ادامه کارزار باید چند مساله داخلی سوریه را حل کرد که بر اثر سقوط پالمیرا نمایان شدند. به‌ اطلاعی که در دست هست، رهبری روسیه پیگیرانه علیه کاربرد شرکت های نظامی خصوصی و توسعه حضور روسیه در این جنگ اقدام می‌کند. در یک زمان برخی فعالین رهبری سوریه خواهان ظاهر شدن یگان زمینی روسیه در کشور خود هستند که دشواری و مسولیت این جنگ را بعهده خود بگیرد.

تا به حال روسیه عملاً از حضور خود در سوریه استفاده نکرد.منفعت کلیدی روسیه حفظ سوریه به عنوان کشور چند مذهبی و کثیرالملله است تا لا اقل بتواند از نواحی دارای تعداد ساکنان بیشتر در مرکز و سواحل دفاع کند. این جریان رشد و توسعه جنبش های اسلامگرا در این منطقه را مشکل خواهد کرد.

در مرحله کنونی بشار اسد رئیس جمهور قانونی این کشور است. باید دانست که در موقعیت پدید آمده رهبری سوریه وابسته به کمک‌ و حمایت روسیه است و از این عامل باید بدرستی استفاده شود تا حوادث در راستای صحیحی سیر کند. روسیه باید شرایط و ترتیب انجام جنگ را تعیین کند. این موضوع حد اقل در طول ده سال آینده مساله مربوط به امنیت کشور ما خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала