گزارش و تحلیل

نفوذ تخیلی: ایالات متحده، دخالت احتمالی روسیه بر انتخابات کشور را مورد تحقیق قرار می دهند

© Sputnik / Alexey FilippovСторонник кандидата в президенты США от Республиканской партии Дональда Трампа на площади Таймс-сквер в Нью-Йорке у экранов с предварительными итогами подсчета голосов на выборах президента США
Сторонник кандидата в президенты США от Республиканской партии Дональда Трампа на площади Таймс-сквер в Нью-Йорке у экранов с предварительными итогами подсчета голосов на выборах президента США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هکرهای روسی هیچ نفوذی در شماره گیری رای بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نداشتند. چنین اظهارات را جِی جانسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا در سایت خود نشر کرده است. وی خاطر نشان کرد:"مهم است بدانیم که در روز انتخابات ما شاهد کدام کاری که به شماره گیری رای نفوذ داشته باشد یا مانع اعلام نتایج شود نبودیم".

با این حال جِک رید، رئیس کمیته در امور نیروها به شروع تحقیق جدید راجع به هکرهای روسی اقدام کرده است. مطابق این سند کارشناسان کمیته در راس کنگره کشور دست به تحقیق دقیق دخالت فرضی مسکو به جریان رای گیری خواهند زد. در متن سند گفته می شود:

" چنین وضع، باید مورد نگرانی هر آمریکایی باشد، بنابراین دخالت هکرهای روسی باید بی طرفانه تحقیق شود".


رئیس جمهور منتخب آمریکا، ظاهراً طرفدار چنین تصمیم نیست. پیشین در مصاحبه با Fox News ترامپ بیان کرد که اظهارات CIA مبنی بر کمک و مدد هکرهای روسی برای مغلوبیت کاندید دمکراتها مضحکانه است. آقای ترامپ در مصاحبه گفت که "دمکراتها با مقیاس مغلوبیت خود در انتخابات مورد تحقیر قرار گرقته اند و به این سبب تلاش دارند این فرضیه مضحک را پیشکش کنند".


ولی بعضی جمهوریخواهان از دمکراتها طرفداری کرده خواهان تحقیق همه جانبه شدند.
ماکّین، گرِم و شومِر،نمایندگان کنگره هنگام پیشکش سند خود خاطر نشان ساختند که "دمکراتها و جمهوریخواهان باید همکاری داشته باشد. آنها با کمک کمیته ها باید حوادث تازه مورد تحقیق قرار داده و بعداً سیستمی را ایجاد کند که حافظ کشور از حملات آینده سایبری باشد".


در سند مزبور فرصیه ای که مطابق آن گویا هکرهای روسی سرورهای حزب دمکرات و ایمیل جان پودِستا، رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتن را شکسته اند تقدیم شده است.مؤلفان این سند شواهدی را ارائه نکرده خواهان برگزاری تحقیق و مجازات گناهکاران شدند.
در سرویس مطبوعاتی کنگره اظهار کردند که با رای نادر و واحد میان قانون گزاران خوشحال می باشند. دِیل کوپِر،کارمند سرویس مطبوعاتی اظهار کرد که "این مسئله برای کشور ما بسیار مهم است. ما تلاش داریم بر اساس دوحزبی کار کرده برای جلوگیری از تحدیدات جدی مانند حملات سایبری که توسط حکومات خارجی تطبیق می شوند، همکاران را متحد سازیم. چنین عمل، تحدید مستقیم امنیت ملی است".
سناتور ماکّین در صفحه رسمی خود در سایت کنگره به ایجاد کمیته ویژه برای تحقیق چگونگی دخالت بیگانه که خارج از کنترل رئیس جمهور منتخب است فرا خوانده بود. وی در صفحه خود نوشته است که "نمی دانم چگونه گفته های ترامپ را مورد تفسیر قرار دهم، چونکه برای همه دخالت روسها آشکار است".
مایکل دوگلاس، کارشناس فناوری IT از ایالات متحده آمریکا بر این نظر است که چنین اتهامات هیچ نوع اساس واقعی ندارد. وی خاطر نشان کرد که "دستگاههای رای گیری آمریکایی با اینترنت ارتباط ندارند، هکر دوردست به سادگی مقتدر تغییر دادن چیزی نیست. حتی از نظر تکنیکی این محال است. علاوه براین به دست آوردن شواهدی مبنی براین که شکستن سرورها را هکرهای روسی انجام دادند امکان پذیر نیست. شخص حرفه ای از سیستم کدی که مطابق آن عملاً پیدا کردن رد پای کشوری که عامل حمله بوده امکان ناپذیر می سازد استفاده می کنند. آن چیزی که مربوط به ایمیل حزب دمکرات است بعید نیست که عمل کارشناسان چینی باشد. هیچ نوع شواهدی معقول مبنی بر وجود هکرهای ابرقدرتی روسی تا به حال ارائه شده است".
جوش رید، کارشناس علوم سیاسی از آمریکا بر این عقیده است که حوادثی در کنگره، بازتاب چرخش جدید ماکّارتیزم در کشور است. وی این بحث را چنین نتیجه گیری می نماید:"سابق همه جا دنبال کمونیستها می گشتند امروز در ایالات متحده، هکرهای روسی، مقصر بدبختی های کشور معرفی می شوند. ما با شکار کردن سیاسی بر جادوگران مواجه هستیم. نمایندگان کنگره که از انتخاب آقای ترامپ ناراضی اند، تلاش دارند تا برگزاری مراسم تحلیف ترامپ به وی زیان و ضرر برسانند.همه می فهمند که اتهامات به عنوان روسیه به سادگی مضحکانه است. ولی شهروند عادی آمریکا که از اصول کار هکرها بی خبرند می توانند به این مزخرف باور کنند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала