گزارش و تحلیل

یک عقیده: نامزدی تیلرسون برای کنگره آمریکا مانند «پارچه قرمز» است

© AP Photo / Manuel Balce CenetaГлава нефтегазовой корпорации Exxon Mobil Рекс Тиллерсон
Глава нефтегазовой корпорации Exxon Mobil Рекс Тиллерсон - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش رسانه‌های آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا رکس تیلرسون مدیر اجرایی «اکسان موبیل» را برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا معرفی کرد. ترامپ هم در توییتر خود این اطلاع را تأیید کرد و تیلرسون را یکی از سران واقعاً بزرگ بازرگانی در جهان نامید

رکس تیلرسون 64 سال دارد. او دانشگاه اوستین تکزاس را تمام کرد و بیش از چهل سال در اکسان موبیل کار کرد، ابتدا مهندس ساده بود و در آخر سال 1990 سرپرست پروژه های نفتی در روسیه شد و در 2011 با شرکت «روسنفت» توافقنامه ای در باره حفاری چاه ها نفت در شمالگان را امضا کرد. در سال 2014 شرکت اکسان موبیل به خاطر تحریماتی که دولت اوباما علیه روسیه اعمال کرد به ناچار شرکت خود را در آن پروژه قطع کرد. تیلرسون در مورد ثمربخشی تحریمات علناً ابراز شک می کرد. رکس تیلرسون دارنده نشان روسی دوستی به پاس قدردانی از «نقش برجسته در تحکیم همکاری در رشته سوخت و انرژی» است.

پیشتر دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که کرملین تیلرسون را یک فرد حرفه‌ای می داند.

گفتنی است که دونالد ترامپ پس از مراسم تحلیف در تاریخ 20 ژانویه می‌تواند نامزدی وزیران جدید دولت خود را برای کنگره معرفی کند.

به عقیده سیاست شناس «آلکسی زودین»، عضو شورای محققان انستیتوی تحقیقات اجتماعی- اقتصادی و سیاسی، معرفی تیلرسون برای تصدی این پست در کنگره آمریکا می‌تواند با مقاومت روبرو شود. زودین گفت:

«من فکر می‌کنم که نامزدی تیلرسون شانس دارد قبول شود ولی یک چیز آشکار است و آن این است که نامزدی وی هنگام رایگیری در کنگره با مقاومت رو برو خواهد شد. معلوم نیست که این مقاومت تا چه اندازه سخت باشد. انسانی که از دست ولادیمیر پوتین نشان دوستی را دریافت کرد برای ترکیب کنونی کنگره آمریکا مثل پارچه قرمز در گاوبازی است. از سوی دیگر این عمل نشانه آن است که دونالد ترامپ عزم راسخ دارد به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند».

به گفته این کارشناس ترامپ تیمی را جمع می‌کند که در حکم «علامت عدم اعتماد» به محافل حاکم کنونی آمریکا می باشد. وی ادامه داد:

«تیلرسون را بازرگان موفقی می دانند. اکسان موبیل مدت‌ها است از بزرگترین شرکت های آمریکا و جهان شمرده می شود که خود این امر گویای بسیاری چیز ها است. به نظرم معیار هایی که ترامپ در حین معرفی این نامزد از آن‌ها پیروی می‌کند روشن است. ترامپ پرسنل خود را از رشنه بازرگانی می‌گیرد محیطی که برایش نزدیک و خوب آشنا است. وی افراد حرفه‌ای را بر می گزیند. ترکیب نامزد های ترامپ حاکی از عدم اعتماد او به آن نخبگان سیاسی آمریکا است که کشور خود را در حقیقت امر به بنبست کشاندند و در نتیجه انتخاب کنندگان ترامپ علیه آن‌ها رأی دادند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала