گزارش و تحلیل

یک صاحبنظر: پس از آزادسازی حلب جنگ در سوریه تمام نخواهد شد

© AFP 2023 / George Ourfalian Вид на разрушенные здания в Алеппо
Вид на разрушенные здания в Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فاروق لوگ اوغلو معاون حزب جمهوری خواه خلق مخالف دولت ترکیه، سفیر پیشین در آمریکا در مصاحبه با اسپوتنیک در باره سیر احتمالی حوادث پس از تصرف حلب از سوی ارتش سوریه صحبت کرد

لوگ اوغلو رساندن هر چه زودتر کمک‌های نوعدوستانه به حلب را هدف اساسی نامید تا ساکنان آن بتوانند نیازمندی های خود را رفع کرده و از اعذاب و دیکتاتوری ای که وقت طولانی دستخوش آن می‌شدند خلاصی یابند. این صاحبنظر ترک گفت

«مقامات سوریه اعلام کردند که 98 درصد اراضی حلب در دستشان قرار گرفته، حالا آن‌ها باید در درجه اول شرایط امن زندگی ساکنان این شهر را تأمین کنند و هر چه زود تر به آن‌ها کمک‌های نوعدوستانه برسانند و مواد مایتاج برایشان بیاورند. هم رهبری سوریه و هم ترکیه همراه با همه نیروهای متنفذ منطقه باید در این راستا عمل کنند. این وظیفه شماره یک است».

لوگ اوغلو تأکید کرد که قرار گرفتن حلب در کنترل مقامات، توازن نیرو ها در سوریه به نفع رهبری مرکزی را تغییر داده است. وی ادامه داد:

«دستاورد ارتش دولتی در حلب به معنای آن نیست که تعداد در گیری ها در خاک سوریه به شدت کمتر شود. ولی موقعیت کنونی در حلب توازن نیروها را از نظر روانی، استراتژیک و نظامی به نفع مقامات سوریه تغییر داده است».

سفیر سابق به لزوم ازسرگیری فرایند صلح ژنو اشاره کرد و در پایان چنین گفت:

«مقامات و اپوزیسیون سوریه همراه با روسیه و آمریکا بازیگران متنفذ مننطقه و طبعا با ترکیه باید در راه به سوی تأمین صلح و ثبات در آن کشور گام بر دارند. این کار به معنای ازسرگیری فرایند صلح ژنو خواهد بود که متأسفانه همه آنرا فراموش کردند. مردم سوریه دچار بلایا و محرومیت‌های بسیار زیاد شدند. کل منطقه به این یا آن درجه از عملیات جنگی در سوریه آیسب دیده است. از این رو حالا مساله درجه اول برقراری صلح است. اگر ترکیه ابتکار را به دست خود بگیرد ممکن است نتیجه به سرعت حاصل شود. برای اینکه ترکیه بتواند این کار را بکند باید عملیات «سپر فرات» را انجام داده و اعلام کند که به مقصد خود رسید. دولت ترکیه باید با اسد تماس برقرار کرده و برای انجام مذاکرات مجاری باز کند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала