گزارش و تحلیل

بازی مونته نگرو

© Fotolia / Sorincolacمونته نگرو
مونته نگرو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مونته نگرو می خواهد با ناتو و مسکو باشد.

دوسکو مارکویچ Dusko Markovic، نخست وزیر جدید  مونته نگرو  اعلام نمود  که سعی می کند  به فرایند  عضویت  کشور در ناتو و  رفع سوء تفاهم  در رابطه با مسکو خاتمه بدهد. وی مسکو را «  متحد تاریخی» نامید. ماریا زاخارووا سخنگوی  وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص  متذکر شد  که روسیه برای  دیالوگ و گفتگوی سازنده  با همه کشورها  ، از جمله با مونته نگرو  آماده است. مسکو  در انتظار « گام های عملی « پودگوریتسا» در رابطه با  رفع پیش شرط هایی برای انبار شدن نکات منفی در مناسبات با روسیه» است.

عملکردهای مونته نگرو باعث  بروز  نکات منفی در  مناسبات با روسیه شده است.  ریاست کشور که از اوایل دهه 90  در مونته نگرو حکومت می کند و   میلو جوکانوویچ نخست وزیر اسبق  که تمام اهرم های  اداره کشور را به دست دارد  از ناتو خواست در زمینه حوادث اوکراین در عضویت کشور  به ائتلاف ناتو  شتاب بخرج بدهد.  وی در کمپین ماقبل انتخاباتی گفت: « کشور  یا عضو ائتلاف خواهد بود و یا « مستعمره روسیه».  مسکو را به  حمایت از  تظاهرات ضد دولتی متهم کردند.  « دست مسکو» را حتی در تلاش برای کودتا عنوان کردند که گویا  در روز 16  اکتبر  در روز انتخابات پارلمانی در  مونته نگرو  قرار بود رخ بدهد. دیگر  اینکه، مونته نگرو به تحریم های  ضد روسی پیوست، هر چند  صربستان همسایه  که  سیاست خارجی خاص خود را  مطابق با موازین  اتحادیه اروپا به اجرا می گذارد از اینکار خودداری ورزید.

آشکارا  نخست وزیر جدید  از سیاست « هم ناتو ، هم روسیه»  پیروی خواهد کرد  که تا حدودی یادآور  فرمول  بی معنای مورد استفاده بلگراد «  هم کوزوو و هم اتحادیه اروپا» است که فکر می کرد  برسمیت شناختن  استقلال  جمهوری خود خوانده ،  شرط اصلی برای  عضویت صربستان در اتحادیه اروپا خواهد بود.

پاول کاندل،  کارمند علمی  انستیتو  اروپا آکادمی علوم روسیه  در صحبت با رادیو « اسپوتنیک»  متذکر شد  که آینده  مناسبات  روسیه — مونته نگرو  تا  حد زیادی به لغو تحریم ها از طرف « پودگوریتسا بستگی دارد.  تا زمانی که گام های واقعی برداشته نشوند،  تمام اعلامیه ها  برای بازار داخلی  با  هدف قانع کردن  انتخاب کنندگان  طرفدار روسیه خواهد بود.

—  البته  لغو تحریم ها  یک ژست سمبولیک تلقی خواهد شد  زیرا  گردش کالا بین  دو کشور در سطح بسیار پایینی قرار دارد. اما این کار  به معنای آن خواهد بود  که پودگوریتسا،  واقعا خواهان بهبود  مناسبات با روسیه است. بعلاوه،  موضع آشکار  مسکو در خصوص  گسترش ناتو  و اینکه مونته نگرو قصد ندارد از همگرایی  اروپایی کنار برود ، طبیعتا  مانع  اضافی برای  عادی سازی مناسبات ایجاد می کند. بالاخره اینکه مهم آن است که آیا  مقامات  به رواج ایده «تلاش کودتا»  و شرکت شهروندان روسیه پایان خواهند داد یا خیر.  انتخابات به پایان رسیدند، جوکانوویچ آنچه می خواست بدست آورد  و اینک اوضاع وابسته به آن خواهد بود  که  مناسبات مقامات حکومتی و اپوزیسیون چگونه شکل خواهد گرفت که به بایکوت   پارلمان دست زده و خواهان ثبوت  مشخص « کودتا» هستند. بایکوت پارلمان  توسط اپوزیسیون  تأثیر منفی بر  اعتبار  مقامات مونته نگرو می گذارد ، از اینرو آنها سعی می کنند این مسأله را حل و فصل کنند  و از سوی دیگر آنها نمی توانند  از « تئوری  توطئه»  دست بکشند، زیرا این امر موقعیت آنها را بطور جدی به خطر خواهد انداخت.

میلان کنژویچ، (Milan Knezevic) رهبر حزب  خلق دمکراتیک  در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت که  شنیدن حرفهای  نخست وزیر جدید درباره عادی سازی  مناسبات با روسیه خیلی عجیب به نظر می رسد. « پس از  حرفهایی که در باره روسیه زد،  متهم کردن مسکو به  دخالت مستقیم در انتخابات  بدون  هر گونه ثبوتی ، متهم کردن روسیه به  دست داشتن در « کودتای دولتی»  که یک دروغ آشکار است، حالا 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала