گزارش و تحلیل

چین نفوذ خود را در سوریه گسترش می‌دهد

© AP Photo / Andy WongКитайские флаги над зданием Дома народных собраний в Пекине
Китайские флаги над зданием Дома народных собраний в Пекине - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین نقش مستقل خود در رفع بحران در سوریه افزایش می دهد. «شیه شیائو یان» فرستاده ویژه چین در امور سوریه با مقام ها و اپوزیسیون سوریه در دمشق مذاکره کرد. وی پیش از سوریه از لبنان دیدن کرد که در آنجا بیش از یک میلیون آواره سوری سکونت دارد

این دومین سفر نماینده بلند پایه چین به سوریه در طول ماه های اخیر است. در ماه اوت دریابان «گوان یوفی» نماینده وزارت دفاع و سرپرست همکاری نظامی چین با فهد جاسم الفریج وزیر دفاع سوریه گفت و گو کرد، پس از این مذاکرات اعلام شد که چین مشاوران نطامی خود را به سوریه می‌فرستد

شیه شیائو یان در دمشق با ولید معلم نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه و دیگر مقام های رسمی و نمایندگان اپوزیسیون مذاکره کرد. از منابع رسمی معلوم شده که نقش نوعدوستانه چین در حلب بررسی شد. طرف سوریه از پکن به خاطر موضع سازنده دیپلماسی چین در سازمان ملل متحد تشکر کرد، جزئیات دیگری از جمله در باره تماس ها با مخالفان در دست نیست.

پروفسور جن یانگ جزه از آکادمی دیپلماتیک چین در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که ماموریت دیپلمات چینی نشان داد که چین می‌خواهد در رفع اختلاف سوریه نقش سازنده ایفا کند. این کارشناس استراتژی کشور خود را در این رابطه تشریح کرده چنین اظهار داشت:

«وزارت خارجه چین به اهمیت مساله سوریه برای کشور خود توجه کرده و قصد دارد در حل آن، نقش مهمی ایفا کند. نقش چین ممکن این عبارت از این باشد که کار کند تا اولاً ، طرف‌های متفاوت هر چه زودتر پشت میز مذاکره جا بگیرند، چین بر آن است که آشتی سیاسی و مذاکرات صلح یگانه راه حل بحران سوریه است. دوم، چین می‌تواند برخورد های خود را به این راه حل در چهار راستا ارائه دهد. منظور قطع تیراندازی، کمکرسانی نوعدوستانه، مبارزه با تروریسم و برگزاری مذاکرات سیاسی است. سوم، چین در آینده هم از نقش اساسی سازمان ملل در حل مساله سوریه حمایت خواهد کرد. 5 دسامبر چین پیشنویس قطعنامه پیشنهادی مصر، زلاندنو و اسپانیا را وتو کرد. زیرا ابتکار این کشور ها یکجانبه بود و منافع طرف‌های متفاوت را نادیده گرفت. چین به نقش مهم سازمان ملل امید بسته و امیدوار است که این سازمان کاری نکند که که برخی کشور ها از حل این مساله طفره بروند و از این رو چین به شرکت خود در حل این مساله ادامه خواهد داد. چهارم، چین در آینده هم در مبارزه با تروریسم، کمکرسانی انسانی و اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سوریه نقش مهمی بازی خواهد کرد».

بازدید نماینده ویژه چین در زمینه فشار فزاینده آمریکا و غرب بر دمشق به قصد براندازی رژیم بشار اسد برگزار شد. هدف ماموریت فرستاده ویژه چین نه تنها نشان دادن حمایت پکن از مقامات دمشق بود بلکه بایستی اشاره کند که موضع چین در این مساله دارای اهمیت استراتژیک با برخورد غرب فرق دارد. در این هنگام پکن حمایت از دمشق را بصورت انعطاف پذیر اجرا کرده و در یک زمان روابط با بازیگران اساسی این منطقه را متنوع می کند. زیرا چشمانداز حل بحران سوریه به آن‌ها بستگی دارد. چین از یک سو با ایران — متحد اسد همکوششی می‌کند و از سوی دیگر با عربستان سعودی و قطر که بر رفتن اسد پافشاری می‌کنند در تماس است. پکن با موضع شان در مورد سوریه به صورت آشکار مخالفت نمی کند. احتمالاً یکی از علل چنین گام های احتیاط آمیزی منافع اقتصادی پکن است. چون عربستان سعودی بزرگترین تحویل دهنده نفت و قطر صادر کننده عمده گاز است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала