آیا ادعای جاسوسی ایران درعربستان حقیقت دارد؟

© Sputnik / Georgiy Zimarev /  مراجعه به بانک تصاویر آزمایش ابزارهای جدید جاسوسی نوری-الکترونیکی در روسیه
آزمایش ابزارهای جدید جاسوسی نوری-الکترونیکی در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات ایران به طور رسمی ارتباط با گروه متهم به جاسوسی در عربستان سعودی را رد کرده اند. عکاظ در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: گزارش ها به صورت رمزگذاری شده ارسال می شدند. رمزنگاری نیز توسط ایرانی ها آموزش داده شده بود.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از آفتاب‌‌نیوز — روزنامه سعودی عکاظ در گزارشی به نقل از یک منبع اگاه ادعاهایی را درباره گروه متهم به جاسوسی برای ایران منتشر کرد.

عکاظ مدعی شد: اعضای این گروه بیش از 124 گزارش مفصل و اطلاعات مختلف را به ایران ارسال کرده بودند. اعضای این گروه از وسایل مختلف برای انتقال گزارش ها و پیام ها به ایران استفاده می‌کردند تا جاسوسی آنها فاش نشود. دیدار مستقیم با نیروهای ایرانی در سفارت ایران در ریاض، کنسولگری ایران در جده یا نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی و ارسال ایمیل راه های انتقال اطلاعات بوده است.

مقامات ایران به طور رسمی ارتباط با گروه متهم به جاسوسی در عربستان سعودی را رد کرده‌اند. عکاظ در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: گزارش ها به صورت رمزگذاری شده ارسال می شدند. رمزنگاری نیز توسط ایرانی ها آموزش داده شده بود.

اعضای این گروه شامل 30 شهروند سعودی، یک افغان و یک ایرانی دیدارهایی را با 24 ایرانی برگزار کرده بودند. این دیدارها در داخل و خارج از عربستان سعودی برگزار می شد.

این روزنامه سعودی در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: دادگاه کیفری در عربستان سعودی نیز به تازگی 30 نفر را به اتهام عضویت در یک گروه با ادعای جاسوسی برای ایران را محاکمه و 15 نفر را به اعدام و 15 نفر دیگر را به 6 ماه تا 25 سال زندان محکوم کرد. دو نفر یعنی یک سعودی و افغان نیز تبرئه شدند.

در این گزارش شماری از کارکنان ایرانی در عربستان سعودی به فعالیت های اطلاعاتی امنیتی متهم شده اند. افراد متهم شده عضو ارتش عربستان سعودی بوده اند و متهم هستند از مراکز حساس نظامی از جمله جنگنده ها، انبارهای سلاح، باندهای هواپیما، بخشنامه ها و دستورات رسمی به وسیله دوربین های دریافتی از ایران عکاسی کرده اند. دوربین های عکاسی به شکل ریموت کنترل بوده اند. آنها به وسیله گوشی های موبایل نیز عکاسی می کردند و تصاویر را به ایران تحویل می دادند.

یکی از این افراد متهم به جاسوسی نیز یک پزشک سعودی است که در بیمارستان تخصصی ملک فیصل در ریاض کار می کرد. او متهم است درباره وضعیت سلامتی شاهزاده نایف بن عبدالعزیز آل سعود (وزیر کشور و ولیعهد سابق عربستان سعودی) اطلاعاتی را به ایران منتقل کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала