گزارش و تحلیل

ارتباط هوایی تاجیکستان و ازبکستان

© Sputnik / Maksim Blinovهواپیما در حال پرواز
هواپیما در حال پرواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتباط هوایی تاجیکستان و ازبکستان احیا خواهد شد.

تاجیکستان و ازبکستان پس از 24 سال  تصمیم گرفتند ارتباط هوایی بین دو کشور  برقرار شود. اولین پرواز از دوشنبه به تاشکند  و برعکس در  ژانویه سال 2017  انجام خواهد شد.  هم اکنون طرفین خواهان بررسی  احیای ارتباط از طریق راه های شوسه بین دو کشور هستند تا اتوبوس های مسافربری بتوانند بین دو کشور در رفت و آمد باشند.  عالم فصح الدینوف  خبرنگار ویژه « اسپوتنیک» از دوشنبه گزارش می دهد.

تقریبا به مدت یک ربع قرن،  هیچ هواپیمایی از  تاجیکستان  به ازبکستان  پرواز نکرد. دو کشور پس از فروپاشی اتحاد شوروی ارتباط هوایی را قطع کردند. جنگ داخلی در تاجیکستان در اوایل دهه 90  یکی از دلایل قطع ارتباط هوایی بود. به گفته کارشناسان، در  تاشکند نگران رخنه  شبه نظامیان از کشور همسایه به  ازبکستان بودند.  در سال 1997 میلادی ، صلح در تاجیکستان برقرار شد. اما تلاش برقراری  ارتباط  ترانسپورتی بین دو کشور هر بار به شکست انجامید. اما حالا جهشی در این رابطه  صورت گرفت و  شرکت های هواپیمایی  تاجیکستان  و ازبکستان   موافقت نامه مربوطه را امضا کردند. پرواز ها از سال آینده دو بار در هفته  توسط شرکت های هواپیمایی « تاجیک ایر» و شرکت هواپیمایی ازبکستان « ازبکستان هوا اویلاری»  انجام خواهد شد.  این یک رویداد مهم برای شهروندان دو کشور همسایه است.

آندری  زاخواتوف  مفسر سیاسی  سایت  خبری تاجیکی به نام « Dialog.tj»  در این خصوص گفت:خبر  احیای پروازها بین دو کشور پس از یک وقفه 24 ساله، هدیه خوبی برای  دهها هزار  شهروند دو کشور است.  بخوبی به یاد دارم که  اواسط دهه 80 ، تاجیکستان  هر سال گروه پنبه کاران ازبکستان را می پذیرفت. ارتباط علمی، تولیدی و فرهنگی  بین دوکشور  قوی بود.  از اینرو امیدواریم که  پس از  انتخابات ریاست جمهوری  در ازبکستان ، هر دو کشور  در عادی سازی  مناسبات دو جانبه پیشرفت  بیشتری داشته باشند.

در دوشنبه روی احیای خطوط مستقیم اتوبوس رانی بین دو کشور حساب می کنند که  اواسط دهه 90 قطع شد.  در نتیجه، 20 سال است که  ساکنان تاجیکستان برای رسیدن به کشور همسایه، ابتدا تا مرز می روند و پس از عبور  از پاسگاه کنترل، برای رسیدن به مقصد خود در ازبکستان،  تاکسی های ازبکی را کرایه می کنند. ازبک هایی که می خواهند به تاجیکستان بروند نیز از همین روش استفاده می کنند. احیای  گفتگو بین  تاشکند و دوشنبه  در عرصه حمل و نقل، رفع موانع زیادی را ممکن خواهد ساخت. در صورت موفق بودن دیالوگ بین دو کشور در این خصوص، ازسرگیری  ارتباط  اتوبوس رانی  بین تاجیکستان و کشورهای  عضو جامعه همسود  از طریق ترانزیت از ازبکستان ممکن خواهد شد.

لاریسا کیسلیاکووا معاون  سابق  وزیر  توسعه اقتصادی و بازرگانی تاجیکستان و کارشناس در  امور ترانسپورت  در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: امیدواریم ارتباط اتوبوسرانی برقرار شود.  هم اکنون نمی توانیم ارتباط اتوبوس رانی  با روسیه را برقرار سازیم، زیرا  مسیر حرکت  از خاک ازبکستان عبور می کند.  پس از حل و فصل این موضوع،  ارتباط فعال تر خواهد شد.  توسعه تجارت بدون توسعه حمل و نقل ممکن نخواهد بود. ملل دو کشور نیز  از این وضع ضرر می بینند.  نمی توانیم به نزد یکدیگر برویم، هرچند ارتباط خویشاوندی  زیادی بین ساکنان این کشورها وجود دارد».

دوشنبه و تاشکند  اعلام کردند مذاکرات  در خصوص تسهیل  صدور روادید  بین دو کشور آغاز شده است.  فعلا صحبتی از لغو روادید در میان نیست.  شاید این روند آسان تر شود و یا  در خصوص ساکنان نواحی مرزی  استثناء قائل شوند و  مقررات  ویژه ای برای آنها وضع شود.  شایان ذکر است که  دیالوگ در باره عادی سازی  مناسبات بین  تاجیکستان و ازبکستان دو سال پیش  در  سطح روسای جمهور دو کشور آغاز شد.  در سال جاری  اولین نشست  کمیسیون بین  دول تاجیکستان — ازبکستان پس  از یک وقفه طولانی برگزار شد.  در سال جاری دو کشور به تبادل  بازدید  کارمندان دولتی در سطوح مختلف پرداختند.  در آینده نزدیک  اولین همایش  محافل کاری  دو کشور برگزار خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала