گزارش و تحلیل

سامانه چند منظوره

© Photo / United Instrument Manufacturing Corporationسامانه چند منظوره رادیو الکترونی بوریسوگلبسک -2 روسیه
سامانه چند منظوره رادیو الکترونی بوریسوگلبسک -2 روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سامانه چند منظوره رادیو الکترونی روسی برای ایران.

موضوع  نبرد رادیو الکترونی  و مقابله  در فضای سایبری ، برای  هر کشوری  مهم است.  روسیه یکی از کشورهای پیشرفته  در  ساخت فناوری های عالی  است که با کمک این نوع فناوری  می توان  انواع  مختلف سیگنال های دشمن را رهگیری و سرکوب کرد.

جنگ جهانی اول، جنگ کبیر میهنی  و سپس  حوادث  قفقاز شمالی  جهش نیرومندی برای پیشرفت در رشته های ارتباط رادیویی و  روش های کاملا جدید سرکوب سیگنال های  دشمن و  خنثی سازی  سیگنال های  سیستم های ماهواره ای  شناسایی دشمن ، ارتباطات ، ناوبری و کشف  مراکز  حملات سایبری بود.

امروزه،  متخصصان روسیه  با ادامه سنن مکاتب پیشینیان در زمان شوروی، می توانند افتخار کنند که توانستند  پایه و اساس  نیرومند و مطمئن  و منحصربفردی برای  تمام واحدهای ویژه  نیروهای مسلح روسیه  ایجاد کنند و بعلاوه خصوصیات فنی  را از نظر کارایی و خودویژگی  به  تکامل برسانند.  سامانه های ساخته شده بر اساس فناوری عالی روسیه  شناسایی رادیویی و سرکوب سیگنال های رادیویی  دشمن از نظر خصوصیات خود از نمونه های مشابه خارجی برتر است.

یکی از سامانه ها از این نوع  سامانه چند منظوره  متحرک نبرد رادیو الکترونی « بوریسوگلبسک —2» (Borisoglebsk-2) است.  این سامانه برای  استفاده در  واحد ویژه — بخش رادیو الکترونی  که بخشی از تیپ موتوریزه نیروهای مسلح فدراسیون روسیه است در نظر گرفته شده است.  از این سامانه میتوان برای  شناسایی رادیویی استفاده کرد  که قادر است  بخوبی تمام سیگنال های دشمن را سرکوب کند و مانع از ارسال هر گونه سیگنالی از سوی دشمن شود. سیستم مذکور از عهده سرکوب  تمام  وسایل ارتباط رادیویی  مدرن  جهان  بر می آید، از جمله  دستگاه ناوبری  و  وسایل ارتباط  موبایل و  ماهواره ای.

دانیل گاتیلوف  نماینده  شرکت متحده  دستگاه سازی   روسیه که  ساختارهای پیشرفته  علمی و تولیدی  صنعت  رادیو الکترونیک  تحت  سرپرستی  آن متحد شده اند در گفتگو با مارینا الشعلان خبرنگار  رادیو اسپوتنیک در این خصوص  توضیح داده گفت: شرکت متحده  دستگاه سازی  — هولدینگ اصلی  در ترکیب  شرکت دولتی « روس تخ»  در رشته  طراحی  وسایل و ابزار مخابرات  و میکروالکترونیک  است  که به طراحی  دستگاه ها و فناوری های ضروری برای نیروهای مسلح روسیه  می پردازد ، از جمله  طراحی  سیستم های  مبارزه رادیو الکترونی،  سرکوب سیگنال های رادیویی و  سامانه  رباتی شده پهپادها.

سیستم  شناسایی رادیوالکترونی  و سرکوب رادیویی « بوریسگلبسک —2» — یک  وسیله آینده دار  است  که اساس فنی نبرد رادیوالکترونی  نیروهای مسلح روسیه را تشکیل می دهد. وظیفه آن —  کشف  منابع و کانال های ارتباط رادیویی و  ارتباط موبایل  دشمن بالقوه  و ایجاد پارازیت  با هدف  بستن کامل این کانالهاست.

سیستم  » بوریسگلبسک —2» دارد مدرنیزه می شود.  امروزه از لحاظ خصوصیات فنی  و همچنین  امکانات رادیوالکترونی سرکوب  سیگنال های دشمن ، نمونه مشابهی نه در روسیه و نه در خارجه  به ثبت نرسیده است. این سیستم بر اصل  مدولی ساخته می شود و وابسته به  وظیفه محوله می تواند  تا 9 دستگاه  را شامل شود.

از نظر خصوصیات فنی  این سیستم  می تواند با جهت یابی همزمان  منابع زمینی ارتباط رادیویی  در فاصله بیش از 20 کیلومتر  به کشف سیگنال ها بپردازد.

ساخت چنین  سیستمی  بسیار  سخت و زحمت زیادی می برد.  متخصصان زیادی در شرکت ما روی ساخت این سیستم کار کردند.  مدرسه قدیمی  طراحان  و نسل جدید  متخصصان سهم خود را در ساخت این سیستم ایفا کردندکه به مدرنیزه کردن طرح های گذشته پرداختند.  کارهای فوق العاده زیاد پیچیده ای  انجام شده است ک انجام آنها وقت زیادی برده است».

طبیعتا  با توجه به  امنیت و دفاع ملی،  تمام محصولات  فناوری عالی روسیه و طرح های  شرکت متحده دستگاه سازی فدراسیون روسیه صادر نمی شوند.  اما  توجه نسبت به این نوع سیستم ها از سوی سفارشدهندگان خارجی  آرام نمی گیرد.  سیستم  نبرد رادیو الکترونی  روسیه  از پتانسیل صادراتی خوبی برخوردار است و جغرافیای  سفارش دهندگان  وسیع است.

دانیل گاتیلوف در این خصوص گفت: هر چند  این یک محصول خود ویژه است و می دانیم  که درآمد  فروش این نوع سیستم  ها با  صادرات نفت و گاز  قابل مقایسه نیست،  اما از پتانسیل صادراتی برخوردار است ، زیرا این  سیستم بخودی خود منحصربفرد است.

با توجه به سفارش دهندگان خارجی ، می توانم بگویم که  موضوع  شناسایی رادیوالکترونی  نه فقط در روسیه ،بلکه در سراسر جهان، موضوع مهمی است.  سفارشدهندگان خارجی سیستم ساخت روسیه — کشورهای  خاورمیانه، آسیا، و آمریکای جنوبی هستند.  با توجه به  درخواست سفارشدهندگان، اجزاء سیستم شناسایی رادیوالکترونی  ساخته و مونتاژ خواهند شد».

نماینده شرکت متحده دستگاه سازی  متذکر شد  که « روس آبرون اکسپورت» باید  تصمیم بگیرد که این سیستم به کدام کشور صادر شود.  کشورهای  خاور میانه نیز می توانند خریداران بالقوه این سیستم باشند.  با توجه به این نکته که در سال های اخیر،  مشارکت  استراتژیک روسیه و ایران در عرصه  همکاری نظامی — فنی  شکل گرفته است، جمهوری اسلامی ایران  در قالب  اجرای برنامه  مدرنیزه کردن  و تکامل  مجتمع  نظامی — دفاعی  خود، علاوه بر  سامانه « اس —300»  و تسلیحات نظامی  هوایی ، احتمالا  نسبت به  سیستم منحصربفرد  روسی  شناسایی رادیوالکترونی نیز  توجه نشان خواهد داد.  همکاری نظامی —  فنی  روسیه و ایران  امتحان زمان را پشت سر گذاشته و  در عمل قابلیت اطمینان خود را نشان داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала