گزارش و تحلیل

خطر تروریستی. چرا ورود فرانسوی‌های جوان بدون روادید به ازبکستان ممنوع خواهند شد

© Fotolia / V_aplВид на Медресе Шер-Дор в Самарканде, Узбекистан
Вид на Медресе Шер-Дор в Самарканде, Узбекистан - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از ماه آوریل سال 2017 ازبکستان برای گردشگران بسیاری کشور ها رژیم روادید را تسهیل می کند، ولی نه برای همه

فرانسوی‌هایی که مایل باشند از این جمهوری شوروی سابق دیدن کنند باید تا 55 سالگی برسند تا بتوانند از رژیم تسهیل شده صدور روادید استفاده کنند. این مانع سن سؤال بر انگیز است. برخی کشور ها مثلاً امارات عربی متحده فرانسه را کشوری توأم با ریسک می‌دانند زیرا از آنجا ممکن است جهادیون بیایند

آیا مقام های ازبکستان هم از این دیدگاه پیروی می کنند؟ «رنه کانیا» کارمند انستیتو ی مناسبات بین‌المللی و استراتژیک، کارشناس در امور آسیای مرکزی و وابسته نظامی سابق در ازبکستان در مورد این مساله چنین گفت:

«ممکن است. اینگونه اقدام تبعیض آمیز تعجب‌آور است و شاید این یگانه توضیح ممکنه باشد. شاید به این خاطر هم که جوانان ما دارای خصوصیت دفاع از حقوق بشر می‌باشند که ازبک ها را تا اندازه‌ای نگران می سازد. آن‌ها در مورد نگهداری نظم و آرامش بیشتر طرفدار برخورد خودکامه و حتی از طریق دیکتاتوری هستند و از این نقطه نظر شاید جوانان ما از شان و حیثیت خوبی برخوردار نیستند. کشور ما را بعنوان کشوری تلقی می کنند که در مقایسه با دیگران امنیت کمتری دارد. از این قضیه باید درس عبرت گرفت، شاید این فقط سرآغاز مساله باشد و باید شعله را قبل از آتش گرفتن خاموش کرد».

لازم به یادآوری است که محدودیت سن شامل شهروندان 15 کشور از 25 کشوری است که رژیم تسهیل شده صدور ویزا ها برای شهروندانشان اعمال خواهد شد. مثلاً از میان کشور های عضو اتحادیه اروپا، بر خلاف فرانسه و بلژیک این محدودیت شامل آلمان و لوکزامبورگ نخواهد شد. کانیا در پایان گفت:

«در واقع در اتحادیه اروپا بلژیک و فرانسه کشور هایی هستند که به آن‌ها در مورد مساله اسلامگرایی با عدم اعتماد بیشتر می نگرند. نباید فراموش کرد که تعداد اعمال تروریستی در بلژیک و فرانسه از همه کشور ها بیشتر و شدیدتر است. من عدم اعتماد به جوانان را با خطر تروریستی مربوط می دانم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала