گزارش و تحلیل

ترامپ با هواپیمای اوکراینی پرواز خواهد کرد

© AP Photo / David Zalubowskiترامپ قول داد درباره بررسی پرونده کلینتون فکر کند
ترامپ قول داد درباره بررسی پرونده کلینتون فکر کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت هواپیماسازی آنتونوف اوکراین به ترامپ پیشنهاد کرد از این نوع هواپیما استفاده کند. در توییتر آن کنسرن آمده است: «شاید بهتر باشد برای پرواز های هواپیمای شماره کاربرد یک هواگرد آنتونوف بررسی شود؟»

این توییت جوابی به نارضایتی ترامپ از ارزش آن هواپیمای ویژه رئیس جمهور آمریکا بود که بوئینگ روی آن کار می کند. رئیس جمهور منتخب اعلام کرد اجرای این قرارداد 4 میلیارد دلار تمام خواهد شد و به لغو این معامله تهدید کرد. در ماه ژانویه سال جاری شرکت بوئینگ برای طراحی نسل جدید هواپیما های ویژه رئیس جمهور آمریکا قرارداد دریافت کرد. ابتدا قرار بود که ارزش این معامله حدود 3 میلیارد دلار باشد

پیشتر نماینده کنسرن «آنتونوف» به رسانه‌های اوکراینی گفته بود که انحلال همکاری با روسیه موجب آن شد که این شرکت در سال 2016 حتی یک فروند هواپیما را تولید نخواهد کرد.

به عقیده اقتصاددان ولادیسلاو گینکو استاد آکادمی اقتصاد مردمی و خدمت دولتی وابسته به ریاست جمهوری روسیه، بعید است که دولت جدید آمریکا بتواند به این واحد تولیدی اوکراین کمک کند، وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک چنین گفت

«در حال حاضر موقعیت مربوط به هواپیمای شماره یک رئیس جمهور آمریکا طوری به نظر می‌رسد که خود دونالد ترامپ و تیم او پیشتر اعلام کردند که آن‌ها عجالتاً می‌خواهند از هواپیمای خصوصی وی استفاده کنند و این گفته خود را با این امر مدلل می‌کنند که این هواپیما مدت‌ها است مطابق خواست های خصوصی ترامپ ساخته و تجهیز شده است. آنچه به پیشنهاد آنتونوف مربوط است باید گفت که اینگونه مسایل در شبکه‌های اجتماعی حل نمی شوند. اگر دولت آمریکا تصمیم سفارش تولید این هواپیما در خارج را بگیرد برای این کار از مراسم مربوطه استفاده خواهد شد

این کارشناس شوخی کنان افزود که با این حال در آمریکا اشخاص متنفذی وجود دارند که طرف اوکراینی می‌تواند پیشنهاد خود را به آن‌ها ارائه دهد. گینکو گفت:

«من دلم می‌خواهد به آن‌ها توصیه دهم که این ایده را در برابر دوستشان جو بایدن معاون رئیس جمهور عامل مطرح کنند. وی پیشتر اعتراف کرده بود که به پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین بیشتر از زن خود زنگ می زند. در ضمن بایدن آرزوی رسیدن به ریاست جمهوری در آینده را دارد. به این خاطر شرکت «آنتونوف» می‌تواند سعی کند هواپیما را به او بفروشد. او انسانی پول‌دار است و در صورت رئیس جمهور شدن خواهد توانست نه تنها به اوکراین زنگ زده بلکه به آنجا پرواز کند، هر چند که در آینده نزدیک می‌تواند تنها به منزله یک شخصیت خصوصی پرواز کند».

این اقتصاددان روس در پایان گفت که اگر به موقعیتی پیرامون مناسبات آمریکا و اوکراین بصورت جدی بنگریم ممکن نیست آنرا وضع مساعد تلقی کنیم. وی چنین اظهار داشت:

«چه می‌شود گفت؟ سیاستی که باراک اوباما دنبال می‌کرد مبنی بر آن بود که نه اینکه اوکراین چیزی پیشنهاد می‌کرد بلکه به اوکراین چیز ها از آن سوی اقیانوس پیشنهاد می شدند. کی یف بایستی همه این توصیه‌ها را یادداشت کرده و مطالعه نموده و بعداً پیاده کند. حالا در کی یف در انتظار آن هستند که چه خواهد بود. به احتمال قوی طوری خواهد شد که اوکراین در سیاست استراتژیک جای خیلی دور را اشغال کند و تعداد دستور های رسیده برایش از آن سوی اقیانوس کمتر از پیش باشد. ولی در کی یف دیگر استعداد رهبری مستقل از کشور خود را از دست دادند و این یک فاجعه برای اوکراین است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала